بوگاتی، خودرو تاریخی دزدیده‌ شده‌اش را دوباره ساخت


بوگاتی، خودرو تاریخی دزدیده‌ شده‌اش را دوباره ساخت

این مدل استثنایی که به مناسبت صد و دهمین سال تاسیس این شرکت معرفی‌شده بو، 11میلیون یورو قیمت داشت اما بهای تمام‌شده این محصول با احتساب مالیات به 16.7میلیون دلار می‌رسید. 

به گزارش «اخبار خودرو»، بوگاتی در طول تاریخ خود همواره به‌عنوان شرکتی جریان‌ساز شناخته‌شده است. خودروهای این کمپانی در دهه اخیر همواره رکورددار سرعت و اشرافیت بوده‌اند و استانداردهای جدیدی را وارد خودروسازی کرده‌اند. از ویرون گرفته تا سوپراسپرت و پس از آن‌ها شیرون و البته نسخه‌های اختصاصی و ویژه هر یک از آن‌ها، به پوستر اختصاصی نشریه‌ها تبدیل‌شده‌اند و تحسین منتقدین و علاقه‌مندان را برانگیخته‌اند.

از بین همه ماشین‌های بوگاتی یک مدل کلاسیک است که همیشه در ذهن دوستداران خودروسازی جهان باقی‌مانده است: خودرو Type ۵۷ Atlantic متعلق‌به سال ۱۹۳۶ میلادی. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی نگاهی به آلبوم خاطرات خود انداخته و تلاش کرده است Type ۵۷ Atlantic را با تمام دانش روز جهان ترکیب و بازسازی کند.

نتیجه این تلاش جاه‌طلبانه، اتومبیلی است در استانداردی کاملا متفاوت از هر آنچه تاکنون دیده‌ایم. بنابراین شرکت خودروسازی فرانسوی بوگاتی روز پنجشنبه ۷مارس در جریان افتتاح نمایشگاه ماشین خود در ژنو سوئیس از تازه‌ترین محصول خود به‌نام «خودرو مشکی» رونمایی کرد.

این مدل استثنایی که به مناسبت صد و دهمین سال تاسیس این شرکت معرفی‌شده بو، ۱۱میلیون یورو قیمت داشت اما بهای تمام‌شده این محصول با احتساب مالیات به ۱۶.۷میلیون دلار می‌رسید.

بوگاتی، خودرو تاریخی دزدیده‌ شده‌اش را دوباره ساخت

باوجوداین هیچ‌کس نمی‌توانست این خودرو را بخرد، چراکه پیش از آغاز نمایشگاه ژنو فروخته‌شده بود. بوگاتی در بیانیه معرفی این محصول آورده است که مدل لا واچو نوار (La Voiture Noire) به‌معنی ماشین سیاه، در گرامیداشت مدل تایپ ۵۷ است که بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ به تعداد ۷۱۰ دستگاه تولید شد. تایپ ۵۷، طراحی و مهندسی ژان بوگاتی فقید، فرزند اوتوره بوگاتی را به همراه داشت و در نسخه ویژه با نام آتلانتیک، تنها در ۴دستگاه تولید شد.

پاییز ۱۹۳۹، ژان بوگاتی ۳۰ساله، در حال رانندگی با نمونه مسابقه‌ای Type ۵۷ که اتفاقا به مقام قهرمانی لمانز همان سال رسیده بود، تصادف سختی کرد و جان باخت. با این اوصاف، تعجبی ندارد که بوگاتی لا واچو نوار، یادآور خاطره ژان بوگاتی نیز باشد.

ابرخودرو جدید بوگاتی، باقیمت ۱۱میلیون‌یورو (معادل ۱۲.۴۵ میلیون دلار) رسما گران‌ترین مدل صفرکیلومتر تاریخ خودروسازی جهان است. استفان وینکلمن، مدیر بوگاتی در مراسم رونمایی اعلام کرد که تنها نمونه از لا واچو نوار با احتساب مالیات در کشور میزبان، به قیمت ۱۶.۵میلیون یورو (معادل ۱۸.۶۸ میلیون دلار)، فروخته‌شده است.

نام و مشخصات خریدار این خودرو اعلام نشد. نمای بیرونی لا واچو نوار، الهام‌گرفته از زبان طراحی جدید بوگاتی به نظر می‌رسد که چند ماه قبل در بوگاتی دیوو دیده شد. البته بهینه‌سازی‌های چشمگیری در سپر و جلوپنجره وجود دارند تا محصول جدید بوگاتی، متفاوت از دیگر خودروهای این برند باشد. سپرهای این خودرو با بدنه آن ادغام‌شده و همچنین پنجره‌های آن با الهام از کلاه کاسکت طراحی‌شده است.

بوگاتی، خودرو تاریخی دزدیده‌ شده‌اش را دوباره ساخت

آیرودینامیک این خودرو در نوع خود مثال‌زدنی است. در نمای پشت، خلاقیت بیشتری دیده می‌شود و نواری باریک از LED یک‌پارچه، سرتاسر بدنه را پوشش می‌دهد. علاوه‌بر سپر و هدایت‌کننده‌های هوا که فراتر از تصور و بسیار چشمگیر هستند، ۶خروجی اگزوز وجود دارد تا وجه تمایز ابرخودرو بوگاتی با دیگر مدل‌های کلکسیونی دنیا باشد.

علاوه بر لوگوی برند سازنده روی کاپوت عقب، عبارت bugatti نیز در پشت خودرو با LED درخشان وجود دارد. پیشرانه مورداستفاده در لاواچو، مشابه شیرون، شیرون اسپرت و دیوو است.

نمونه ۱۶سیلندر ۴توربو، با آرایش W و حجم ۸لیتر، زیر کاپوت این ابرخودرو وجود دارد تا قدرت ۱۵۰۰اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۰۰نیوتون‌متر تولید کند. با این حساب، می‌توان مطمئن بود که لاواچو نیز درزمانی کمتراز ۳ثانیه به‌سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت برسد و سرعت ۳۸۰کیلومتر بر ساعت را به‌راحتی ثبت کند. امروزه، تنها ۳نمونه از ۴دستگاه بوگاتی آتلانتیک کلاسیک در اختیار مجموعه‌داران است.

نسخه چهارم به رنگ سیاه که اتفاقا تفاوت‌هایی با ۳ نمونه دیگر داشت، سال ۱۹۴۰ درراه انتقال به بوردو فرانسه و پس از بارگیری در قطار، دزدیده شد و امروزه مشخص نیست که گم‌شده یا نابودشده است.

شاید به همین دلیل، تنها یک دستگاه از بوگاتی La Voiture Noire تولید می‌شود تا جای خالی تک‌نمونه ناپدیدشده قرار بگیرد. درصورتی‌که گزارش‌های گذشته صحت داشته باشند، مدیرعامل سابق گروه فولکس‌واگن، فردیناند پیچ خریدار این خودرو بی‌نظیر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق