با یک چهارم یارانه پنهان می شود کشور را اداره کرد/ حذف برخی معافیت های مالیاتی موثر است


با یک چهارم یارانه پنهان می شود کشور را اداره کرد/ حذف برخی معافیت های مالیاتی موثر است

سال گذشته سال بسیار سختی برای مردم ایران بود، بد عهدی های غرب و خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم های ثانویه باعث شد فروش نفت به پایین ترین سطح خود برسد، مراودات پولی و مالی کاهش پیدا کرد و همه اینها باعث شد تا چرخ اقتصاد آنگونه که باید می چرخید نچرخید و دولت و ملت را با مشکلاتی مواجه کرد.

سال گذشته سال بسیار سختی برای مردم ایران بود، بد عهدی های غرب و خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم های ثانویه باعث شد فروش نفت به پایین ترین سطح خود برسد، مراودات پولی و مالی کاهش پیدا کرد و همه اینها باعث شد تا چرخ اقتصاد آنگونه که باید می چرخید نچرخید و دولت و ملت را با مشکلاتی مواجه کرد.

با این حال بسیاری از پیش بینی ها بر این است که سال 98 نیز این مشکلات ادامه خواهد داشت و حتی برخی بر این اعتقاد هستند که احتمالا اوضاع قدری سخت تر نیز خواهد شد. اما در این میان برخی از اقتصاد دانها و برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که می توان با صرفه جویی و اصلاح ساختار نه تنها بسیاری از این مشکلات را حل کرد بلکه می توان کل هزینه ها را نیز کنترل کرد.

محمد رضا پور ابراهیمی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اتفاقی که قرار است در مورد اقتصادی رخ دهد بر اساس بودجه است، اما اقتصاد ما بر اساس بودجه نیست و بودجه تنها یک سند درآمد و هزینه ای است که مشخص می کند دولت منابع خود را از کجا کسب می کند و کجا هزینه می نماید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چون ما در دولت عادت کرده ایم که عمده منابع خود را بر اساس نفت به دست آوریم بر همین اساس هم این پیش بینی وجود دارد که سال 98 سال سختی خواهد بود چون احتمال اینکه در فروش نفت با مشکل مواجه شویم وجود دارد. اما ما در کمیسیون اقتصادی این اعتقاد را نداریم و اعتقاد ما بر این است که می توانیم این تحریم ها را تبدیل به فرصت طلایی کنیم.

وی گفت: ما می توانیم یک خانه تکانی اساسی در نظام اقتصادی داشته باشیم و در واقع بودجه خود را بدون اتکا به نفت ببندیم، برای مثال حجم زیادی از منبع دولت درگیر مساله ای به نام یارانه ها است و چیزی حدود 900 هزار میلیارد تومان که معادل دو برابر بودجه عمومی کل کشور است هزینه یارانه سال 98 خواهد شد.

این نماینده گفت: کافی است دولت و مجلس در این حوزه یک تصمیم جدی بگیرند و از این فضای پوپولیستی که پیرامون ارکان نظام شکل گرفته و در حال سوق دادن کشور به جهت های نامناسب است اجتناب کنیم می تواینم راه‌های بهتری را امتحان کنیم.

وی گفت: اگر دولت تنها 20 درصد از هزینه های یارانهای کشور چه یارانه پنهان و چه آشکار و نقدی و غیر نقدی را کم کند به میزان یک دوم بودجه نقدی کشور که الان مشکل اساسی کشور است را تامین خواهد کرد و می تواند بیش از درآمد نفتی درآمد مستیم ایجاد کند که کل مشکلات ما را حل می کند.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر بین 40 تا 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم و 50 هزار میلیارد تومان نیز معافیت های مالیاتی داریم که باید اصلاح شود. علاوه بر اینها عدد و ارقامی جدیدی در پایه های مالیاتی داریم که تنها برای اغنیا می شود وضع کرد که می تواند اوضاع را بهتر کند.

وی گفت: زمانی که اینها را یک به یک کنار هم بگذاریم متوجه خواهید شد که منابع ما حتی در بودجه هم مشکلی ندارد و فقط نیاز به اصلاح ساختاری دارد. بنابراین ما سال 98 را سال سختی نمی دانیم به شرطی که خانه تکانی اساسی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از این گفته ها عملیاتی می شود گفت: به نظر من دولت طبق تکلیفی که در بودجه 97 داشته و رهبری نیز تاکید کرده اند که اصلاح ساختاری باید صورت گیرد، جزو وظایف دولت است و ما باید لایحه آن را به مجلس بیاوریم و این موضوع را ببینیم راهکاری دیگری جز این نداریم.

وی گفت: در سایر مجموعه ها نیز باید این اتفاق رخ دهد برای مثال ما سال 97 در تراز بازرگانی بدترین شرایط را داشتیم اما تراز بدون نفت مثبت بود، بنابراین ظرفیت ما بسیار بیشتر از این میزان است و به این راحتی نمی توان گفت که سال 98 سال سختی است، البته برخی ها سال آینده را سخت می دانند که بر اساس بودجه است اما بودجه یک سند است و می تواند تغییر کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...