معاون وزیر نیرو: سدسازی در کشور را ادامه می دهیم


معاون وزیر نیرو: سدسازی در کشور را ادامه می دهیم

اهواز - ایرنا - معاون آب و آبفای وزیر نیرو، موافقت کامل خود را با ادامه سدسازی در کشور اعلام کرد و گفت: هر کدام از طرح های انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان که فاقد مجوزهای زیست محیطی باشد، اجرا نمی شود.

به گزارش ایرنا قاسم تقی زاده خامسی شامگاه سه شنبه در حاشیه بازدید از مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد: صددرصد با سدسازی موافق هستم و معتقد نیستم که سدسازی در کشور بی رویه بوده، به همین دلیل برنامه سدسازی را در کشور ادامه می دهیم.
وی با انتقاد از مخالفان سدسازی در کشور گفت: اگر سدها نبودند، چگونه سیلاب ها را کنترل می کردیم، به طور نمونه در خوزستان نمی توانستیم 20 میلیارد مترمکعب آب را (که حدود نیمی از آب کشور است) تنظیم و هدایت کنیم.
تقی زاده خامسی تاکید کرد: معتقد هستم که سد کارون 2 و سد بختیاری باید ساخته شوند، چرا که در صورت ساخت سد بختیاری امروز با این مشکلات روبه رو نبودیم، البته مطالعات زیست محیطی قبل از ساختن سدها باید صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه کشورهایی که خود 9 هزار سد ساخته اند، اکنون به ما می گویند سد نسازید، تصریح کرد: اگر چه نمی توان از همه سدها دفاع کرد اما باید گفت که صرفه ساخت سدها نسبت به درصد خطاهای آنها بسیار بیشتر است، به طوری که از 172 سد بزرگ کشور شاید 2 درصد اشتباه بود، بنابراین ما باید به 98 درصد صحت این طرح ها تکیه کنیم.
معاون وزیر نیرو که بهمن ماه امسال منصوب شده است، در حالی ادامه سدسازی را از اهداف خود عنوان می کند که در سال های اخیر کارشناسان و فعالان محیط زیست به شدت با ادامه سدسازی در کشور مخالفت کرده اند. چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم نیز گفته بود که در سدسازی در کشور افراط شده و برای آب نداشته سد ساخته ایم. سدسازی های بی رویه در خوزستان به ویژه بعد از طوفان های گرد و خاک، مورد انتقاد قرار گرفته است.

*طرح ضد محیط زیست؛ ممنوع
معاون وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر ضرورت الزام رعایت پیوست های زیست محیطی در سدسازی، جاده سازی و تونل سازی گفت: هر پروژه ای در بخش آب و فاضلاب که سازمان حفاظت محیط زیست با آن مخالفت کند، اجرا نمی کنیم.
وی با بیان اینکه از اجرای طرح های غیرکارشناسی ممانعت می شود، تاکید کرد: هر کدام از طرح های انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان نیز که فاقد مجوزهای زیست محیطی باشد، اجرا نخواهد شد.
به گفته وی اگر این طرح ها با امضا و موافقت سازمان های مرتبط اجرا شود، سال ها بعد مخالفانی برای آن پیدا نمی شود.
تقی زاده خامسی درباره طرح آبرسانی غدیر که فاقد مجوزهای زیست محیطی است اظهار داشت: در حال بررسی دوباره بر روی این طرح و اعمال نظرات سازمان محیط زیست هستیم.
وی خاطرنشان کرد: رابطه ما با سازمان محیط زیست بسیار خوب است و هر 2 طرف بنا داریم بر اساس نظرات کارشناسی رفتار کنیم، زیرا ممکن است برخی حرف ها آرزوهای ما باشد، اما کارشناسی نباشد.
در حال حاضر بیش از 10 طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون بزرگ، در مرحله بهره برداری و یا اجراست.
طرح انتقال آب خزر نیز در ماه های اخیر واکنش های بسیاری به دنبال داشته است.

*مسیل ها متروکه نمی شوند
این مقام مسئول به سیلاب اخیر در استان فارس که کشته و مجروحان زیادی برجای گذاشت، نیز اشاره کرد و گفت: همه مردم کشور باید بدانند که هیچ مسیل متروکه ای وجود ندارد، سیل اخیر که با دوره بازگشت 70 ساله بود، نشان داد که بالاخره یک روز سیل در مسیر خود جاری می شود و در شیراز دیدیم مسیلی که به خیابان تبدیل شده بود، دوباره محل عبور سیلاب شد.
وی تاکید کرد: درس اصلی در سیلاب اخیر شیراز این بود که باید از دستکاری در مسیل سیلاب ها عبرت بگیریم و به بستر و حریم رودخانه ها تجاوز نکنیم.
تقی زاده خامسی همچنین با بیان اینکه هیچوقت نمی توان نگران سیلاب در خوزستان نبود افزود: تا کنون شرایط در استان خوب بوده و توانستیم سیلاب ها را تعدیل کنیم.
وی ورودی و خروجی آب به سد گتوند، شهر اهواز و سدکرخه را سه نقطه بحرانی در مدیریت سیلاب اخیر در استان دانست و افزود: پیش بینی شده است که بارندگی در حوضه میانی، باعث افزایش رواناب در اهواز شده و پارک های ساحلی دچار آبگرفتگی شود همچنین یکی دیگر از نقاط بحرانی سد کرخه است که به دلیل وجود شهر و روستاها در پایین دست آن، نمی توان خروجی سد را بالا برد، این مسائل مدیریت سیلاب را دشوار کرده بود.
تقی زاده خامسی با بیان اینکه بارندگی هفته آینده بر اساس پیش بینی ها ضعیف است، اظهار داشت: شاید اکنون ساده ترین راهکار خالی کردن سدها به نظر بیاید، اما در خوزستان باید مراقب بود که آب را از دست ندهیم و تلاش کنیم آب برای استفاده در تابستان و کشاورزی مدیریت شود.

*بخش خصوصی به آبفا می آید
معاون وزیر نیرو درباره تامین نشدن اعتبار طرح ها به ویژه در خوزستان گفت: برای اجرای طرح های آب و فاضلاب استفاده از فاینانس و فعال کردن بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: مقرر شده است که استحصال آب به بخش خصوصی واگذار شود، البته این طرح در دست تدوین بوده و هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گفته وی استفاده از فاینانس در اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب جواب مثبت داده و امیدواریم که برای سدسازی هم بتوانیم راهکارهایی پیدا کنیم.
تقی زاده خامسی تصریح کرد: به هر حال درآمد کشور به اندازه ای نیست که بتوان این طرح ها را اجرا کرد و باید بخش خصوصی را فعال کنیم.
وی همچنین درباره توافق ایران و عراق برای لایروبی اروندرود در سفر اخیر رئیس جمهوری به این کشور، اظهار داشت: این توافق بسیار مهم و اجرای این طرح نیز جزو برنامه هاست اما هنوز عملیاتی نشده و نیازمند برگزاری نشست هایی میان 2 طرف است.
تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در اولین برنامه سفر خود به خوزستان، در نشست برنامه ریزی مدیریت سیلاب با مدیران ارشد سازمان آب و برق خوزستان و شورای مدیریت بحران خوزستان حضور یافت.
بازدید از حوضه آبریز کرخه در مرز چذابه در دشت آزادگان و تالاب هورالعظیم نیز از دیگر برنامه های سفر معاون وزیر نیرو به استان بوده است.
وی شامگاه سه شنبه نیز از مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق بازدید و در نشست شورای مدیریت بحران این سازمان شرکت کرد.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند.
طی 2 موج سیلابی در 48 ساعت گذشته، 1.5 میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است.

9754/6002

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی