کفیر آب یک نوشیدنی تخمیر شده و گازدار است که به لطف طعم خوشمزه، مواد مغذی زیاد و داشتن فوایدی برای تقویت روده، در میان مصرف کنندگانی که نگران چگونگی رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم خود هستند، به سرعت مورد توجه قرار گرفته ‌است. علاوه بر این، اغلب بیش از دیگر غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر شیر یا کفیر نارگیل انتخاب می شود، زیرا عاری از مواد لبنی و وگان است و به راحتی در آشپزخانه می تواند آماده شود. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی فواید و مزایای کفیر آب می پردازیم.

کفیر آب چیست؟

کفیر آب یک نوشیدنی تخمیر شده است که با افزودن دانه‌ های کفیر به آب شکر، تولید می شود. پس این مخلوط به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت تخمیر می شود. این کار به داشتن یک نوشیدنی گازدار و غنی از پروبیوتیک که دارای مزایای فراوانی است، کمک می کند. اگر چه کفیر سنتی با استفاده از شیر گاو، گوسفند و بز تهیه می شود، اما مصرف کفیر آب اغلب توسط کسانی که به دنبال به حداقل رساندن مصرف محصولات حیوانی هستند ترجیح داده می شود و در عین حال، از فواید باور نکردنی آن بهره می برند. به علت اینکه کفیر آب از کفیر سنتی، رقیق تر است، میتوان آن را با استفاده از میوه ها، سبزیجات، گیاهان یا ادویه جات خوشمزه کرد و به جای نوشیدنی های پرکالری مانند سودا و یا آبمیوه نیز میتوان استفاده کرد.

کفیر آب؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف کفیر آب

علاوه بر کاهش کالری برای کمک به کاهش وزن، این نوع کفیر می تواند عملکرد سیستم ایمنی را افزایش داده و به مبارزه با سلول ‌های سرطانی و بهینه ‌سازی سلامت روده کمک کند تا شما احساس بهتری داشته باشید. علاوه بر این، خوشمزه است و به سادگی می توانید آن را در خانه و با استفاده از چند ماده ساده، تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

واقعیاتی در مورد مواد مغذی کفیر آب

کفیر آب، کالری کم و پروبیوتیک زیادی دارد از جمله طیف وسیعی از باکتری‌ های مفید. در حقیقت، مطالعه منتشر شده در مرزهای میکروبیولوژی نشان داد که کفیر آب یکی از بهترین منابع غذایی پروبیوتیک است و ممکن است حاوی ۵۶ گونه مختلف مخمر و باکتری باشد.

به طور خاص، کفیر آب منبع خوبی از بهترین پروبیوتیک ها می باشد، از جمله:

لاکتوباسیلوس دلبروکی، بلغاریوس لاکتوباسیلوس هلوتیکوس لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس لاکتوکوکوس لاکتیک، لاکتیس لاکتوکوکوس لاکتیک، سرموریس استرپتوکوکوس ترموفیلوس لکونوستوک مسنتروئیدها، سرموریس لکونوستوک مسنتروئید ها، مسنتروئیدها

فواید این نوشیدنی مغذی

افزایش سلامت روده بهبود عملکرد سیستم ایمنی مبارزه با سلول‌ های سرطانی کمک به کاهش وزن مناسب با هر نوع رژیم غذایی افزایش سلامت روده

کفیر آب، غنی از پروبیوتیک ها است. پروبیوتیک ها، باکتری های مفیدی هستند که می توانند به افزایش سلامت روده کمک کنند. مطالعات نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند اثرات گسترده ‌ای بر سلامتی داشته باشند. در حقیقت، آنها به هر چیزی اعم از ایمنی سلامت روحی و روانی، متابولیسم و خطر بیماری ها، می توانند فایده برسانند.

دانه‌های کفیر که برای ساخت کفیر آب مورد استفاده قرار می گیرند، یکی از بهترین منابع غذایی پروبیوتیک ها محسوب می شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، مطالعه ‌ای که در مرزهای میکروبیولوژی منتشر شد، نشان داد که دانه ‌های کفیر دارای طیف متنوعی از پروبیوتیک ها هستند و ممکن است تا ۵۶ گونه باکتری و مخمر را ارائه دهند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

به دلیل مقدار قابل توجه پروبیوتیک کفیر، کفیر آب می تواند اثری قوی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد. با توجه به بررسی های سال ۲۰۱۴، پروبیوتیک ها نقش مهمی در تنظیم واکنش سیستم ایمنی، ایفا می کنند. آنها می توانند در برابر عفونت ‌های ویروسی، آلرژی ‌ها و حتی اگزما نقش محافظتی داشته باشند.

نه تنها این، بلکه دانه های کفیر، به طور خاص نشان داده اند که باعث کاهش التهاب می شوند و به تنظیم واکنش ایمنی بدن کمک می کنند. همچنین نمونه های حیوانی نشان می دهند که کفیر آب ممکن است خواص ضد التهابی و ضد حساسیت از خود نشان دهند تا به افزایش ایمنی کمک کنند.

کفیر آب؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف کفیر آب

مبارزه با سلول های سرطانی

علاوه بر افزایش ایمنی، کفیرآب نیز ممکن است از تشکیل سلول‌ های سرطانی، از بدن محافظت کند. در حقیقت، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که دانه‌های کفیر ممکن است به کاهش رشد سلول‌ های سرطانی روده بزرگ، سینه و خون در بدن کمک کنند.

علاوه بر این، کفیر آب حاوی پروبیوتیک می باشد. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که افزایش مصرف پروبیوتیک، می تواند به پیشگیری و درمان سرطان با افزایش واکنش ایمنی بدن و کنترل سطح التهاب، کمک کند.

کمک به کاهش وزن

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا کفیر می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ کفیر، کالری کمی دارد، اما پر از طعم و مزه و گازدار است و نوشیدن کفیر آب به جای سودا و یا نوشیدنی ‌های شیرین، چند بار در هفته، قطعا می تواند مزایای بسیاری را برای اندازه دور کمر شما، به ارمغان بیاورد.

علاوه بر این، علاوه بر کمک به کاهش مصرف کالری برای به حداکثر رساندن کاهش وزن، کفیر مقدار زیادی پروبیوتیک را نیز در اختیار شما می گذارد. مطالعات متعدد نشان می دهند که افزایش باکتری ‌های مفید در روده، می توانند بر میزان جذب غذا، اشتها، متابولیسم و وزن بدن تاثیر بگذارند و وزن بدن را سریع تر کاهش دهند.

مناسب با هر نوع رژیم غذایی

کفیر سنتی با استفاده از دانه‌های کفیر ساخته می شود و با شیر گاو یا شیر بز ترکیب می شوند. این یک نوشیدنی بسیار مقوی است که دارای فهرستی طولانی از مزایای کفیر را با خود به همراه دارد. اگرچه کفیر می تواند به رژیم غذایی سالم اضافه شود اما برای انواع خاصی از رژیم های غذایی مناسب نیست. از جمله رژیم غذایی بدون مواد لبنی یا رژیم غذایی وگان.

با این حال، چون کفیر آب، از آب شکر به جای شیر، تهیه می شود، یک جایگزین عالی برای کفیر سنتی و برای کسانی است که محدودیت ‌های غذایی خاصی دارند. همچنین کالری کمی دارد و به راحتی با هر نوع ذائقه و سلیقه ای، قابل تطبیق می باشد.

کفیر آب در مقایسه با کفیر شیر و کفیر نارگیل

کفیر را میتوان با استفاده از چندین ماده مختلف تهیه کرد. به طور سنتی، این کار با افزودن دانه‌ های کفیر به شیر گاو، شیر بز و یا شیر گوسفند تهیه می شود. این باعث ایجاد یک محصول نهایی خامه‌ای، خوشمزه و خوش طعم می شود. همانند دیگر انواع کفیر، کفیر شیر نیز یک منبع غنی از پروبیوتیک ها می باشد و با انواع مختلفی از فواید قوی سلامتی همراه است.

کسانی که مصرف لبنیات، آب و یا آب نارگیل را محدود می کنند، دو گزینه دیگر وجود دارد که می توانند همان مقدار پروبیوتیک را ارائه دهند. کفیر آب با افزودن دانه ‌های کفیر به آب شکر درست می شود، در حالی که کفیر نارگیل، تحت همان روند، با استفاده از آب نارگیل تهیه می شود.

در مقایسه با کفیر شیر، کفیر آب و کفیر نارگیل، رقیق تر هستند. از طرف دیگر کفیر شیر، غلیظ تر بوده و شبیه ماست است.

وقتی صحبت از مواد مغذی به میان می آید، کفیر شیر حاوی بالاترین غلظت ویتامین و مواد معدنی است. با این حال، بیش ‌ترین کالری را نیز دارد. کفیر نارگیل نیز به خاطر پتاسیم، منیزیم و منگنز موجود در آب نارگیل، یک مجموعه خوب از مواد مغذی ضروری را تامین می کند. از طرف دیگر، کفیر آب دارای پروبیوتیک بسیار زیادی است، اما ویتامین و مواد معدنی کمی دارد، چون از آب شکر تهیه می شود.

کفیر آب؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف کفیر آب

کفیر آب در مقایسه با کامبوچا و سرکه سیب

کفیر، کامبوچا و سرکه سیب، سه ماده ای هستند که در میان علاقه مندان به سلامت و بهداشت طبیعی و علاقه مندان به غذا، مورد توجه قرار گرفته اند. اگرچه که هر کدام مجموعه متفاوتی از مزایا را به ارمغان می ‌آورند، اما بسیاری از مردم میپرسند: کدام یک بهتر است، کامبوچا یا کفیر آب؟ آیا باید این دو را در نظر نگرفت و به جای آنها، سرکه سیب را انتخاب کرد؟

مانند کفیر، کامبوچا نیز یک غذای تخمیر شده است که مملو از پروبیوتیک ها و مزایای سلامتی است. کامبوچا از چای سیاه یا سبز و از طریق همزیستی باکتری ‌ها و مخمر تولید می شود تا یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی را تولید کند. مانند کفیر، شما می توانید از انواع مختلفی از مواد را برای مزه دار کردن آن، استفاده کنید. آن را میتوان به عنوان یک جایگزین گازدار و پر از طعم به جای نوشابه های گازدار و یا نوشیدنی ‌های شیرین دیگر استفاده کرد و از آن لذت برد.

از طرف دیگر، سرکه سیب از سیب تهیه می شود که تحت فرآیند تخمیر قرار گرفته است. این فرآیند منجر به تهیه ترکیبی می شود که سرشار از پروبیوتیک ها و آنزیم‌های حیاتی و ضروری است. سرکه سیب نه تنها با بهبود حساسیت به انسولین، کاهش وزن و سطح کلسترول بالا مرتبط است، بلکه به آفتاب سوختگی نیز کمک می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود و حتی از علائم برگشت اسید معده جلوگیری می کند.

سعی کنید هر کدام از آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از خواص قوی آنها برای افزایش سلامتی استفاده کنید. برای کسب بهترین نتیجه،طعم ‌های مختلفی را به کامبوچا و کفیر اضافه کنید و همیشه به یاد داشته باشید که قبل از مصرف سرکه سیب،آن را با آب رقیق کنید.

کفیر آب؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف کفیر آب

موارد کاربرد کفیر در طب سنتی

غذاهایی مانند کفیر اغلب در انواع طب پزشکی گنجانده می شوند. آنها به خاطر دارا بودن پروبیوتیک و مواد مغذی، خواص درمانی قوی دارند.

برای مثال، در رژیم غذایی آئورودیک، مصرف غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، به شدت تشویق می شوند چون فرآیند تخمیر هضم را آسان می کند و مواد مغذی بیشتر جذب بدن می شوند. غذاهای دارای پروبیوتیک نیز می توانند به تعادل میکروبیوم روده کمک کنند و از بروز مشکلاتی نظیر مشکلات گوارشی جلوگیری کند.

به همین ترتیب، فرآیند تخمیر در طب سنتی چینی، بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است و قدمتی بالغ بر چندین قرن دارد و بر اساس تکنولوژی دم کردن نوشیدنی ها در چین، مورد استفاده قرار می گیرد. اعتقاد بر این است که خوردن غذاهایی مانند کفیر به طور همزمان سلامت گوارشی را افزایش می دهد و خواص درمانی این مواد خاص را در طب جامع افزایش می دهد.

این نوشیدنی مغذی را از کجا تهیه کرده و چگونه از آن استفاده کنیم؟

در حالی که کفیر شیر و حتی کفیر نارگیل را در قفسه‌ های سوپرمارکت ‌های سراسر کشور می توانید پیدا کنید، اما هنوز کفیر آب، به اندازه آنها، رایج و معمول نیست. در حقیقت، تهیه کفیر آب در خانه و با استفاده از چند ماده اولیه، بسیار ساده‌ تر از آن است که بخواهید آن را در فروشگاه ‌های محلی خود پیدا کنید.

اولین و مهمترین نکته، خرید دانه های کفیر است که می توانید در فروشگاه ‌های مواد غذایی و یا به صورت آنلاین، خریداری کنید. یک گزینه دیگر برای تهیه کفیر آب، قرض گرفتن مقداری دانه کفیر از یکی از دوستانتان می باشد. با هر بار درست کردن کفیر آب، دانه ‌های کفیر بیشتری نیز تولید می شود که میتوان برای تهیه مجدد کفیر آب از آنها استفاده شود.

تعجب می کنید که چگونه کفیر آب را در خانه بسازید؟ دستورالعمل ‌های زیادی در زمینه تهیه کفیر آب وجود دارد که به صورت آنلاین نیز در دسترس هستند و این فرآیند در واقع بسیار ساده است.

2/1 فنجان آب داغ را با 4/1 فنجان شکر در یک شیشه ریخته و مخلوط کنید. سپس، دانه‌های کفیر را همراه با سه فنجان آب ولرم اضافه کنید و سپس روی شیشه را بپوشانید. ظرف را در جای گرمی قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت تخمیر شود. بعد از این زمان شما میتوانید دانه‌های کفیر را جدا کرده و از آنها استفاده کنید تا آب کفیر دیگری را مجددا تهیه کنید.

پس از فرآیند تخمیر اولیه،شما به راحتی میتوانید از کفیری که تهیه کرده اید، لذت ببرید. با این حال، برخی ترجیح می دهند که کفیر آب را بعد از فرآیند تخمیر دوم مصرف کنند که در این حالت می توانید طعم مورد دلخواه خود را به محصول نهایی اضافه کنید. قبل از تخمیر دوم، میوه‌ ها، آبمیوه ها و شیرین ‌کننده ‌های طبیعی را می توانید به کفیر آب اضافه کنید و روی ظرف را بپوشانید و به مدت 24 تا 48 ساعت، در جای گرمی بگذارید.

کفیر را می توانید به اسموتی ها اضافه کنید. همچنین به جای نوشیدنی های گازدار و به صورت تازه نیز می توانید مصرف کنید زیرا یک نوشیدنی گازدار بدون ضرر و پر از فایده می باشد.

دستور العمل‌های غذایی با کفیر آب

روش‌های زیادی برای طعم دار کردن نوشیدنی کفیر وجود دارد و با اینکه این نوشیدنی، باعث افزایش سلامتی می شود، باز هم به داشتن دستورالعمل هایی برای تهیه آن نیاز دارید؟ در اینجا چند ایده برای تهیه کفیر آب وجود دارد که می تواند به شما در این زمینه کمک کند:

کفیر آب هویج نوشیدنی گازدار توت فرنگی پروبیوتیکی کفیر آب تمشک تازه کفیر آب زنجبیل و زردچوبه کفیر زردآلو

کفیر آب؛ فواید، عوارض و نحوه مصرف کفیر آب

تاریخچه

کفیر یک نوشیدنی است که تصور می ‌شود از مناطق شمالی کوهستان قفقاز نشات می گیرد که طیف گسترده ای از کوه ‌ها در غرب آسیا هستند که از میان بسیاری از کشورهای مختلف از جمله روسیه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان عبور می کنند. جالب اینکه، واژه کفیر، منشاء روسی یا ایرانی دارد. ریشه کلمه کفیر در واقع از ” کف” یا ” حباب‌ ” است زیرا دارای بافتی خامه‌ای و کف مانند است.

کفیر شیر به طور گسترده ای در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. از کفیر شیر میتوان برای تولید خمیر ترش در تهیه نان استفاده کرد و همچنین به جای کره نیز مورد مصرف قرار می گیرد. به جای شیر، می توانید کفیر شیر را به انواع غلات، اسموتی ها، انواع سوپ یا انواع شیک ها نیز اضافه کنید.

از سوی دیگر، کفیر آب با نام‌ های مختلفی از جمله تیبیکوس، کریستال‌های آب ژاپن و زنبور عسل کالیفرنیا نیز شناخته می شود. منشا این نوع خاص از کفیر، به خوبی شناخته نشده است. نظریه های متفاوتی برای خاستگاه آن وجود دارد از جمله اروپا، مکزیک یا حتی منطقه ای در نزدیکی کوه های قفقاز که ابتدا، کفیر شیر در آنجا مورد استفاده قرار می گرفته است.

هشدارها

با مصرف متعادل، خطرات بالقوه و یا اثرات جانبی کفیر به حداقل می رسد. همانند دیگر غذاهای حاوی پروبیوتیک، مصرف منظم کفیر ممکن است موجب بروز مشکلات گوارشی مثل یبوست، اسهال، درد شکم و گرفتگی عضلات شکم شود، به ویژه زمانی که ابتدا آن را به رژیم غذایی خود اضافه میکنید. با این حال، این مسائل، به احتمال زیاد، در طول زمان و با مصرف مداوم کاهش می ‌یابند.

علاوه بر این، اگر از هر گونه شرایطی که بر سیستم ایمنی شما تاثیر می گذارد، رنج میبرید، ممکن است لازم باشد که قبل از افزایش مصرف کفیر آب، با پزشک خود در این زمینه، مشورت کنید. در حالی که اکثر تحقیقات نشان می دهند که این دسته از فراد، می توانند با خیال راحت از پروبیوتیک ها استفاده کنند، اما گزارش ‌هایی نیز وجود دارند مبنی بر اینکه پروبیوتیک ها ممکن است در افرادی که عملکرد سیستم ایمنی آنها در خطر افتاده است، با ریسک بالاتری از عفونت همراه باشد.

در نهایت، کفیر آب به علت فرآیند تخمیر، حاوی مقدار بسیار کمی الکل است که می تواند بر اساس مدت زمانی که اصطلاحا دم کشیده است، متفاوت باشد. اگر شما در مورد مقدار الکل موجود در کفیر آب نگران هستید، با استفاده از یک چگالی سنج، میزان غلظت الکل را اندازه بگیرید.

نظرات نهایی

کفیر آب نوعی نوشیدنی است که با افزودن دانه‌ های کفیر به آب شکر تولید می شود و در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت، تخمیر می شود.

فواید کفیر آب عبارتند از افزایش کاهش وزن، بهبود سلامت روده و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن. همچنین تقریبا برای هر نوع رژیم غذایی مناسب است و عاری از مواد لبنی می باشد.

در حالی که گزینه ‌های فراوانی برای خرید کفیر وجود دارد، اما پیدا کردن کفیر آب سخت ‌تر است. راحت ‌ترین راه این است که دانه ‌های کفیر را بخرید و آن را در خانه تهیه کنید.

شما می توانید از این نوشیدنی تخمیر شده و حاوی پروبیوتیک استفاده کنید و یا از یکی از دستور العمل‌ های کفیر آب برای افزایش طعم و فواید سلامتی آن استفاده کنید.