تاکید رهبر انقلاب؛ سال 98 سال فرصت ها


تاکید رهبر انقلاب؛ سال 98 سال فرصت ها

تهران- ایرنا- رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو در حرم رضوی، سال 98 را «سال فرصت ها» خواندند و با تأکید بر تحقق شعار امسال یعنی «رونق تولید» سخنان مهمی را درباره «مسائل سال جاری، مواجهه دولت های غربی با ایران و اقتصاد و رونق تولید» بیان کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهم ترین محورهای بیانات حضرت آیت الله خامنه ای که در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی ایراد شد، به شرح ذیل است:

*** سال 98 سال فرصت ها
** برخی گویندگان و نویسندگان سال 98 را «سال تهدیدها» خوانده‌اند در حالی که من مطلقاً این برداشت را قبول ندارم و معتقدم سال 98 به توفیق الهی «سال فرصت ها» و «سال امکانات و گشایش» برای ملت ایران خواهد بود.
** افرادی که دائماً تهدیدها را به رخ ملت می‌کشند، دانسته یا ندانسته تحت تأثیر رجزخوانی یا جنگ روانی دشمنان ایران هستند.
** مشکل عمده کشور، «مشکل اقتصادی و مسئله معیشت قشرهای ضعیف» است که بخشی از این مشکل ناشی از تحریم های اروپا و آمریکا است و بخش دیگرِ آن به نقائص درونی و ضعف های مدیریتی بازمی‌گردد.
** هم تحریم می‌تواند برای کشور به فرصت تبدیل شود و هم مشاهده ضعف ها و نقایص، تجربه‌ای گرانبها برای آینده و برای مدیریت سال های بعد کشور ایجاد خواهد کرد.
** بر اساس تجربه، فشار حاصل از کاهش درآمدهای نفتی برای کشور ما و هر کشور مشابه، انگیزه و تحرک چشمگیری برای اجرای اصلاحات اقتصادی و نجات کشور از وابستگی به نفت ایجاد خواهد کرد، همچنانکه اکنون در سطوح دولتی و تحقیقاتی، مطالعات وسیع و خوبی برای اداره کشور با درآمدهای غیرنفتی آغاز شده است که اگر درآمد نفتی زیادی وجود داشت این فکر و تحرک ایجاد نمی‌شد.
** تجربه دوران دفاع مقدس تجربه سخت و محدودیت ها موجب شد جوانان با کار و ابتکار، وابستگی نظامی کشور را به بیگانه تغییر دهند، به طوری که امروز امکانات دفاعی ایران از تقریباً همه کشورهای منطقه بهتر و برتر است.
** نباید از تحریم ها بنالیم و از تحریم‌کننده‌ها یعنی آمریکا و اروپا توقع زیادی داشته باشیم، بلکه باید دستگاه های دولتی و تحقیقاتی و همه جوانان صاحب فکر و اندیشه با آگاهی از مسائل کشور راه های زیادی را که برای مقابله با تحریم و خنثی کردن خباثت دشمنان وجود دارد، بررسی و دنبال کنند.
** ما باید در جنگ اقتصادی دشمن را شکست دهیم و به توفیق الهی، او را شکست خواهم داد اما این کافی نیست بلکه باید بازدارندگی ایجاد کنیم و به مرحله ای برسیم که دشمن احساس کند نمی تواند از معبر مسائل اقتصادی به کشور ضربه وارد کند و ملت را تحت فشار قرار دهد.
** ما در مسائل نظامی در شرایطی قرار داشتیم که امکان مقابله با تهاجم هوایی و یا حمله موشکی دشمن را نداشتیم اما اکنون به مرحله ای رسیده ایم که دشمنان ما در منطقه و یا دشمنانی که در منطقه نیرو دارند، می دانند که جمهوری اسلامی ایران، می تواند با موشک های نقطه‌زن و دقیق خود با هر تهاجمی مقابله کند .
** توانایی و مشت محکم جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی، در واقع قدرت بازدارندگی ایران است که در سایه تحریم ها به‌دست آمد و در مسائل اقتصاد نیز می‌توان از فرصت تحریم ها، به همین توانایی بازدارندگی رسید.

*** مسائل جمهوری اسلامی با دولت های غربی
** تنها راه رسیدن به مرحله بازدارندگی اقتصادی، قطع امید از کمک و همراهی غربی‌ها است. تجربه های تاریخی و مشاهدات عینی از رفتار غربی ها نشان می دهد که از آنان می توان انتظار توطئه و خیانت و از پشت خنجر زدن را داشت اما نباید انتظار کمک و صداقت و همراهی را داشت و اگر در مقطعی هم غربی ها در ظاهر، کمکی از خود نشان داده اند، در واقع برای جلو رفتن کار خودشان بوده است.
** در قضیه برجام که قراردادی میان ایران و 6 کشور بود، بعد از خروج طرف آمریکایی، اروپایی ها باید در مقابل آمریکا می ایستادند و ضمن پایبندی به تعهدات خود، تحریم ها را برمی داشتند که تاکنون ایستادگی نکرده اند. آن ها دائماً به ایران نیز توصیه می کنند که در برجام بماند ولی خودشان عملاً از برجام خارج شده اند، زیرا تحریم های جدیدی را ضد ایران وضع کردند.
** کانال مالی اروپا بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است و هیچ معنایی ندارد.میان وظایف اروپایی ها در برجام با آنچه انجام می‌دهند، زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد، اروپایی ها در قضیه برجام نیز از پشت خنجر زدند.
** براساس مطالعات انجام شده و همچنین مشاهدات عینی، سیاست و قدرت در غرب اعم از اروپا و آمریکا، ظالمانه، زورگویانه، بی منطق و زیاده خواهانه است و سیاستمداران غربی برخلاف ظاهر شیک و ادکلن زده، در باطن، انسان هایی واقعاً وحشی هستند.
** رفتار اروپایی ها در جنایت تروریستی نیوزیلند و شهادت ده ها مسلمان در دو مسجد نمونه ای از باطن وحشی آنها است، سیاستمداران و رسانه‌های اروپا حاضر نشدند از واژه «تروریستی» برای این جنایت استفاده کنند و فقط به عبارت «حرکت مسلحانه» بسنده کردند، در حالی که در هر جای دنیا، حرکتی بر ضد یک فرد مورد علاقه اروپایی ها انجام گیرد، گروه های مدعی مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر جنجال می کنند.
** حکومت سعودی، «بدترین حکومت منطقه، مستبد، دیکتاتور، ظالم، فاسد و وابسته» است، غربی ها برای چنین حکومتی، امکانات هسته ای و مراکز تولید موشک فراهم می کنند زیرا حکومت سعودی وابسته به آنها است. البته از ساخت مراکز هسته ای و موشکی برای حکومت سعودی ناراحت نمی شویم زیرا این مراکز در آینده نه چندان دور به فضل الهی به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.
** شرارت و شیطنت، طبیعت اروپا و آمریکا است، البته آمریکا به دلایل مختلف شرورتر از اروپا است که البته این شرارتِ بیشتر مختص رئیس جمهور فعلی آمریکا نیست. یک نمونه از شرارت های آمریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، 226 طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟
** برخی افراد و رسانه ها در داخل، به دنبال بزک کردن غرب و روتوش خباثت های غربی ها هستند، این افراد و رسانه ها که نمی خواهند افکار عمومی متوجه باطن شرارت آمیز دولت های ظاهر الصلاحی همچون انگلیس و فرانسه شوند، در واقع همان تقی زاده دوران پهلوی هستند که می گفت باید از فرق سر تا نوک پا، غربی شد.
** کسانی که امروز در داخل به‌ طور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی، روش های غربی و لغات غربی در ادبیات، دانشگاه ها و مدارس هستند، در واقع تقی زاده های جدید هستند، همچنانکه مدافعان و حامیان سند 2030 نیز در واقع ادامه دهنده تفکر تقی زاده هستند.
** برخی مغالطه نکنند که سخنان بنده به معنای قطع رابطه با کشورها غربی است و من بارها تأکید کرده ام که رابطه اشکالی ندارد و در دولت های مختلف تشویق به رابطه با کشورهای مختلف و حتی اروپایی ها کرده ام اما آنچه اشکال دارد، دنباله روی و اعتماد است.
** علت بسیاری از مشکلات ما، این است که در مذاکرات، در قراردادها و در تصمیم گیری های سیاسی به غربی ها اعتماد کردیم.
** خطاب به مسئولان؛ با کشورهای مختلف ارتباط داشته باشید ولی طرف خود را بشناسید تا با لبخند و ترفند و سخن دروغ آنها، راه را اشتباه نروید. البته مسئولان دولتی ما «امروز» به این نتیجه رسیده اند که نمی توان با غربی ها در یک مسیر حرکت کرد که امیدواریم در آینده رفتارها و برخوردهای این مسئولان با غربی ها، بر اثر این فهم جدید، تفاوت پیدا کند.
** دو گرایشِ متضاد و غلط در خصوص غرب وجود دارد، یک گرایش که دارای تحجر و تعصب بیجا است، نکات مثبت غرب و پیشرفت های آنها در علم و فناوری و برخی خصوصیات خوب اخلاقی آنها را نمی بیند و گرایش دوم کاملاً معتقد به وابستگی به غرب و غرب زدگی است.
** غرب زدگی خطر بزرگی است؛ از تجربه و علم غربی ها باید استفاده کرد اما به هیچ وجه نباید به آنها تکیه و اعتماد کرد.

*** مسئله اقتصاد و شعار رونق تولید
** با تنبلی و کم انگیزگی، مسائل اقتصادی حل نمی شود، باید ویژگی های کار جهادی یعنی تلاش خستگی ناپذیر و مخلصانه را با کار عالمانه و منطبق بر موازین دقیق علمی توأم کرد تا مدیریت های با سواد، کارآمد و جهادی در مسائل اقتصادی، تصمیم گیری و اقدام کنند که اگر این چنین شود قطعاً اقتصاد ایران شکوفا خواهد شد.
** نقدینگی فراوان، البته به شرط مدیریت خوب و استفاده از آن در عرصه سرمایه‌گذاری، می تواند در کنار این ظرفیت های فراوان، حل مشکلات موجود را شتاب بخشد.
** عملکرد برخی دستگاه ها از جمله در بخش های کشاورزی، آب، خاک و مسائل زیربنایی خوب است اما در برخی بخش ها، رخوت وجود دارد و کارها با تعلل و تأخیر انجام می شود؛ به عنوان مثال چند سال است لایحه دولت برای اصلاح امور بانکی هنوز به مجلس نرفته است.
** تشویق بخش های با کارکرد مناسب و تذکر به بخش های مبتلا به تعلل ضروری است؛ بنده وقتی مسائل را در جمع های عمومی مطرح می‌کنم که قبل از آن بارها به مسئولان تذکر داده ام.
** رونق یافتن تولید موجب «تحول در بخش های مختلف اقتصادی»، «کاهش بیکاری و تورم و فقر»، «افزایش ارزش پول ملی» و حتی «ایجاد توازن و کاهش کسری بودجه کشور» است، دولت، مجلس و همه کسانی که توانایی ورود به حیطه تولید دارند، برای تحقق شعار امسال با وظایف سنگینی روبرو هستند.
** دستگاه های مسئول باید به تولید کننده، سرمایه گذار و فعال اقتصادیِ سالم از زوایای مختلف از جمله اصلاح قوانین و مقرراتِ فضای کسب و کار کمک کنند.
** مقابله با سوءاستفاده کنندگان از ضروریات دیگر رونق تولید است؛ متأسفانه ذهن مبتکر ایرانی وقتی در کارهای شیطنت آمیز فعال می‌شود، به روش های عجیب و غریبی برای سوءاستفاده می رسد که قوای مجریه و مقننه و دستگاه های ناظر باید در این زمینه، کاملاً مراقب باشند.
** «خرید کارخانه ها»، «فروش ماشین آلات»، «اخراج کارگران و تبدیل زمین کارخانه به برج» و همچنین «سوءاستفاده از سیاست غلط توسعه مراکز بانکی و مالی برای به‌دست آوردن ثروتهای نامشروع از پول های مردم» از جمله سوءاستفاده هایی است که باید کاملاً با آنها مقابله شود.
** عرصه تولید اعم از صنایع بزرگ و کوچک، کشاورزی، دامداری و صنایع خانگی است، در این روند شرکت های دانش بنیان باید مورد توجه کامل قرار گیرند.
** جلوگیری از واردات بی رویه از الزامات رونق تولید و اقتصاد مقاومتی است، البته مسئولان مدام در زمینه اقتصاد مقاومتی حرف می زنند اما کالاهای خارجی در بازار همچنان به وفور وجود دارد و موجب تضعیف تولید داخل می‌شود.
** باید تمرکز همه قوا و دستگاه های ذی‌ربط بر رونق بخشیدن به تولید باشد، امسال تولید داخلی باید رونق بگیرد.

*** سخنی با جوانان درباره کشور، انقلاب و آینده
** تجاوب و پاسخ مثبت نخبگان، جوانان، دانشجویان، روحانیان و طلاب به مفاد بیانیه گام دوم نشان می‌دهد در کشور به خصوص در میان جوانان آمادگی برای تلاش در زمینه تحقق این بیانیه وجود دارد و مسئولان باید از این ظرفیت استفاده کنند.
** در گام دوم انقلاب، جوانان باید شانه خود را زیر کارهای بزرگ و کوچک قرار دهند، همچنانکه در گام اول نیز با هدایت های امام، جوانان، کشور را به پیش می بردند.
** جوانان کشور روزی هزینه مبارزه با رژیم طاغوت را پرداخت کردند تا انقلاب به پیروزی برسد و نظام طاغوتی ویران شود، در دوران دفاع مقدس نیز خانواده ها و جوانان هزینه دفاع از کشور را قبول کردند تا نسل امروز از دستاورد آن یعنی امنیت بهره مند شود، و امروز نوبت جوانان عزیز میهن است که هزینه ایستادگی در مقابل دشمن را بپردازند تا نسل های آینده از نتایج و دستاوردهای درخشان این ایستادگی استفاده کنند.
** روح و جوهره بیانیه گام دوم از یک سو شناخت داشته ها و استفاده از مزیت ها و ظرفیت های فراوان کشور و از سوی دیگر شناخت و مقابله جدی با آفت ها، فسادها و راه های رخنه دشمن است؛ جوانان در پرتو این دو شناخت باید برای حل مشکلات سینه سپر کنند.
** جمع بندی غربی ها درباره ناممکن بودن مبارزه با اراده ملی مردم ایران دشمنان را بر تضعیف اراده ملت متمرکز کرده به‌گونه‌ای که میلیاردها پول خرج می کنند تا با ایجاد رخنه در اعتقادات سیاسی و دینی جوانان ایران، اراده و انگیزه حرکت و تلاش در آنها ضعیف شود.
** دشمنان ایران و ملت ایران می خواهند از شکل گیری اراده ملت برای پیشرفت ایرانی- اسلامی و ایجاد جامعه و تمدن اسلامی جلوگیری کنند اما به فضل الهی قادر نخواهند بود.
** «القای ضرورت کنار گذاشتن دین برای رسیدن به پیشرفت» توطئه دیگر مستکبران است؛ با وجود این تلاش ها، امروز بهترین و پیشرفته‌ ترین صنایع ایران همچون موشکی، هسته ای و فناوری های زیستی، غالباً به برکت تلاش ها جوانان مؤمن و متدین شکل گرفته است.
** به جوانان برای وحدت و پرهیز از پرداختن به مسائل حاشیه ای و اختلاف انگیز و نیز مرزبندی پررنگ با دشمن در عین پرهیز از مرزبندی در میان نیروهای داخلی توصیه مؤکد می شود؛ جوانان عزیز همانگونه که امام می گفت هرچه فریاد دارند بر سر آمریکا بکشند و در میدان علم و فکر و معرفت و سیاست و کار، تلاش خود را مضاعف کنند.
سیام**9314**2021**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی