هشدار مدیریت بحران 6 استان/ رهاسازی سد دز


هشدار مدیریت بحران 6 استان/ رهاسازی سد دز

مدیریت بحران استان های فارس، خوزستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و کرمان در خصوص سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها هشدار داد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مراکز استان ها، با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی جدید از مرزهای غربی و صدور اخطاریه برای آماده باش کامل، مدیریت بحران این 5 استان در آماده باش قرار دارند.
مدیریت بحران این 5 استان از شهروندان به ویژه مسافران نوروزی خواسته است که از اقامت در مسیر رودخانه ها به شدت خودداری کنند.
همچنین همه دستگاه های مرتبط برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه احتمالی در آماده باش کامل قرار دارند.

خوزستان؛

سد دز برای کنترل سیلاب های بالادست باز شده است تا ورودی و خروجی آب با کنترل بیشتری صورت بگیرد رئوفی نسب مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: ورودی آب به این سد 500 متر مکعب در ثانیه و 12 متر سد معادل 700 میلیون متر مکعب خالی است.

مخزن سد دز 2 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب است که 700 میلیون متر مکعب آن خالی است.
ستاد مدیریت بحران خوزستان از شهروندان درخواست کرده است که از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه های دز، کرخه و کارون خودداری کنند.

هشدار سیل در تمام رودخانه های خوزستان اعلام شد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی به استان مسافران نوروزی از هر گونه فعالیت تفریحی، تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.
کیامرث حاجی زاده با اشاره به اخطاریه اداره کل مدیریت بحران استان در خصوص این سامانه بارشی گفت : عشایر و روستاییان نیز از تردد غیرضروری، توقف، تردد، اسکان و برپایی کمپ، چادر، و همچنین چرا و تعلیف احشام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بندهای ذخیره آب، قنوات، کانال ها و سواحل دریا بپرهیزند.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم گفت : در همه رودخانه های استان برای مقابله با سیلاب احتمالی، حالت آماده باش اعلام شده است.
لشکری افزود :پیش بینی های هواشناسی بارندگی شدید از امروز را به مدت سه روز در تمامی حوزه های آبریز خوزستان نشان می دهد، که به تبع آن افزایش جریان آب رودخانه ها و احتمال وقوع سیلاب را خواهیم داشت.
وی ادامه داد :در حال حاضر سیل بندها در حاشیه کرخه و شهرستان های دشت آزادگان و هویزه مشکلی ندارند و گروههای این سازمان برای مقابله با سیلاب در این منطقه مستقر شده اند.

فارس؛

هواشناسی استان فارس درباره سیلاب و آبگرفتگی معابر هشدار داد.
مدیر کل هواشناسی فارس گفت: با فعالیت سامانه بارشی از امروز در استان، احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد.
دهملایی افزود: فعالیت این سامانه امروز و فردا در نیمه جنوبی استان موجب رگبار و رعد پراکنده همراه با وزش باد است.
وی اظهارداشت: فعالیت این سامانه بارشی روز دوشنبه و سه شنبه پنجم و ششم فروردین در سراسر استان شدت می گیرد و رگبار، رعد و برق، وزش باد، تگرگ و آبگرفتگی معابر دور از انتظار نیست.
مدیر کل هواشناسی فارس گفت: این سامانه بارشی چهارشنبه هفتم فروردین از استان خارج شود و بعد از آن علاوه بر مه گرفتگی و کاهش دید، کاهش دما در بیشتر نقاط استان پیش بینی می‌شود.
دهملایی به کشاورزان، عشایر، دامداران و روستائیان توصیه کرد : از چرای دام در مناطق مرتفع و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.
مدیر کل هواشناسی فارس افزود: با توجه به بارندگی و لغزندگی مسیر‌های ارتباطی و آبگرفتگی ها، مسافران نوروزی برای حفظ ایمنی و کاهش خسارت‌های احتمالی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند.

کهگیلوبه و بویر احمد؛

مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ورود سامانه بارشی جدید به استان به مسافران نوروزی هشدار داد.
مدیریت بحران استان گفت:بنابر گزارشات دریافتی و با توجه به تعطیلی نوروز و مسافرت‌ها در جاده‌های مواصلاتی استان دستگاه‌های خدمات رسان و عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و هشت شهرستان‌ ضمن فعال سازی واحد‌های کشیک شبانه روزی، اقدامات و تمهیدات لازم را انجام دهند.
وحید محمدی تبار افزود : بر اساس گزارش و اخطاریه هواشناسی، بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی بیانگر ورود سامانه بارشی از روز یکشنبه تا بامداد چهارشنبه به جو استان بوده که به تدریج سبب بارش متناوب باران، در مناطق مستعد بارش برف (پاره‌ای از مناطق سردسیری و ارتفاعات مناطق گرمسیری)، تگرگ، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید خواهد شد.
وی بیان کرد: بنابر این گزارش، اختلال و لغزندگی در تردد جاده‌ای و کوهستانی ناشی از کاهش دید افقی، طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی با توجه به شدت و ماهیت برای بارش‌ها، احتمال آسیب به تأسیسات با توجه به وقوع رعد و برق بارش تگرگ و وزش باد شدید، دور از انتظار نیست.
محمدی تبار در ادامه با اشاره به پیس بینی‌های اداره کل هواشناسی استان و اطلاعیه‌های سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: اوج فعالیت این سیستم روز‌های دوشنبه و سه شنبه (۵ و ۶ فروردین ۱۳۹۸) است که احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیلها، کاهش دید افقی بالا خواهد بود.
محمدی تبار در پایان گفت:: هم استانی‌های عزیز و مسافرین و گردشگران ضمن رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدار‌ها تدابیر لازم را اتخاذ نمایند و حتی الامکان از مسافرت‌های غیرضروری خود داری کنند.

چهارمحال و بختیاری؛
هواشناسی چهارمحال و بختیاری درباره وقوع سیل و اختلال جاده ها در این استان هشدار داد.
مدیرکل هواشناسی استان گفت:باورود سامانه بارشی، از اواخر وقت امروز تا اواسط روز سه شنبه بارش‌های سیل آسا در تمامی مناطق استان به ویژه برای نیمه غربی در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، لردگان، فارسان و کیار پیش بینی می‌شود.
شاهرخ پارسا افزود:در این مدت، وزش باد شدید با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت و رعد و برق شدید انتظار می‌رود.
وی گفت:بارش برف در ارتفاعات نیز موجب لغزندگی جاده ها، کاهش دید افقی، اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی و گردنه‌های برفگیر خواهد شد.
پارسا گفت:با فعالیت این سامانه بارشی و ذوب برف‌های موجود، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رود خانه‌ها به خصوص برای روز‌های دوشنبه و سه شنبه آینده پیش بینی می‌شود.

سیستان وبلوچستان ؛
هواشناسی سیستان و بلوچستان بر پیشگیری از بروزحوادث احتمالی در چند روز آینده اخطاریه جوی داد.
کارشناس هواشناسی استان هشدار داد بارش باران سنگین و متوسط همراه با رعد و برق ، وزش باد شدید لحظه‌ای و بارش تگرگ برای برخی نقاط را برای امروز و فردا در نواحی جنوبی و مرکزی استان پیش بینی کرد.
آزادمنش گفت: احتمال جاری شدن روان‌آبها، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در جنوب و نواحی مرکزی هم وجود دارد.
وی همچنین گفت: دما از فردا در نیمه شمالی و سرعت وزش باد از روز چهارشنبه در استان افزایش می یابد.

کرمان؛
بارش باران باعث جاری شدن مجدد رودخانه ها در جنوب استان کرمان شد و چند محور اصلی و فرعی را مسدود کرد.
مسعود جمیلی مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت : درپی بارش باران که از بامداد دیروز آغاز شده است و جاری شدن سیلاب در بستر رودخانه ها ، محور ارتباطی رودبار جنوب به ایرانشهر در محلی که جاده از بستر رودخانه عبور میکند مسدود شده است.
وی با اشاره به طغیان رودخانه ها در شهرستان قلعه گنج هم گفت : سیلاب محورهای روستایی جنگل اباد ، بلبل اباد ، چاه باغ ، ریگ چمران و کهور دراز را مسدود کرده و باعث فرونشست زمین در سه نقطه از جاده های روستایی جنوب استان کرمان شده است.
براساس اعلام اداره کل هواشناسی جنوب استان کرمان ، از بامداد دیروز تا ساعت هفت و نیم صبح امروز یکشنبه 4 فروردین ، در فاریاب 36 میلیمتر باران بارید. این عدد در بهادراباد 24 میلیمتر ، رودبار جنوب 21 میلیمتر ، کهنوج 19 میلیمتر ، قلعه گنج ۱۸میلیمتر و منوجان ۱۴میلی متر بوده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان