فرش منقوش آثار تاریخی روستای گردشگری خرانق اردکان رونمایی شد


فرش منقوش آثار تاریخی روستای گردشگری خرانق اردکان رونمایی شد

یزد - ایرنا - از اولین فرش در حال بافت منقوش به بناهای تاریخی روستای هدف گردشگری خرانق اردکان امروز یکشنبه با حضور نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا محمدرضا تابش در مراسم رونمایی از این هنر دستی گفت: با وجود سختی ها و بعضا نامهربانی ها؛ دوستداران و فعالان صنایع دستی و میراث فرهنگی ، همچنان چراغ تولید هنرهای اصیل ایرانی و بویژه صنعت کهن فرش دستباف را درخشان نگه داشته اند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان داشت: در سالی که مزین به رونق تولید است، توجه بیشتر به آنچه بن مایه های آن در فرهنگ و تاریخ پرافتخار ایران از قدمت و سابقه دیرینه ای برخوردار هست، مورد انتظار است.
تابش تصریح کرد: فرش ایرانی هم از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و هم از دیدگاه اقتصادی و تجاری جایگاه ارزنده ای در بازارهای جهان دارد و امیدواریم مسئولان مربوطه برای رونق تولید در این بخش، با برنامه و هدفمند؛ حمایت های لازم را ارائه دهند.
روستای خرانق مرکز بخشی به همین نام است که در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی یزد و در ۵۰ کیلومتری شرق اردکان و در مسیر جادهٔ یزد - مشهد قرار دارد.
خرانق در گذشته « خورانق» یا « خورنق » نامیده می‌شد را به معنای محل برآمدن خورشید یا محل تولد خور( آفتاب) می‌دانند.
از بناهای تاریخی آن می توان به قلعه ، حمام، کاروانسرا، آب‌انبار، پل، مسجد جامع و حسینیه
منارجنبان و بقعه مشهدک یاد کرد.
وجود معادن سنگ آهن چادرملو ، اورانیوم ساغند، باریت، روی و گرانیت و منطقهٔ حفاظت شدهٔ دره انجیر و جانورانی مانند کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه گوش، یوز پلنگ و هوبره این منطقه را مورد توجه قرار داده است.
روستای خرانق در ناحیه کوهستانی قرار دارد که امروزه دارای 2 بخش جدید و قدیم است که جمعیت در بافت جدید سکونت دارد.
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر