اولین نمونه از تویوتا سوپرا مدل 2020 با پیشرانه 2JZ تولید شد


اولین نمونه از تویوتا سوپرا مدل 2020 با پیشرانه 2JZ تولید شد

راننده‌ی ژاپنی مسابقات دریفت، اولین نمونه از نسل جدید تویوتا سوپرا با تیونینگ و پیشرانه‌ی 2JZ را رونمایی کرد. این خودروِ مخصوص دریفت، بیش از 800 اسب‌بخار قدرت دارد.

مدتی پیش بود که پس از سال‌ها انتظار، نسل جدید تویوتا سوپرا رونمایی شد. همکاری مستقیم تویوتا با بی‌ام‌و باعث شد تا بحث‌های متفاوتی بین طرفداران افسانه‌ی سوپرا ایجاد شود. سوپرا با طراحی مدرن بدنه و کابین مشابه دیگر مدل‌های بی‌ام‌و قابل درک است اما تغییر دادن قلب ژاپنی به آلمانی، باوجود تمام نکات مثبت در قابلیت اطمینان محصول خودروساز باواریا، نگرانی بسیاری از هواداران خودروهای اسپرت ژاپن را در پی داشت.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث شهرت تویوتا سوپرا شد، سری پیشرانه‌های JZ و ظرفیت‌شان در تیونینگ و ارتقاء است. قطع کردن ارتباط بین سوپرا و پیشرانه‌ی 2JZ باورکردنی نیست اما در سوپرا A90 این اتفاق افتاد. بر کسی پوشیده نیست که تولید خودروی اسپرت در ژاپن به‌معنی همکاری جدید تولیدکننده و شرکت‌های تیونینگ و سازنده‌ی قطعات افترمارکت است؛ درواقع ارتباط نزدیک خودروساز و تیونر در ژاپن سنتی است که نمونه‌‌ی آن در جهان وجود ندارد. بنابراین همه منتظر قطعات افترمارکت برای سوپرا A90 هستند.

اولین نمونه از تویوتا سوپرا مدل 2020 با پیشرانه 2JZ تولید شد

از طرفی، اصلاً جای تعجب نیست که طرفداران سوپرا، مدل جدید A90 را به پیشرانه‌ی 2JZ مجهز کنند. ماه گذشته بود که تیونر آمریکایی CX Racing از عرضه‌ی پیشرانه‌ی 2JZ برای تویوتا سوپرا ۲۰۲۰ خبر داد؛ بدون شک این پروژه در آمریکا طرفدار دارد اما هنوز A90 در این کشور عرضه نشده است. برخلاف CX Racing که در حال برنامه‌ریزی است، دایگو سایتو دریفتر معروف ژاپنی با همکاری شرکت خوش‌نام HKS اولین نمونه از تویوتا سوپرا A90 با پیشرانه‌ی 2JZ را در اختیار گرفته است.

اولین نمونه از تویوتا سوپرا مدل 2020 با پیشرانه 2JZ تولید شد

سایتو هفته‌ی گذشته‌ی تصاویر پروژه‌ی جدید خود را در اینستاگرام منتشر کرد. سایتو و HKS از ارتباط مستقیم خودروساز و تیونر که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، استفاده کرده‌اند و یک دستگاه نمونه‌ی پیش‌تولید رسمی تویوتا سوپرا را در اختیار گرفته‌اند. در طول ۴۲ روز تلاش متخصص‌های مرکز تیونینگ HKS، سوپرا A90 تازه نفس، قلب آلمانی خود را با 2JZ قدیمی تعویض کرده است تا برای نمایش ویژه‌ی مسابقات قهرمانی حرفه‌ای دریفت ژاپن آماده شود. این مدل خاص از تایرهای ۲۷۵ میلی‌متری در جلو و ۲۸۵ میلی‌متر در عقب استفاده می‌کند؛ پس از سبک کردن وزن سوپرا با حذف پنل‌های مختلف و استفاده از فیبرکربن، سیستم خنک‌کننده‌ی سفارشی در صندوق عقب نصب شده است. برای نمایش هرچه بهتر، کیت بدنه‌ی کاملاً جدید راکت بانی پندم (Rocket Bunny Pandem) روی خودرو قرار گرفته است. با نگاهی کوتاه به این مدل می‌توان تا حدودی به تغییرات بدنه و شاسی پی برد، بنابراین بهتر است به بخش اصلی خودروی جدید سایتو بپردازیم؛ پیشرانه‌ی 2JZ.

اولین نمونه از تویوتا سوپرا مدل 2020 با پیشرانه 2JZ تولید شد

همان‌طور که در تصاویر می‌بینیم، سایتو سرهم‌بندی و سیم‌پیچی منظم را انتخاب کرده است. پیشرانه‌ی 2JZ استاندارد در این مدل از کیت افزایش حجم HKS استفاده می‌کند و حالا ۳.۴ لیتری است. از طرفی، توربوشارژر HKS GTIII 4R در سوپرا A90 اضافه شده است تا نهایت قدرت، به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ اسب‌بخار برسد. با افزایش بوست، می‌توان بیشتر از ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت گرفت، اما باتوجه به تغییر قوانین مسابقات دریفت ژاپن و حذف سیستم تزریق نیتروژن، تنظیمات نهایی به ۸۰۰ اسب‌بخار محدود شده؛ به‌لطف سیستم روغن‌کاری خشک، ارتفاع مجموعه‌ی قوای فنی کم بوده و در پایین‌ترین حالت ممکن در کاپوت نصب شده است. مسئولیت انتقال هوا از مجرای منیفولد کربن-کِولار، برعهده‌ی دریچه‌ی گاز برقی ۹۰ میلی‌متری است که با تیونینگ HKS، شتاب‌گیری سریع را ممکن خواهد کرد. بوست توربوشارژر HKS به‌وسیله‌ی دو وِست‌گِیت (Wastegate) خارجی ساخت HKS کنترل می‌شود؛ سرانجام قوای فنی، سیستم اگزوز و خروجی‌هایش است که برای کارایی هرچه بیشتر به‌صورت مستقیم از کاپوت سر در آورده‌ است. سیستم تعلیق سفارشی محصول شرکت Wisefab است که هنوز تنظیمات دقیق آن مثل نهایت درجه‌ی فرمان‌پذیری مشخص نیست. پشت رینگ‌های ۱۹ اینچ جلو و ۲۰ اینچ عقب Potenza RW006، ترمزهای دوتکه‌ی Endless با ۶ پیستون قرار گرفته‌اند؛ قدرت نیز به‌وسیله‌ی جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی سکوئنشال به دو چرخ عقب ارسال می‌شود. براساس ویدئوهای منتشرشده از تست داینو، سوپرا A90 سایتو با پیشرانه‌ی 2JZ در حالت بوست پایین حدود ۵۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و درنهایت به بالای ۸۰۰ اسب‌بخار می‌رسد. نمایش سایتو با خودروی جدیدش روز گذشته انجام شد که البته چندان موفقیت‌آمیز نبود؛ هنوز دلیل اصلی مشخص نیست، اما سوپرا A90 سایتو در هنگام دریفت دچار نقص فنی شد و آتش گرفت.

پس از دایگو سایتو، ماساتو کاواباتا قهرمان سابق مسابقات دریفت ژاپن هم پیوند بین پیشرانه‌ی 2JZ با تویوتا سوپرا مدل ۲۰۲۰ را برقرار کرده است. به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر، راننده‌های حرفه‌ای سوپرا A90 را با پیشرانه‌ی آلمانی ترجیح نمی‌دهند؛ شاید باید منتظر عرضه‌ی رسمی سوپرا و تیونینگ پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی بی‌ام‌و به‌وسیله‌ی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی باشیم تا ظرفیت‌های واقعی محصول باواریا مشخص شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید