اسهال نوزاد بعد از واکسن، علت


اسهال نوزاد بعد از واکسن، علت

اسهال بعد واکسن طبیعی است؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: پسرم بعد واکسن 2 ماهگی اسهال شده و 3 بار مدفدعش آب سبز به همراه تکه های سبز بود. اسهال بعد واکسن طبیعی است؟

پاسخ دکتر محمود بنی اعمام، متخصص بیماری های کودکان و نوزادان:
معمولا بچه ها بعد از واکسن اسهال نمی گیرند. با توجه به سبز بودن مدفوع فرزندتان ممکن است سرماخورده باشد. شما باید کمر فرزندتان را ببندید. خوب می شود.
اسهال نوزاد بعد از واکسن، علت
مهمترین مطالب در این باره
مدفوع سبز نوزاد نشانه چیست؟ آیا باید نگران باشیم؟
یکی از بهترین نشانه ها که می تواند مادران را از بیماری های نوزاد خود مطلع سازد توجه به رنگ مدفوع است . زیرا هر رنگ از مدفوع کودک علت هایی دارد . در این بخش از بارداری و نوزاد نمناک شما را با علت سبزبودن مدفوع نوزادان آشنا می کنیم.مدفوع سبز نوزاد
اولین مدفوع نوزاد چه رنگی است؟ مدفوع سبز نوزاد
اولین مدفوع نوزاد سیاه مایل به سبز تیره و چسبیده است و مکونیوم نام دارد که از مایع آمنیوتیک، مخاط، سلول های پوستی و چیزهای دیگر مصرف شده در دوران جنینی تشکیل شده است، این مدفوع بوی خاصی ندارد و رنگ سبز آن به دلیل پیگمان های صفراوی است.
با گذشت چند روز از تولد کودک مدفوع او روشن تر می شود و سبز روشن تر می گرددو چسبندگی آن نیز کمتر می شود. این تغییر رنگ در مدفوع کودک نشادن دهنده خوب عمل کردن روده و معده و هضم شیر است.

مدفوع طبیعی کودک چه رنگی است؟
مدفوع نوزاد در صورت استفاده از شیر مادر شل و زرد خردلی رنگ است که بوی ترشیدگی (اسیدی) دارد و تا هنگامی که فقط از شیر مادر تغذیه کند و چیزی به جز آن نخورد همین طور است. نوزادی که از شیر خشک تغذیه می کند رنگ مدفوع زرد کم رنگ دارد و مدفوع او سفت و مختصری قلیایی یا خنثی است و بوی زیاد می دهد.
اسهال نوزاد بعد از واکسن، علت
دفعات مدفوع در نوزادان
تعداد 4 تا 7 نوبت دفع موفوع در نوزادان شیر مادرخوار طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد اما کودکانی که با شیر خشک تغذیه می کنند دفعات مدفوع کمتری دارند.

علت سبز بودن مدفوع نوزاد در 6 هفته اول تولد
مدفوع نوزاد در شش هفته اول بدو تولد، سبز روشن است و دارای تکه های سفت صابونی شکل می باشد که این حالت طبیعی است.این تکه ها به رنگ سفید با پوشش زرد یا قهوه ای هستند که در مدفوع بیشتر نوزادان دیده می شوند و مربوط به لخته های کازئین هستند.
آیا مدفوع سبز نوزاد نوزاد نشانه سرما خوردگی اوست؟
در شش هفته ابتدای تولد شاید رنگ مدفوع سبز روشن باشد که طبیعی است و برخلاف باور برخی ها کودک سرما نخورده است .

علت مدفوع سبز تیره نوزاد
اگر رنگ مدفوع نوزادتان سبز تیره است شیرخشک حاوی آهن به او داده اید و یا اگر نوزادتان شیر خودتان را تغذیه می کند و به او مکمل آهن می دهید احتمال دارد که رنگ مدفوع او سبز تیره گردد. این اتفاق در صورتی نگران کننده نیست که میل کودک به غذا کم نباشد . اما اگر کودکتان بی میل شد و مدفوع او سبز رنگ گشت حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت مدفوع سبز روشن نوزاد
زمانی که شیر مادر بسیار رقیق و شیرین تر است و کودک از این نوع شیر بسیار بیشتر از شیر غلیظ تر و چرب تر دریافت می کند، مدفوع او به رنگ سبز روشن در می آید. این وضعیت نگران کننده نیست و در دوره های گذرا از شیردهی رخ می دهد . برای بهبود این وضعیت، مادر باید از هر دو سینه، کودک خود را شیر دهد.

یک علت مهم دیگر سبز بودن مدفوع نوزاد
سبز بودن مدفوع شیرخوارتان به علت کار کردن سریع شکم کودک است که رنگدانه های صفراوی فرصت تغییر رنگ را در روده پیدا نمی کنند. همچنین مادران شیرده باید مصرف غذاهای نفاخ را محدود کنند چون روی شیر مادر تاثیر می گذارد و ترکیبات موجود در آم از طریق شیر وارد بدن نوزاد می شود .

نکته :
اگر رنگ مدفوع نوزاد، مایل به سبز باشد و دارای رگه های لزج لعاب دار و براق باشد، نشان دهنده وجود موکوس در مدفوع است که نشانه عفونت یا آلرژی است و اگر بیش از دو روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها