تیران، دروازه گردشگری غرب اصفهان


تیران، دروازه گردشگری غرب اصفهان

اصفهان- ایرنا- تیران و کرون با قدمت 6 هزار ساله با ظرفیت های بکر طبیعی دروازه گردشگری غرب اصفهان به شمار می رود که در فصل بهار و تابستان میعادگاه مسافران داخلی و خارجی است.

به گزارش ایرنا، ایام نوروز فرصت مناسبی برای معرفی این جاذبه ها به عموم مردم و تقویت صنعت گردشگری است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با نگاه ویژه به شهرستان ها سعی در توزیع مناسب گردشگران داشته است.
تیران و کرون به عنوان یکی از شهرستان های دارای قابلیت های گردشگری طبیعی و تاریخی غرب استان است که به گفته کارشناسان باید بیشتر شناسانده شود.
ظرفیت های ملی و بین المللی در حوزه گردشگری تیران و کرون از جمله قلعه تاریخی و پارک ملی حفاظت شده قمیشلو، شهر زیر زمینی کردعلیا، سد شهید منتظری روستای خمیران، روستای تاریخی جاجا، کوچه باغ های تاریخی تیران وجود دارد که این ظرفیت ها ناشناخته و بدون استفاده مانده است.
وجود این جاذبه ها و ویژگی های منحصر به فرد باعث شده که جمعیت گردشگران این دیار در ایام نوروز به بیش از 25 هزار نفر برسد که باید برای اسکان مسافران تدابیر اصولی اندیشید.

**روستاهای گردشگری با جاذبه های تاریخی و طبیعی
روستاهای چشمه احمدرضا، کردعلیا، جاجا و خمیران مقصد گردشگران است که با تقویت بوم گردی در این مناطق، نظر گردشگران را برای اقامت موقت در روستاها و تجربه زندگی متفاوت در یک محیط سالم و آرام را به خود جلب کرده است.
فضای گردشگری طبیعی و تاریخی روستای کرد علیا شامل قبرستان ارامنه، شهر زیر زمینی، آبشار و چشمه های آب و همچنین طبیعت زیبا که برای تفریح و گردشگری محیطی جذاب است.
شهر زیرزمینی کردعلیا متعلق به دوران صفویه در زیر هشتاد خانه روستایی قرار دارد و تخمین زده می شود مساحتی در حدود 20 هزار متر مربع مساحت داشته باشد که حدود هزار متر مربع آن برای بازدید گردشگران آماده شده است.
روستای تاریخی جاجا با قلعه های بلند که قدمت این روستای تاریخی به بیش از هزار سال می رسد که مسجد، حمام، قلعه، آسیاب آبی و خانه های قدیمی از جله آثار تاریخی این روستا به شمار می رود.
طبیعت بکر و پر نشاط این روستا به تنهایی یک موزه و تفرجگاه برای عموم مردم است و چشم انداز آن با وجود رودخانه های آب و درختان سر به فلک کشیده، شادابی خاصی را با تنفس هوای سالم به گردشگران می بخشد.
رودخانه فصلی از میان روستا می گذرد و این گذر آب هوایی خوشی را ایجاد کرده و روستا را با طبیعت زیبا و گنجینه تاریخی متفاوت از سایر بخش ها کرده است.

**گردشگری مذهبی جدی گرفته شود
قرار گرفتن بقاع متبرکه این شهرستان در مناطق گردشگری و تفریحی محیط معنوی و پر نشاطی را فراهم کرده و مشافران علاوه بر بهره گیری از شرایط معنوی این مراکز از محیط بکر و طبیعت زیبای آن نیز بهره می برند.
امامزاده احمدرضا(ع) واقع در روستای احمدرضا، امامزاده بی بی فاطمیه(س) واقع در روستای محمدیه، امامزاده سید سرالدین(ع) واقع در شهر عسگران و امامزاده عبدالله(ع) واقع در منطقه کوهان از جمله این مناطق هستند که در فصل بهار و تابستان میزبان جمعیت زیادی از زائران هستند.
پنج مسجد تاریخی این شهرستان که به ثبت ملی رسیدند به عنوان بناهای دارای سازه و معماری تاریخی و قدیمی مورد توجه قرار گرفته اند.
ستون ‌هایی محکم که به وسیله چهار قوس در چهار جهت اصلی و دارای چهار گوشواره، به منظور ایجاد زمینه‌ای دایره‌ای شکل برای گنبد، شبستان های دارای قوس که برای خنک شدن فضای مسجد در فصل تابستان با جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب، وجود تقارن بین ایوان‌ها از جمله جنبه های معماری قدیمی است.
بزرگان و خوان ها با همکاری مردم در مسجد سازی اقدام کرده و این مساجد تاریخی یادگاری از آن ها است.

**قلعه ای تاریخی در حیاط ملی
قلعه تاریخی قمیشلو واقع در پارک ملی قمیشلو، در دوران مسعود میرزا ملقب به ظل‌السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه قاجار بنا شده و پادشاه آن دوره در مقاطع زمانی ییلاقی مورد استفاده بوده و دارای بیش از یکصد مکان سنتی از جمله اتاق‌ها، تالارها، صحن، شاه نشین، حرم سرا، بارعام، مطبخ، اصطبل، شربت‌ خانه، محل اسکان تفنگچی‌ ها، محل اسکان رعایا و باغبان هاست.
این قلعه تاریخی چهار در ضلع های جنوبی، شمالی، غربی و شرقی است که باغ بزرگی در سمت شرقی قلعه وجود دارد و هر یک از این ورودی ها مخصوص یک قشربوده به طور مثال در جنوبی مخصوص شاهزاده و حرمسرا، در شمالی مربوط به رعایا و باغبانان و در غربی مربوط به سواره ‌نظام و چوپان و در شرقی هم به سمت باغ باز می شد.
این قلعه در عرصه بین المللی مورد توجه و از امکان کم نظیر دنیاست که در منطقه حفاظت شده قمیشلو با گونه های گیاهی متعددی همراه با چشمه های آب در این دشت بزرگ قرار گرفته است.
آهوها، بز و قوچ کوهی در این دشت بزرگ زندگی می کنند.

**چشمه های جاری آب در طیبعت کوهستانی
چشمه مرغاب واقع در روستای قلعه ناظر، چشمه شاهی در روستای کردعلیا، چشمه لاسمیان در شمال تیران و چشمه های آب در دالانکوه طبعیت زیبایی را در مناطق کوهستانی ساخته و نشاط و شادابی را برای مردم فراهم کرده اند.
پوشش های گیاهی گون، کنگر، موسیر و لاله‌های واژگون در کنار این چشمه ها و مناطق کوهستانی رشد و گسترش پیدا کرده اند و طبیعت زیبا در قالب یک کمرسبز در اطراف این دیار نمایان است.

**کوچه باغ های تاریخی با درهای سنگی بی نظیر
وجود 700 در سنگی تاریخی در باغ های تیران که البته شمار آن ها به دو هزار عدد می رسیده اما به مرور زمان از بین رفته این شهر را به وجود درهای سنگی معروف کرده است.
بر اساس اعلام باستان شناسان قدمت این درها به قبل از ورود آشوریان به ایران می رسد و قابلیت های خاصی از جمله نوع کاربرد و عملکردشان باعث شده که چشم ها معطوف و خیره به این اثر تاریخی بشود.
این درهای سنگی طول و ارتفاع بزرگی دارند تا جایی که ارتفاع آنها به دو متر و ضخامت 45 سانتی متر و وزنی بیش از 400 کیلوگرم دارد اما با وجود این بزرگی و سنگینی به راحتی درها باز و بسته می شوند.
کتیبه های روی درها و کلون به عنوان قفل از ویژگی های منحصر به فرد این اثر تاریخی است که خرداد ماه سال 97 به ثبت ملی رسید.
کوچه باغ های تاریخی این شهر از دیگر جاذبه های طبیعی است که به دلیل پیچ های پی در پی و باریک در کنار جوی های آب و درختان میوه از جذابیت خاصی برخوردار است.
دیوارهای باغ ها از گل و سنگ ساخته شده و نشان از هویت و قدمت این مسیر تردد مردم است که البته دیوارهای گلی توسط مالکان مرمت شده است.

**سوغات انگور و هنرهای صنایع دستی
انگور و فرآورده های آن شامل شیره، کشمش و غوره به عنوان سوغات خوراکی این شهر معرفی شده اند که البته کیک شادونه و آش از جمله شیرینی و غذاهای این منطقه است.
ماشته بافی، زنگوله سازی با قدمت 380 سال، چرم دوزی، ساخت تنورهای گلی، ترمه بافی، قلاب بافی، صنایع چوبی، سفره قلمکار، سفالگری، سفره کاری قلمکار از فعالیت های هنری معروف در این شهرستان است که این دسته از تولیدات هنرمندان به عنوان سوغات عرضه می شود.
7131/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند