حجم باران سیل اخیر در نیم قرن گذشته بی سابقه بود


حجم باران سیل اخیر در نیم قرن گذشته بی سابقه بود

ساری-ایرنا- مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: دبی آب باران اواخر اسفندماه گذشته در این استان که منجر به سیل مخرب شد در نیم قرن اخیر بی سابقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا رضوی روز یکشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و چهار وزیر کابینه دولت دوازدهم در ساری برگزار شد افزود: در مجموع در کمتر از 24 ساعت حجم آب به حدود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب رسید که 10 برابرمیزان آب موجود در سد شهید رجایی بزرگترین سد مخزنی مازندران بود.
وی اضافه کرد: علاوه بر افزایش میزان آب ناشی از بارش ، کم شدن شیب مناطق سیلزده نسبت به سطح دریای خزر باعث شد تا هدایت آب به دریا نیز با دشواری انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران نیز در این نشست گفت: وجود سدهای مخزنی موجود به خصوص شهید رجایی و گلورد در ساری و شرق مازندران بخش زیادی از خسارت ناشی از سیل را کاهش داد.
ابراهیم بخشی افزود: اگر سدهای موجود در پایین دست وجود نداشت، قطعا میزان خسارت سیل در این استان چندین برابر براورد فعلی می رسید.
وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از سیل در آینده علاوه بر تکمیل سدهای نیمه کاره، باید نسبت به آزادسازی حریم رودخانه های استان نیز اقدام شود که نیاز به اعتبار ویژه داریم.
وی تعداد رودخانه های استان را 121 رودخانه به مسافت 7 هزار کیلومتر اعلام کرد که 300 شهر و روستا در حریم این رودخانه ها قرار دارند.
*** خسارت 5 هزار میلیارد ریالی سیل به کشاورزی
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران میزان خسارت های ناشی از سیل اخیر به بخش کشاورزی در این استان را افزون بر 5 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد.
عزیزالله شهیدی فر خاطرنشان کرد: در مجموع به مزارع کشاورزی حدود 15 شهرستان این خطه شمال کشور خسارت وارد کرد که باید تسهیلات لازم برای کمک به کشاورزان صورت گیرد.
6982/1899

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو