آیا «داعش» نابود شده است؟


آیا «داعش» نابود شده است؟

درحالی نیروهای سوریه دمکرات از نابودی کامل داعش در سوریه خبر داد که برخی هنوز داعش را منبع تهدید می دانند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل، باوجود اعلام نیروهای سوریه دمکرات(قسد) مبنی بر سیطره بر آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در الباغوز واقع در شرق سوریه و پایان دولت خلافت اسلامی داعش در سوریه، اما می توان همچنان داعش را تهدید برای منطقه دانست؛ زیرا برخی از عناصر این گروهک به مناطق دیگر گریختند و حتی درحال ایجاد پایگاههایی برای خود در کشورهای دیگر هستند.

گروهک تروریستی « دولت اسلامی در عراق و شام»(داعش) سال 2014 میلادی با سیطره بر مساحتی از خاک عراق و سوریه به برپایی «خلافت اسلامی» در مناطق تحت سیطره خود که معادل با مساحت انگلیس بود، اقدام کرد و توانست نزدیک به پنج سال قوانین افراطی و خشن خود را در این منطقه اجرا کند.

در 29 ژوئن 2014 میلادی، داعش در نوار صوتی که در یکم ماه رمضان همان سال پخش کرد، از تغییر نام خود به «دولت اسلامی» خبر داد و «ابوبکر البغدادی» را به عنوان «خلیفه» اعلام کرد.

درژوئیه همان سال، داعش، شهر رقه در شمال سوریه را از گروههای مخالف سوریه گرفت و بر بخش گسترده ای از استان دیرالزور در مرز با عراق و همچنین مناطقی از استان حلب سیطره یافتند.

در عراق نیز این گروهک تروریستی با حمایت عناصر امنیتی دوره «صدام حسین» رئیس جمهوری مخلوع عراق و گروههای سلفی با اجرای حملاتی در این کشور توانست تا 10 ژوئن بر موصل دومین شهر عراق و بخش گسترده ای از استان نینوا مسلط شود و توانستند ارتش عراق را در این منطقه شکست دهند.

داعش عراق و موصل را به عنوان دو پایتخت « دولت خلافت» اعلام کرد.

در پنجم ژوئیه 2014 میلادی، «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش برای نخستین بار در فیلم ویدیویی ظاهر شد و خواستار بیعت مسلمانان با آن شد.

در رقه نیز، عناصر گروهک تروریستی به جنایت های شنیعی همچون قطع سر، اعدام های گروهی، عملیات ربایش و تجاوز و پاکسازی نژادی اقدام کردند. این گروهک به عمد به رجم زنان و قتل آنها با ادعای زنا و همجنسگرایی اقدام کرد.

داعش از برخی از جنایت های خود فیلمبرداری کرد و از آن به عنوان سلاح تبلیغاتی استفاده کرد.

در عراق، داعش بر پایگاه تاریخی ایزیدی ها در سنجار در شمال عراق مسلط شد. داعش کودکان را استخدام کرد و هزاران نفر از زنان و دختران به بردگی گرفتند.

در 31 مارس 2015 میلادی، نیروهای عراقی توانستند تکریت در شمال بغداد بازپس گرفتند و نیروهای حشد شعبی نقش اصلی را در این عملیات ایفا کردند.

در 13 نوامبر میلادی نیز نیروهای کرد توانستند سنجار را از دست عناصر داعش آزاد کنند و آن را بازگردانند.

در 26 ژانویه 2015 میلادی، نیروهای کرد با حمایت ائتلاف بین المللی، عناصر داعش را از کوبانی(عین العرب) در مرز ترکیه اخراج کنند.

در سال 2016، نیروهای عراق توانستند عناصر داعش را از الرمادی بزرگترین شهر الانبار و سپس الفلوجه بیرون کنند.

در آگوست 2016 میلادی، نیروهای سوریه دمکرات به اخراج عناصر داعش از منبج اقدام کرد. گروههای مخالف تحت حمایت ارتش ترکیه توانست بر شهر جرابلس و الباب و استان حلب در فوریه 2017 میلادی مسلط شوند.

در مارس 2017 میلادی، نظام سوریه با حمایت متحدان خود توانست به طور کامل شهر باستانی تدمر که داعش از سال 2015 بر آن مسلط شده بود، بازگرداند. این گروهک بخشی از این شهر را که در فهرست یونسکو قرار دارد، تخریب کرده است.

در 10 حولای 2017 میلادی، «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق، آزادسازی موصل را چس از 9 ماه عملیات اعلام کرد. در آگوست همان سال نیروهای عراقی بر تلعفر و استان نینوا به طور کامل مسلط شدند.

در 17 اکتبر 2017، عناصر گروهک تروریستی داعش خسارت سنگینی در رقه متحمل شدند و که نیروهای سوریه دمکرات کنترل آن را به دست آورد.

در نهم دسامبر همان سال، حیدرالعبادی پیروزی کامل بر داعش را اعلام کرد.

در سپتامبر 2018 میلادی، نیروهای سوریه دمکرات آخرین پایگاه داعش در استان دیرالزور را به کنترل خود درآوردند.

در 23 مارس 2019 میلادی، نیروهای دمکرات سوریه نابودی کامل داعش را با سیطره بر آخرین پایگاه این گروهک در الباغوز اعلام کردند.

سرنوشت نامعلوم رهبران داعش

همچنان سرنوشت «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش در هاله از ابهام قرار دارد؛ به طوری که منابع آمریکایی پیش از این اعلام کردند: کارشناسان ارشد آمریکا براین باورند که وی هنوز در قید حیات است و شاید در عراق پنهان شده است.

برخی از رهبران دیگر داعش در حملات هوایی به هلاکت رسیدند و هزاران نفر از نیروها و هوادران غیرنظامیانشان کشته شدند یا به اسارات گرفته شدند.

در همین حال، وضعیت شماری از سرکردهها و عناصر این گروهک در سوریه و عراق نامشخص است. به طوری که برخی از عناصر داعش در مناطق صعب العبور عراق مخفی شده اند و به عملیات های چریکی اقدام می کنند.

درحالی که برخی معتقدند که آخرین بخش از منطقه تحت سیطره داعش بازپس گرفته شده است، اما اطلاعات انگلیس (ام آی 6) هشدار دادند که احتمال بازگشت حملات مختلف این گروهک می رود.

از این رو می توان گفت که احتمال دارد عناصر رانده شده داعش از عراق و سوریه در برخی از مناطق این کشورها مخفی شده باشند و یا به کشورهای دیگر فرار کردند تا در فرصتی دیگر با چهره جدیدی ظهور کنند، زیرا کسانی که به ظهور این گروهک تروریستی کمک کردند و حمایت مالی و معنوی خود را از آنها انجام دادند، همچنان پابرجا هستند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا