روغن شاهدانه در اسید های چرب امگا غنی است و همین امر به آن خواص ضد التهابی و ضد باکتریالی می دهد که می تواند باعث جلوگیری و تسکین زخم های اگزما شود. همچنین اعتقاد بر این است که محصولات حاوی روغن شاهدانه می تواند آسودگی را برای پسوریازیس، جوش صورت و دیگر بیماری های شایع پوست فراهم کند. ما در این مقاله از بخش طب سنتی و گیاهان دارویی دکتر سلام، همه مسائل مربوط به درمان پوست به وسیله روغن شاهدانه مخصوصا در مورد درمان اگزما را مورد بررسی قرار می دهیم.

روغن شاهدانه چیست؟

قانونی بودن خرید محصولات حاوی از روغن شاهدانه هنوز هم تیره و تار است؛ برای تعیین اینکه می توانید در محل زندگی تان آن را تهیه کنید یا نه، قوانین کشور خود را بررسی کنید. با توجه به طرح مسائل مربوط به استفاده های درمانی ماریجوانا، این سوال مطرح می شود که آیا این گیاهان می توانند فواید آرایشی ارائه دهند یا خیر.

درمان اگزما و بیماری های پوستی با روغن شاهدانه

شاهدانه مانند ماری جوانا عضو خانواده کانایبیس هاست، با این حال، شاهدانه حاوی مقدار ناچیزی از THC یا همان ترکیب روان گردانی که در ماری جواناست. طرفداران آن ادعا می کنند که روغن تهیه شده از دانه شاهدانه می تواند به طور موثر برای درمان اگزما، پسوریازیس، جوش صورت و دیگر بیماری های پوستی مورد استفاده قرار گیرد. اما آیا واقعا این کار جواب می دهد؟

دکتر روبین ایوانز، متخصص پوست کانکتیکات غرب در استمفورد گفت:« برای تهیه روغن شاهدانه، دانه های برداشت شده شاهدانه را فشار می دهند که عامل مناسبی برای درمان بیماری های پوستی به شمار می رود. این روغن چه با استفاده تکی و یا ترکیبی از محصولات، می تواند یک گزینه درمانی برای برخی وضعیت ها باشد.»

روغن شاهدانه حاوی غلظت بالای اسید های چرب از جمله اسید آلفا-لینولنیک و اسید لینولیک است که به عنوان تقویت کننده ای برای پوست شناخته می شود. (توجه داشته باشید که گاهی لینولیک اسید می تواند از دانه هایی تهیه شوند که باعث آلرژی می شوند.)

نسبت امگا 6 به امگا 3، 3 به 1 است- تعادلی که مطابق با الزامات بدن انسان است- باعث می شود که روغن شاهدانه در محصولات زیبایی از جمله صابون، شوینده، پاک کننده و تقویت کننده مو استفاده شود. این تعادل در روغن های دیگر مانند روغن ماهی و روغن زیتون یافت نمی شود.

دکتر ایوانز تایید کرد:« امگا 6 و امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند و بنابراین می توانند برای درمان پسوریازیس، اگزما و دیگر بیماری های التهابی پوست سودمند باشد.»

دیگر روغن های مبنی بر کانابیس ها مانند -کانابیدیول (CBD) که می تواند از ضمغ گیاه شاهدانه استخراج شود- دارای خواص آرامش بخش پوست است.

درمان اگزما و بیماری های پوستی با روغن شاهدانه

آیا روغن شاهدانه قانونی است؟

محبوبیت محصولات پوستی طبیعی و گیاهی در حال افزایش است، و روغن شاهدانه دارای تمایل رو به رشدی است. اما قبل از اینکه خیلی به این موضع بپردازیم بیایید به بزرگترین سوال در ذهن مردم پاسخ دهیم: آیا روغن شاهدانه قانونی است؟

اگر چه استفاده از این روغن هیچ اثر روانگردانی ندارد و اثرات بالایی بر روی شما ندارد -هنوز در منطقه خاکستری قانونی است و در برخی از ایالت ها ممنوع است.

سازمان مبارزه با مواد مخدر ایلات متحده (DEA) گفته است که تمام محصولات شاهدانه توسط استاندارد های فدرال غیرقانونی اعلام شده اما آژانس اذعان می کند که این اهداف بر اجرای این قانون یا به تصرف در آوردن بسیاری از محصولات شاهدانه توجه نمی کند.

خرید محصولات شاهدانه هنوز هم پیچیده است و در حال حاضر هنوز کاملا قانونی نیست. مگر اینکه شما در ایالتی زندگی کنید که ماری جوانا در آن قانونی است، بهتر است که برای تعیین اینکه می توانید در محل زندگی تان آن را به راحتی تهیه کنید یا نه، قوانین کشورتان را بررسی کنید.

فواید این روغن برای پوست

انجمن ملی اگزما یادآور می شود که خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد خارش محصولات مبنی بر کانابیس می تواند به برخی از بیماران مبتلا به اگزما کمک کند.

به گفته انجمن، یکی دیگر از فواید عمده روغن شاهدانه توانایی آن در تنظیم و مدیریت استافیلوکوکوس اورئوس است، باکتری که در مبتلایان اگزما وجود دارد و باعث ایجاد جوش های بزرگی می شود که اغلب این وضعیت را تشدید می کند. درمان هایی که به کنترل تکثیر این باکتری ها که باعث تسکین خارش پوست و درد ناگهانی می شود، کمک می کند.

دکترها و جست و جوگران می خواهند به دلیل بازار نظارتی و قوانین مشکوک برای تامین مالی و تایید محصولات حاوی شاهدانه درباره آن تحقیق کنند و مطالعات بیشتری برای نشان دادن اثر بخشی روغن شاهدانه بر اگزما مورد نیاز است.

درمان اگزما و بیماری های پوستی با روغن شاهدانه

آیا روغن شاهدانه ایمن است؟

به طور کلی، روغن شاهدانه برای استفاده های مناسب ایمن است و هیچ نشانه ای از خطرات بلندمدت مرتبط با مصرف یا استفاده منظم آن وجود ندارد. با این حال، اگر مبتلا به خشکی پوست هستید، هر محصول جدید را به مقدار کمی امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. ممکن است التهاباتی خفیف نیز رخ دهد.

اگر چه هیچ عوارض جانبی برای روغن شاهدانه شرح داده نشده، اما گزارش شده که برخی از افراد در هنگام استفاده از این روغن، دچار خستگی خفیف، اسهال و تغییراتی در اشتها و وزن می شوند.

توجه داشته باشید که هیچ مطالعه ای برای اثبات ایمنی روغن شاهدانه در کودکان وجود ندارد، بنابراین درمان های پوستی برای افراد زیر سن قانونی با این روغن، توصیه نمی شود.

چگونه برای درمان اگزما از این روغن استفاده کنید

بهترین روش برای استفاده از این نوع روغن در درمان بیماری های مرتبط به پوست، به کار بستن آن در ناحیه تحت تاثیر است. اشکال مختلف این روغن مانند محصولات این روغن مثل صابون، مواد شوینده، سرم و کرم در دسترس هستند.

اگر ترجیح می دهید، می توانید محصولات مناسبی را در خانه آماده کنید. برای تقویت و پاک کردن پوست، روغن شاهدانه را با ترکیبات تسکین دهنده دیگر مانند روغن نارگیل، آلوئه ورا یا روغن های ضروری ترکیب کنید. همچنین بعضی از مردم این روغن را می خورند اما اثرات این روش هنوز مشخص نیست.

شما با قرار دادن مستقیم روغن شاهدانه بر روی سطح پوست و رها کردن آن به مدت یک یا دو دقیقه، تمام مزایای شناخته شده آن را به دست می آورید. پس از اینکه پوست شما تمام مواد مغذی را جذب کرد، به آرامی آن را با آب گرم بشویید.

اگر از اگزما یا دیگر وضعیت های جدی رنج می برید، در مورد یافتن بهترین محصولات مبنی بر شاهدانه برای انواع مختلف پوست با متخصص صحبت کنید. همان طور که می دانید، مواد بسیاری می تواند اگزما را بدتر کند و درد را افزایش دهد، بنابراین احتیاط کنید.

درمان اگزما و بیماری های پوستی با روغن شاهدانه

حرف آخر

بنابراین آیا باید بیرون بروید و برای جایگزین کردن رژیم اگزمای خود بوته شاهدانه بخرید؟ حرف آخر این است: روغن شاهدانه و دیگر محصولات مبنی بر کانابیس ها مانند روغن CBS، وعده ای برای درمان اگزما هستند و ممکن است تسکینی برای مبتلایانی به دیگر شرایط خشکی پوست باشد.

اما در حال حاضرنباید آن را به عنوان جایگزینی برای دارو های تجویزی خود استفاده کنید. پیش بینی می کنیم که در سال های آتی درباره این نوع درمان اطلاعات بیشتری کسب کنیم.