سیل کشتی اقتصاد مازندران را به گل نشاند


سیل کشتی اقتصاد مازندران را به گل نشاند

ساری-ایرنا- وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سیل پیاپی در استان های شمالی به خصوص شرق مازندران، اقتصاد استان را به گل نشاند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد دژپسند پس از بازدید از مناطق سیلزده شرق مازندران در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در ساری که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: در شرایط فعلی سیل پیاپی اقتصاد این استان را تحت تاثیر قرار داده است و در یک سال گذشته مازندران شاهد 2 سیل مخرب بود.
وی اضافه کرد: سیل اواخر سال گذشته 2.5 برابر مخربتر از سیل نیمه سال اول 97 بود و این روند زندگی و اقتصاد این مردم منطقه تحت تاثیر قرار داده است و باید کمک مضاعفی به کشاورزان صورت گیرد تا بتوانند سرپا شوند.
وزیر اقتصاد افزود: اگرچه با ورود به موقع مدیران دستگاههای اجرایی و مدیریت خوب استاندار به عنوان مدیریت ارشد مازندران التهاب سیل کاهش یافت، ولی باید به سیلزدگان کمک شود .
دژپسند با اشاره به بارش برف 1.5 تا 2 متری در برخی ارتفاعات مناطق روستایی شرق مازندران نسبت به وقوع آبگرفتگی پس از ذوب شدن برف هشدار داد.
وی خواهان راهکاری برای جلوگیری از وقوع سیلاب ناشی از ذوب شدن برف در شرق مازندران شد.
*** یارانه بیمه دولتی
وزیراقتصاد و دارایی با اشاره به ناچیز بودن حجم بیمه سپاری از سوی کشاورزان و واحدهای مسکونی گفت: باید دولت برای جبران خسارت ها ناشی از سیل در استان های شمالی کشور یارانه ای را برای بیمه سپاری اختصاص دهد.
دژپسند افزود : اگر دولت یک تا دو سال با یارانه نسبت به بیمه سپاری مزارع و واحدهای مسکونی در معرض خطر پرداخت کند پس از آن مردم خودشان این کار را انجام می دهند.
*** استمهال وام کشاورزان
وزیر اقتصاد و دارایی افزود: سیل به مزارع و باغات این استان خسارت زیادی وارد کرد و اقتصاد کشاورزی نیز با مشکل مواجه شده است.
دژپسند اضافه کرد: در شرایط فعلی نیاز است تا برای کمک به زارعان و باغداران تسهیلات آنها برای یک تا دو سال استمهال شود.
وی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری را راهکار دیگری برای کاهش اثرات ناشی از سیل اعلام کرد.
سیل و برف اخیر 5 هزار و 500 میلیارد ریال به بخش کشاورزی مازندران خسارت زد که یک هزار و 800 میلیارد ریال این خسارت ها به کشاورزان شرق مازندران بود.
6982/1899

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان