«آرک» زاگرسی در مقیاس دیگر


«آرک» زاگرسی در مقیاس دیگر

بیرجند- ایرنا- رشته کوه های «آرک و بین آباد» شهرستان خوسف در خراسان جنوبی با چشم انداز منحصر به فرد در دل کویر ، زاگرسی در مقیاس دیگر را برای ذهن تداعی می کند.

به گزارش ایرنا، روستای سرسبز و ییلاقی آرک در 70 کیلومتری غرب مرکز خراسان جنوبی واقع شده است. برای رسیدن به این روستا باید از شمال شهرخوسف مسیر روستای مهدیه را حدود 35 کیلومتر طی کرد.
شوره زار و دشت پهناوری ابتدای این مسیر است که قسمت انتهایی آن به منطقه کوهستانی متصل می شود. کوهستان با گردنه های بزرگ و پر پیچ و خمی شروع می شود که چشم انداز زیبای آن کوه های بلند است.
درختچه های بادامشک با شکوفه های سفید دامان کوه را در فصل بهار از هر زمانی دیدنی تر می کند و با دیدن این زیبایی ها خستگی سفر کویر از تن مسافران زدوده می شود.
آنچه امسال بر جاذبه های دلنشین این رشته کوه افزوده بارندگی هایی است که بندهای کوچک خاکی را در جای جای این منطقه پر آب کرده است.
آب و هوای بهاری تنگل کوهستان آرک و بین آباد در این فصل که طبیعت لباس نو به تن کرده است جان دوباره ای به کالبد خسته انسان می دهد. از همین رو مسافران زیادی ساعت هایی از روز را با پهن کردن بساط تفریح در سایه سنگ لاخ های این کوهستان طعم دلنشین دورهمی های نوروز را می چشند.
روستای آرک در قسمت های انتهایی این کوهستان با انبوه درختان و مزارع سرسبز مقصدی دیگر برای گردشگری است. مزارع از ورودی روستا شروع شده و همچون کمربندی سبز، خانه های گنبدی آرک را در آغوش گرفته است.
خانه تاریخی غفاری در این روستا نشان از فرهنگ و تمدن کهن دارد که از گذشته های دور همچنان پابرجا مانده است. این خانه بر بلندای یک سنگ لاخ بزرگ بنا و تمامی اجزا آن مطابق الگوی خانه ایرانی ساخته شده است.
کلید این خانه تاریخی که مالکیت خصوصی دارد در دست شورای روستا بوده و با هماهنگی می توان از درون آن دیدن کرد.
از دیگر جاذبه های روستا آبشاری است که از دل کوه بزرگ در قسمت انتهایی آرک بر زمین جاری است. این آبشار که به تازگی با نقشه زیبایی به شکل سنگ فرش مزین شده است مکانی دل انگیز برای اتراق گردشگران در فصل بهار و تابستان محسوب می شود.
آب زلال و شیرین در سرچشمه این آبشار مسافران زیادی را به گرد خود جمع می آورد تا ساعتی از روز را با صدا دلنشین آب و آواز پرندگان زیر سایه درختان تنومند سپری کنند.
از بلندای کوهی که آبشار در آن جریان دارد می توان زیبایی های آرک را بهتر به تماشا نشست. مزارع گندم و جو همچون ردای چهل تکه مخملی سبز رنگی بر زیر پای خانه های گنبدی گسترده شده است.
وجود حمام قدیمی روستا با همان سیستم و آتشکده ای که در زمان های گذشته برای گرم کردن آب استفاده می شده بر غنای تاریخی این روستا می افزاید.
از باغ های آرک که درختان در هم تنیده زردآلو در آن به چشم می خورد پیداست که سوغات این روستا در فصل بهار برگه زردآلو و تابستان میوه آن است.
کارگاه های عرقگیری روستا هم می تواند بهانه ای برای خرید محصول محلی از روستاییان سختکوش این منطقه باشد.
آنطور که عضو شورای اسلامی روستای آرک به خبرنگار ایرنا می گوید: 120 نفر به صورت ثابت در این روستا زندگی می کنند.
محمد نخعی با بیان اینکه عده زیادی هم تعطیلات پایان هفته را برای زندگی در این روستا بر می گزینند ادامه می دهد: با احتساب این افراد جمعیت روستا به 250 نفر هم می رسد.
وی با اشاره به امکاناتی که در روستای آرک فراهم شده یادآور می شود: شیرهای برداشت آب آشامیدنی در تمام کوچه های روستا وجود دارد که مردم از آب آن استفاده می کنند.
این عضو شورای روستای آرک بیان می کند: همه امکانات از جمله برق و آنتن دهی تلفن همراه نیز در روستا موجود است و با نصب دکلی در آینده، اینترنت نیز قابل دسترسی خواهد بود.
نخعی به حضور گردشگران زیادی را در روستای آرک اشاره می کند و می افزاید: مسافران در فصل بهار و تابستان به این روستا سفر کرده و حتی شب را در کنار آبشار یا خانه تاریخی سپری می کنند.
9893 * 6054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس