دلیل زیاد شیر خوردن نوزاد چیست؟


دلیل زیاد شیر خوردن نوزاد چیست؟

هر پانزده دقیقه یکبار به مدت پانزده دقیقه شیر می خوره و شب ها سه تا چهار ساعت پشت سر هم.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: نوزاد دو ماهه دارم که هر پانزده دقیقه یکبار به مدت پانزده دقیقه شیر می خوره و شب ها سه تا چهار ساعت پشت سر هم. مشکل خاصی نداره و وزنش هم روزی بیست گرم اضافه شده. آیا شیر من کم است؟

پاسخ دکتر سید رضا رئیس کرمی، متخصص نوزادان و کودکان:
کودک تا ۲ سالگی از نظر تغذیه‌ای و از نظر عاطفی به شیر مادر وابسته است. علت تمایل به شیر خوردن در خواب، شاید به این دلیل باشد او عادت کرده که بیشتر در این موقعیت شیر مادر را بخورد. ما نمی خواهیم شیر خوردن کودک حالت اعتیاد داشته باشد. پس بنابراین اول شیر خوردن را کم کنید و بعد از اینکه به دو بار شیر خوردن عادت کرد به یک بار شیر خوردن کاهش بدهید و وقتی کودک یک و نیم ساله شد می توانید شیر شب را کامل قطع کنید. به شرط اینکه قبل از خواب بچه سیر شود.

پاسخ دکتر محمود بنی اعمام، متخصص بیماری‌های نوزادان و کودکان:
الگوی مصرف شیر در نوزادان یکسان نیست. معمولا تا سه ماهگی از ۱ تا ۳ ساعت وقفه در شیردهی نرمال است و مدت آن از ۵ دقیقه تا ۴۵ دقیقه متغیر است. اگر وزن فعلی نوزاد از نظر متخصص اطفال و نمودار رشد متناسب است، نیازی نیست که به زور به او شیر بدهید. در صورتیکه که بچه احساس گرسنگی کند شیر مادر را رد نمی کند. برای آنکه زمان بیشتری شیر بخور، روزانه حمام کنید . بهترین زمان برای شیر دادن به نوزاد بعد از استحمام است. حتما بطور کامل او را در آغوش بگیرید و توجه تان را به نوزاد معطوف کنید. از خوردن غذاهای ادویه ای و تند، چای و قهوه در شیردهی حدالمقدور اجتناب کنید.



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی