هراس ترزا می از اتحاد ایرلندی ها و استقلال اسکاتلندی ها


هراس ترزا می از اتحاد ایرلندی ها و استقلال اسکاتلندی ها

نخست وزیر انگلیس در نشست حزب محافظه کار هشدار داد خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا یا خروج کامل، ممکن است یکپارچگی این کشور را از هم بپاشاند

هراس ترزا می از اتحاد ایرلندی ها و استقلال اسکاتلندی هابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ ترزا می، نخست وزیر انگلیس در نشست با رهبران حزب محافظه کار هشدار داد بحران درباره مرز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، ممکن است به اتحاد ایرلندی ها و نیز استقلال اسکاتلند منجر شود.
روزنامه دیلی میل نوشت: نخست وزیر بریتانیا در نشست اخیر با مقامات ارشد حزبش هشدار داده است خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا یا خروج کامل، معروف به سخت، ممکن است یکپارچگی این کشور را از هم بپاشاند.
به نوشته دیلی میل، "ترزا می" از اعضای حزب محافظه کار خواست از توافق وی با اتحادیه اروپا، بر سر خروج این کشور از این اتحادیه حمایت کنند.
به نوشته این روزنامه، نخست وزیر بریتانیا تاکید کرده است توافق موجود با اتحادیه اروپا بر سر خروج، به منظور پیشگیری از تنش در مرز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند انجام شده است در حالی که هواداران خروج کامل از اتحادیه اروپا، از جمله هواداران خروج بدون توافق، به پیامدهای سخنانشان توجه نمی کنند.
دوشنبه شب، نمایندگان مجلس عوام انگلیس پس از ساعت ها بحث و گفتگو بر سر چگونگی اجرای برگزیت با 329 رای موافق در برابر 302 رای مخالف، طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن مهار چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت از دولت به مجلس این کشور منتقل می شود.
"ترزا می" نخست وزیر انگلیس پیشتر از این طرح که تقریبا اختیار دولت را در این باره سلب می کند، انتقاد و آن را نوعی دخالت در امور دولت و بدعتی نادرست توصیف کرد.
شماری از نمایندگان مجلس عوام انگلیس که دولت را به بی کفایتی در مدیریت بحران برگزیت و نداشتن جایگزینی برای توافق مردودش متهم کرده بودند، هدف از این اقدام را یافتن راهی برای خروج از بحران موجود اعلام کردند.
در پی رای گیری دوشنبه شب در مجلس بریتانیا، اعضای این مجلس امروز چهارشنبه پیشنهادهای خود را درباره چگونگی پیشبرد روند برگزیت و ترسیم راه آینده یا آرای نشانگر (indicative votes) به رای خواهند گذارد. منظور از آرای نشانگری، آرایی است که آرای اکثریت نمایندگان مجلس را نشان می دهد و لذا ضمانت اجرایی ندارد و فقط در صورت تمایل دولت، اجرایی می شود. آخرین بار در سال 2003 میلادی، مجلس عوام در زمان بررسی اصلاحات در مجلس اعیان، به رای گیری به صورت نشانگری، پیشنهادهای نمایندگان را به رای گذارد که هیچ یک از آن ها مورد تایید اکثریت نمایندگان قرار نگرفت.
همزمان حدود شش میلیون نفر با امضای توماری، توقف روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مشهور به برگزیت (Brexit) را خواستار شدند که دولت آن را رد کرد و روز شنبه نیز بیش از یک میلیون نفر در تظاهرات و راهپیمایی در لندن، مخالفت خود را با خروج کشورشان از این اتحادیه اعلام کردند.
در همه پرسی سوم تیرماه 1395 ( 23 ژوئن 2016) 51.9 درصد مردم بریتانیا (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رأی دادند. بر اساس ضوابط اتحادیه اروپا، بریتانیا باید پس از پایان مهلت دو ساله که نهم فروردین به پایان می رسد اتحادیه اروپا را ترک می کرد اما به علت دست نیافتن به توافق مورد قبول اکثریت، این زمان سه هفته تمدید شد.
در صورتی که تا پایان هفته جاری، مجلس بریتانیا توافق موجود را که مورد تایید اتحادیه اروپا و دولت بریتانیاست، تصویب نکند، بریتانیا ناچار است تا 23 فروردین، بدون توافق از این اتحادیه خارج شود اما اگر توافق موجود تصویب شود، بریتانیا تا اول خرداد ماه فرصت خواهد داشت تا برای خروج آماده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس