تست و بررسی آلفارومئو 4C توسط «دنیای‌خودرو»


تست و بررسی آلفارومئو 4C توسط  «دنیای‌خودرو»

یکی از افتخارات آلفارومئو این است که توانسته یک شاسی تمام‌فیبرکربنی را بسازد که خود نشان‌گر تکنولوژی بالایی است که در ساخت این خودرو استفاده شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، اواخر سال‌93 پس از عرضه آلفارومئو میتو و جولیتا، آلفارومئو 4C توسط شرکت آلفاموتور معرفی و روانه بازار شد. اما برخلاف انتظار، این خودرو جذاب نتوانست معادلات بازار خودروهای اسپرت را بر هم بزند و با تیراژ بسیار محدود راهی بازار شد. آلفا 4C یک سوپرکوپه موتور وسط دونفره با ابعاد کوچک است که شباهت زیادی به سوپراسپرت‌های فراری دارد. از همین رو زمانی‌که با یک آلفا 4C روبه‌رو می‌شوید، ممکن است در نگاه اول دچار تردید شوید که آیا یک فراری پیش رویتان قرار دارد یا آلفارومئو؟ به هرحال فراری و آلفارومئو از زیرمجموعه‌های کمپانی مادر فیات به‌حساب می‌آیند که همین موضوع سبب شده است وجوه اشتراک زیادی در بخش طراحی و تکنولوژی داشته باشند.

این خودرو اسپرت شهری که رگه‌هایی از سوپراسپرت‌های جذاب را در خود دارد، این روزها تنها گزینه‌ای است که علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت می‌توانند با پرداخت مبلغی گزاف در حدود یک‌میلیارد و 200میلیون‌تومان، از سواری اسپرت و جذاب آن بهره‌مند شوند.

یکی از ویژگی‌های این خودرو، مصرف سوخت بسیار پایینی است که به سبب بهره‌مندی از پیشرانه کم‌حجم پدید آمده است. این موضوع در مقایسه با سوپراسپرت‌هایی که دارای پیشرانه حجیم هستند، یک برگ برنده به‌شمار می‌رود. به همین بهانه سراغ یکی از معدود آلفارومئو 4Cهای موجود در کشور رفته‌ایم تا ببینیم این خودرو جذاب که به بچه‌ فراری مشهور است، در خیابان چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

چهره‌ای جذاب و دلفریب

آلفارومئو 4C را باید یک سوپر کوچک برشمرد که با ظاهر منحصربه‌فرد، توجه بسیاری از رهگذران را در خیابان به خود جلب می‌کند. یکی از افتخارات آلفارومئو این است که توانسته یک شاسی تمام‌فیبرکربنی را بسازد که خود نشان‌گر تکنولوژی بالایی است که در ساخت این خودرو استفاده شده است. البته برای بالابردن امنیت در جلو و عقب از قسمت‌های آلومینیومی نیز استفاده شده و همچنین یک رول‌بار پشت دو سرنشین قرار داده شده تا در هنگام واژگونی از آن‌ها محافظت شود. این ساختار تمام‌فیبرکربنی شاسی، چنان آن را سبک کرده که تنها 65‌کیلوگرم وزن دارد و وزن کلی خودرو را تا 895‌کیلوگرم کاهش داده است.

با نگاهی به طراحی ظاهری این خودرو می‌توان رگه‌هایی از اصالت را به‌خوبی در آن مشاهده کرد. به‌عنوان مثال جلوپنجره استفاده‌شده در این خودرو دقیقا مشابه سایر مدل‌های این برند بوده و به امضای طراحی آلفارومئو تبدیل شده است. در قسمت جلو نیز تمام‌ خطوط، توجهات را به سمت جلوپنجره اصیل آلفارومئو جلب می‌کنند و گویا 4C می‌خواهد با این کار گذشته پر افتخار سازنده‌اش را به رخ بکشد.

تست و بررسی آلفارومئو 4C توسط  «دنیای‌خودرو»

طراحی مدرن و منحصربه‌فرد چراغ‌های جلو یکی از اصلی‌ترین المان‌های ظاهری در این خودرو به‌شمار می‌رود که به مخاطب یادآوری می‌کند با خودرویی مدرن و پیشرفته سروکار دارد. همچنین پوشش فیبرکربنی این چراغ‌ها از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه آن به‌شمار می‌رود. هواکش‌های اطراف سپر و قوس شیشه جلو هم جدا از بحث‌های کاربردی و آیرودینامیکی توانسته‌اند ظاهر خودرو را اسپرت‌تر از قبل نشان دهند.

در نمای جانبی خطوط تند و تیز درهم تنیده سبب شده بدنه‌ای عضلانی و جذاب شکل بگیرد که با بهره‌گیری از دریچه ورودی هوایی که روی گلگیر عقب نقش بسته است، توانسته به‌خوبی روحیه اسپرت‌بودن را به رخ بیننده بکشد. همچنین رینگ‌های اسپرت آلومینومی که در عقب با سایز 19‌اینچی و در قسمت جلو با سایز 18‌اینچ خودنمایی می‌کنند، از دیگر المان‌های تاثیرگذار در جذابیت ظاهری این سوپراسپرت کوچک محسوب می‌شوند.

اما نمای عقب جایی است که بیشترین شباهت به محصولات فراری نمایان می‌شود، زیرا چراغ‌های دایره‌ای که در طرفین خودرو خودنمایی می‌کنند، الهام‌گرفته از فراری انزویی است که به‌عنوان یک خودرو افسانه‌ای شناخته می‌شود. همچنین اسپویلر کوچکی که روی در صندوق نقش بسته، علاوه‌بر حفظ مسائل آیرودینامیکی، ظاهری اسپرت و هیجان‌انگیز را پدید آورده است.

کابین کوچک اما پر از هیجان

با ورود به کابین 4C اولین نکته‌ای که توجه را به خود جلب می‌کند، طراحی بسیار ساده آن است که برخلاف طراحی بیرونی، کاملا دور از اغراق و خطوط درهم‌تنیده است. اما این موضوع دلیل نمی‌شود که با نشستن درون کابین احساس خستگی و کسالت کنید. زیرا نوع سواری هیجان‌انگیزی که قلب تپنده این بچه فراری به شما ارائه می‌کند، باعث می‌شود این سادگی به چشم نیاید.

لازم به ذکر است که بخش‌های زیادی از کابین این خودرو با پوشش فیبرکربنی تزیین شده که این موضوع به‌دلیل کاهش وزن خودرو و بالارفتن راندمان آن صورت گرفته است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، طراحی کابین این خودرو بسیار شبیه لوتوس الیزه بوده که با پوشش فیبرکربنی دیزاین شده است.

آلفارومئو 4C تنها دو صندلی دارد که کاملا اسپرت هستند و با روکشی از چرم پوشیده شده‌اند. همچنین فرمان D کات با استفاده از چرم، پلاستیک و پارچه ساخته شده است و لوگوی زیبای آلفارومئو روی آن خودنمایی می‌کند. همان‌طور که گفتیم آلفارومئو 4C یک خودرو کاملا اسپرت است و ویژگی‌های فنی و آیرودینامیکی در آن رعایت شده، به همین دلیل ارتفاع پایینی نسبت به سطح زمین دارد.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

از ویژگی‌های این خودرو می‌توان به سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی قدرت ترمز (EBD)، سیستم کنترل کشش (Traction Control)، سیستم کنترل سرعت موتور (MSR)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HAC)، سیستم افزایش قدرت ترمز در موارد اضطراری (HBA)، سیستم واکنش سریع ترمز (RAB) در مدل‌های حرکتی Race و Dynamic، سنسور کمکی پارک در بخش عقب‌ خودرو، سیستم هشدار فشار باد پایین تایرها (TPMS) و 5‌کیسه هوا (۲‌عدد راننده و سرنشین، ۲‌عدد جانبی‌، یک‌عدد محفاظ زانوی راننده) اشاره کرد.

همچنین 4C دارای امکانات رفاهی محدودی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های روشنایی در روز LED، سیستم صوتی با کیفیت بالا مجهز به ۴‌بلندگوی مجزا با قابلیت پخش رادیوهای AM و FM، قابلیت پخش موسیقی به‌صورت Stream از اینترنت، صفحه نمایش LCD، صندلی‌ها با قابلیت تنظیم در چهار جهت به‌صورت دستی، غربیلک فرمان اسپرت با پوشش چرم، ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless) و سیستم تهویه مطبوع دستی اشاره کرد.

مشخصات فنی پیشرانه

پیشرانه استفاده‌شده در آلفارومئو 4C یک موتور 1742‌سی‌سی چهار سیلندر DOHC 16‌سوپاپ مجهز به سیستم توربوشارژر با بلوک سیلندر از جنس آلومینیوم است. این موتور توانایی‌های بسیار بالایی دارد و قدرتی معادل ۲۳۷‌اسب‌بخار در دور موتور 6000آرپی‌ام و حداکثر گشتاور تولیدی معادل ۳۵۰ نیوتون‌متر در دور موتور 2200آرپی‌ام را برای این خودرو اسپرت کوچک فراهم می‌کند.

این نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۶سرعته اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت تعویض به‌صورت دستی به چرخ‌های عقب (RWD) منتقل می‌شود. این موتور، 4C را در زمانی حدود ۴.۲‌ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰‌کیلومتربرساعت می‌رساند، به این ترتیب می‌توان این خودرو را به‌عنوان یکی از سریع‌ترین خودروهای بازار ایران با شتاب کمتر از ۵ ثانیه شناخت.

تجربه رانندگی

بدون معطلی با دانستن مشخصات فنی این خودرو، سوئیچ را می‌چرخانیم و پیشرانه 1.7لیتری 4C را استارت می‌زنیم. با روشن‌شدن پیشرانه غرش‌ لذت‌بخشی از بخش عقب کابین به گوش می‌رسد که نوید تجربه‌ای خاص و هیجان‌انگیز را به شما می‌دهد.

نکته قابل توجهی که ممکن است شما را در هنگام ورود به کابین متعجب کند، نبود اهرم تعویض دنده است. در این خودرو به‌جای اهرم تعویض دنده، چهار دکمه N، 1، R و A/M قرار دارند. اگر دکمه 1 را فشار دهید، می‌توانید دنده را به کمک شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید. اما با فشردن دکمه A/M می‌توانید به حالت‌های Dynamic و Race بروید، حالتی که عملکرد گیربکس را تا حدود 30‌درصد بهبود می‌دهد.

با فشار دادن پدال گاز، دور موتور ناگهان بالا می‌رود و به مرز ردلاین می‌رسد که این موضوع باعث می‌شود غرشی هیجان‌انگیز از دو خروجی اگزوز به گوش برسد. نحوه عملکرد جعبه‌دنده و تعویض دنده‌ها به‌گونه‌ای است که شتاب قابل‌توجهی را احساس خواهید کرد. همین موضوع باعث می‌شود آدرنالین به‌سرعت وارد خون ‌شود و حس هیجان، راننده و سرنشین را دربرگیرد.

یکی از نکات عجیب در این خودرو، فرمان بسیار سفت آن است که در حالت ایست کامل، به‌سختی می‌توان آن را چرخاند. اما به محض اینکه حرکت کنید و آمپر سرعت‌شمار بالا می‌رود، متوجه خواهید شد که عدم‌استفاده از سیستم کمکی هیدرولیکی به‌دلیل وزن بسیار کم و شتاب بسیار بالای این خودرو است. زیرا این امر موجب می‌شود ضریب ایمنی خودرو بالا برود و کنترل‌پذیری خودرو آسان‌تر شود.

هرچند سیستم تعلیق این خودرو به‌دلیل اسپرت‌بودن بسیار خشک و کوبنده است، اما این موضوع برای یک خودرو اسپرت کاملا طبیعی و خوشایند است. شتاب صفر تا 100کیلومتر اعلام‌شده توسط کمپانی نیز برای این خودرو 4.2 تا 4.5 ثانیه است که این عدد در شهری مثل تهران به حدود 5ثانیه ارتقا پیدا کرده است.

در پایان برای جمع‌بندی باید بگوییم که لذت سواری با این خودرو بی‌حد و مرز است، اما هزینه نگهداری آن باتوجه به بالا رفتن هزینه‌ها و همچنین وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش، بسیار بالاست. از همین‌رو باید گفت که این خودرو برای کسانی که به‌دنبال یک خودرو اسپرت با هیجان بالا هستند، گزینه‌ای بسیار مناسب خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در