روز ملی هنرهای نمایشی؛ ستایش رنج‌های تئاتر و نکوداشت هنرمندان


روز ملی هنرهای نمایشی؛ ستایش رنج‌های تئاتر و نکوداشت هنرمندان

تهران- ایرنا- معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی تاکید کرد: این روز زمان سزاواری برای ستایش رنج‌های هنر تئاتر و نکوداشت دسترنج هنرمندان آن است.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از اداره کل هنرهای نمایشی، سید محمد مجتبی حسینی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن «روز ملی هنرهای نمایشی» افزوده است: تئاتر، خَلق دشواری است که به خُلق و خوی جامعه‌ی خویش، چشم دارد و در زیبایی‌ها و زشتی‌هایی متولد می‌شود که بایدها و نبایدهای روزگارانند و به غنیمت این هنر کهن، «هست» و «نیست» می‌شوند.
وی اضافه کرده است: تئاتر، هماره جدال اهورا و اهریمن است و زادگاه آفرینش‌اش، فلسفه‌ خیرخواهی و سعادت‌طلبی هنر است. ‌مجال معصومی که ‌جهان‌ را نو به نو می‌اندیشد و ‌جان می‌بخشد. ‌‌‌تولد هر تئاتر، دوباره آفرینی مردمانی است که جویای فرهیختگی و ‌‌کنجکاو رستگاری خویش‌اند. ‌قرابت شگفت‌انگیزی که یادآور کلام «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَ نَذِیرًا» و تکرار رسالت «یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ ویُزَکّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتـابَ و الحِکمَةَ» است.
«حق و حقیقت است اگر در این روزگار، گوهر جامعه را به محک ‌شریف تئاتر می‌آزمایند و فرخنده باد جامعه‌ای که در این آزمون، سرفراز بماناد». روز ملی هنرهای نمایشی ‌‌روز سزاواری است که به ستایش رنج‌های هنر تئاتر و نکوداشت دسترنج هنرمندانی برخیزیم که به راستی و درستی، روزی از روزهای نوروز به نام ارجمند تئاتر رقم خورده است و حکماً تقارن این دو تولد، گواه نوخواهی و نوآفرینی این هنر کهن خواهد بود. حسینی نوشته است: بدین شادمانی آرزومندم حال و احوال هنر و هنرمندان نمایش ‌به از پار و بهتر از پیرار باد که: آید بهار و پیرهن بیشه نو شود/ نوتر برآورد گل اگر، ریشه نو شود زیباست روی کاکل سبزت، کلاه تو/ زیباتر آن که در سرت اندیشه نو شود»
به گزارش ایرنا، انیستیتو بین‌المللی تئاتر (International Theatre Institute) یا همان ITI از سال 1961 روز ۲۷ مارس را به عنوان روز جهانی تئاتر تعیین کرد. پیام سالانه این روز نیز هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر نوشته می‌شود.
همچنین با موافقت مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، در جلسه ۷۸۳ شورای عالی فرهنگی در سال 1395، هفتم فروردین به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی نام گرفت و این رویداد در تقویم ملی کشور ثبت شد و این روز با اجرای جشنی تحت عنوان «نوروزِ نمایش» گرامی داشته می شود، همچنین هر ساله پیام این روز را یکی از بزرگان تئاتر ایران می نویسد.
فراهنگ** 7561**9157

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)