باغ شاهزاده ماهان جواهری در دل کویر


باغ شاهزاده ماهان جواهری در دل کویر

کرمان - ایرنا - باغ زیبای شاهزاده ماهان یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران محسوب می ‌شود که همچون جواهری در دل کویر کرمان در شهر ماهان می‌ درخشد.

به گزارش ایرنا، باغ شاهزاده ماهان که به گوشه ای از بهشت در کویر مشهور است، یکی از مهمترین مناطق گردشگری کرمان محسوب می‌ شود و به عنوان یکی از شاهکارهای باغ های سنتی ایرانی به ثبت جهانی رسیده است.
باغ شاهزاده (شازده) در ماهان و 35 کیلومتری جنوب کرمان قرار گرفته و نه فقط از مراکز تفریحی و تفرجگاه های با صفا و آثار تاریخی و دیدنی کرمان است، بلکه یکی از زیباترین باغ های چشم نواز کشور به شمار می رود.
این باغ یادگار 'ˈعبدالحمید میرزا فرمانفرما' حاکم عصر قاجار در کرمان است که آن را در دامنه کوه های تیگران و در زمینی به مساحت 5.5 هکتار و با 2 مجموعه بنای ارزشمند شرقی و غربی و حمامی خصوصی بنا کرد.
این اثر در 14 آبان 1353 با شماره ثبت 1012 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و در سال 2011 در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
طول این باغ 407 متر و عرض آن 122 متر است و با بیجه هایی که به فرمان حاکم، از کوهستان پاریز و به طور رایگان آورده شد، شکل گرفت.
از جمله زیبایی های این باغ، فواره ها و حوض هایی است که آبرسانی آنها بر اساس محاسباتی بسیار دقیق و کارشناسانه صورت گرفته و از مشخصه های این باغ به شمار می رود.
باغ شازده که مدتها در اختیار خانواده ای به نام ابراهیمی قرار داشت، سرانجام به میراث فرهنگی واگذار شد و به انگیزه کنگره جهانی خواجو در سال 1370 به همت مسئولان وقت بازسازی و احیا شد.
بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی و یا فصل مالک که در انتهای فوقانی باغ قرار دارد و سر در خانه در مدخل باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در 2 طبقه بنا شده است.
طبقه فوقانی دارای اتاق ‌هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده و سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده کرده و به صورت دیواری مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده است.
این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه ‌نشین و حمام نیز می باشد و در حال حاضر قسمت شاه‌ نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌ شود.
در این باغ درختان میوه متنوعی به چشم می‌خورد و در جلوی عمارت هم حوضها و فوار‌هها آب‌ نمای زیبایی را تشکیل داده است.
هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی بازدید می‌ کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می‌ برند.
** باغ شاهزاده ماهان در صدر بازدید مسافران نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: از 28 اسفندماه سال گذشته تا 4 فروردین ماه سالجاری بیش از 37 هزار و 356نفر از باغ شاهزاده ماهان بازدید کرده اند.
غلامرضا فرخی با اشاره به اینکه آمار بازدید از باغ شاهزاده ماهان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است تصریح کرد: تنها در روز 4فروردین ماه امسال بیش از 13 هزار و 500 نفر از این بنای تاریخی بازدید داشته اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه باغ شاهزاده ماهان در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است بیان داشت: باغ شاهزاده ماهان هر ساله دارای بیشترین تعداد گردشگران نوروزی است.
وی با تاکید بر اهمیت معرفی باغ شاهزاده ماهان این استان در سطح جهانی گفت : اطلاعات این بنای تاریخی از سوی سازمان یونسکو به 35 زبان زنده دنیا ترجمه‌ و منتشر کرده است.
فرخی یادآورشد: باغ شاهزاده ماهان، حمام گنجعلیخان کرمان و ارگ تاریخی بم به ترتیب دارای بیشترین تعداد بازدید کننده هستند.
گزارش: فهیمه عسکرپور
3029/9895

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن