رونق تولید؛ رمز عبور از تحریم‌ها/ عدم انسجام مدیریتی و بوروکراسی پیچیده؛ موانع تحقق شعار سال


رونق تولید؛ رمز عبور از تحریم‌ها/ عدم انسجام مدیریتی و بوروکراسی پیچیده؛ موانع تحقق شعار سال

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه رمز عبور از تحریم‌ها رونق تولید ملی است، گفت: مهمترین موانع پیش روی رونق تولید ملی و جذب سرمایه داخلی و خارجی، عدم انسجام مدیریتی، هماهنگی نامطلوب درون‌ و میان قو‌ا، بوروکراسی‌های بسیار پیچیده برای سرمایه‌گذاری و عدم پشتیبانی نظام بانکی و مالیاتی از تولید و تولیدکننده است که رفع این...

رونق تولید؛ رمز عبور از تحریم‌ها/ عدم انسجام مدیریتی و بوروکراسی پیچیده؛ موانع تحقق شعار سال

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره الزامات سیاسی تحقق «رونق تولید» از جمله تمرکز قوای سه‌گانه بر شعار سال و پرهیز از حواشی سیاسی به ویژه با توجه به برگزاری انتخابات مجلس در سال 98 گفت: شعار امسال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و رمز عبور از تحریم‌‌ها رونق تولید ملی است. برای رسیدن به این هدف، هماهنگی بخش‌ها و نهادهای مختلف حاکمیتی در حوزه اجرایی، مجلس، قوه قضائیه و نهادهای فراقوه‌ای و تبعیت آنها از یک سیاست واحد در این مقوله ضروری است.

تولید ملی در انزوا شکل نمی‌گیرد

وی ادامه داد: در این راستا نظام‌ها و زیرنظام‌های مختلف از قبیل نظام‌های بانکی، مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ای، روابط کار و کارگری و ... برای رونق تولید نیازمند اصلاحات جدی هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شعار سال 98 بی‌ارتباط با سیاست خارجی و تعاملات بین‌المللی نیست، گفت: تولید ملی اگرچه بیشتر متکی به منابع بومی و داخلی است، اما در انزوا شکل نمی‌گیرد و لذا تعاملات گسترده بین‌المللی نقش مهمی در رونق تولید ملی دارند.

صادقی اظهار کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که بیشتر متوجه تولید ملی است بر نگاه درون‌زا با نگاه بین‌المللی و فراملی تأکید زیادی دارد و نباید از شعار «رونق تولید» اینگونه برداشت کرد که می‌تواند در انزوا محقق شود. هرچند معنای اصلی این شعار این است که باید به طور عمده بر منابع داخلی تکیه کرد، اما قطعا در جهان فعلی بدون داشتن تعاملات گسترده بین‌المللی، تولید ملی به طور کامل نمی‌تواند قوام بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: هر کالایی که در داخل تولید می‌شود، باید یک سری مصرف‌کننده داشته باشد و بخش قابل توجهی از بازار مصرف کالای تولید داخل می‌تواند کشورهای همسایه، منطقه و سایر نقاط جهان باشد که پیش‌نیاز آن برقراری روابط گسترده با مجموعه کشورها از جمله همسایگان است.

آینده مطمئن و قابل پیش‌بینی؛ الزام اصلی سرمایه‌گذاری و رونق تولید

صادقی درباره وجود یک فضای امن و آرام به لحاظ سیاسی، قانونگذاری و قضایی در تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در داخل کشور و رونق تولید گفت: سرمایه‌گذار تا جای امنی پیدا نکند، برای سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شود و به محض احساس ناامنی به سرعت فرار می‌کند. طبیعی است که وجود امنیت در ابعاد مختلف و یک آینده مطمئن و قابل پیش‌بینی یک شرط‌ الزامی برای هرگونه سرمایه‌گذاری است.

وی یادآور شد: به اعتقاد من یکی از مهمترین موانع پیش روی رونق تولید ملی و جذب سرمایه داخلی و خارجی، عدم انسجام مدیریتی، تداخل وظایف و عدم هماهنگی است که بسیار آسیب‌زننده است. امروز برخی از ایرانیان به خاطر تسهیلاتی که کشورهای خارجی فراهم کرده‌اند، سرمایه خود را از داخل به خارج هدایت می‌کنند و این عمدتاً به خاطر تداخل وظایف، تداخل قوانین و به ویژه بوروکراسی‌های بسیار پیچیده برای سرمایه‌گذاری و تولید است و از طرفی نظام بانکی و نظام مالیاتی کشور در عمل پشتیبان تولید و تولیدکننده نیستند.

صادقی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهایی که تولید ملی رونق پیدا کرده، نظام بانکی و نظام مالیاتی حامی تولیدکننده و تسهیل‌کننده کار تولیدی هستند. اما در کشور ما هر تولیدکننده‌ای که می‌خواهد وارد کار تولیدی شود با مقررات دست و پاگیر زیادی روبرو می‌شود و اگر از تسهیلاتی استفاده می‌کند و سودهای کلان و مرکب بانکی در کنار مالیات‌های زیاد بر سر او آوار می‌شود و اینها مجموعه موانعی است که باید در قالب یک برنامه‌ریزی، نگاه کلان و هماهنگی سه قوه ساماندهی شود تا بتوان به رونق یافتن تولید ملی امیدوار بود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه