آلودگی فضایی در نتیجه 50 سال ماجراجویی انسان/ تصادف ماهواره‌های فضایی نگرانی جدید دانشمندان


میلیون‌ها قطعه شناور که هرکدام تهدیدی جدی برای فضانوردان است به چالشی جدید پیش روی دانشمندان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان علوم فضایی هشدار می‌دهند راه‌اندازی تعداد فراوان ماهواره‌های با کاربرد‌های مختلف به دور مدار زمین می‌تواند سبب آلودگی فضا شود.
یک شرکت استارت آپی به نام OneWeb اعلام کرده است در نظر دارند تعداد زیادی ماهواره به فضا و اطراف مدار کره زمین ارسال کند؛ هدف این شرکت از ارسال تعداد زیادی ماهواره فضایی، امکان استفاده از ماهواره‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی است.
آلودگی فضایی در نتیجه 50 سال ماجراجویی انسان/ تصادف ماهواره‌های فضایی نگرانی جدید دانشمندان
فضای اطراف کره زمین در اثر ۵۰ سال ماجراجویی انسان در فضا دچار آلودگی فراوان شده است و به گفته کارشناسان هنوز مقررات ویژه‌ای برای پاک سازی فضا از انباشت زباله و تکه‌های باقیمانده دست ساخته‌های انسان وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت وان وب، Greg Wyler اعلام کرده است ماهواره‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی به وسیله شرکت او عمری ۵ ساله دارند و پس از پایان ماموریت خود و با اتمام سوخت راهی جو کره زمین شده و در اطراف جو می‌سوزند و سبب ایجاد آلودگی در مدار اطراف کره زمین نمی‌شوند.
انتظار‌ها بر این است که تعداد ماهواره‌ها در فضای اطراف کره زمین در دهه آینده به سه برابر تعداد کنونی برسد. بنا بر برآورد‌های انجام شده حدود ۷۰۰۰ دستگاه جدید وارد مدار کره زمین خواهند شد.
افزون بر افزایش آلودگی، خطر برخورد و تصادف این وسایل یکی از جدی‌ترین چالش‌ها پیش روی دانشمندان است. این برخورد‌ها می‌توانند سبب ایجاد تصادف‌های زنجیره‌ای در فضا شوند و تعداد زیادی از ماهواره‌های فضایی که با قیمت‌های بسیاربالا ساخته می‌شوند، نابود شوند.
آلودگی فضایی در نتیجه 50 سال ماجراجویی انسان/ تصادف ماهواره‌های فضایی نگرانی جدید دانشمندان
امروز انواع ماهواره‌ها با کاربرد‌های مختلف از جمله اکتشاف‌های علمی، خدمات GPS، تلویزیون‌های ماهواره‌ای، اینترنت و خدمات تلفن همراه برای ساکنان کره زمین استفاده می‌شود؛ همچنین ماهواره‌های بررسی وضعیت آب و هوایی و نیز برخی ماهواره‌های جاسوسی نیز در آسمان قرار دارند.
درصورتی که ماهواره‌ای پس از اتمام ماموریت و سوخت خود در مداری ویژه به اصصلاح گیر بیفتد بیش از ۲۰۰۰ سال طول می‌کشد تا گرانش کره زمین این ماهواره را به خارج از مدار خود هدایت کند که بازه‌ای بسیار طولانی است.
محققان ناسا اعلام کرده اند تمامی اپراتور‌های ماهواره‌ای در کشور و سازمان‌های مختلف نیاز به اخذ استاندارد‌های ویژه برای کاهش خطر تصادف‌های ناگوار دارند.
آلودگی فضایی در نتیجه 50 سال ماجراجویی انسان/ تصادف ماهواره‌های فضایی نگرانی جدید دانشمندان
شرکت‌های حامی شرکت وان وب، شرکت کوکاکولا و سافت بانک هستند و کارشناسان امیدوارند شرکت‌های اسپانسر هزینه‌های لازم برای از رده خارج کردن ماهواره‌ها پس از اتمام ماموریت خود را تامین کنند.
شرکت وان وب، سرمایه گذاری میلیارد دلاری برای ساخت ماهواره‌های فضایی ارائه دهنده خدمات اینترنتی اختصاص داده است.
امروزه جریمه برای شرکت‌هایی که دستورالعمل‌های ناسا برای ساخت ماهواره، پرتاب آن به فضا و نیز نحوه سقوط و از رده خارج شدن را رعایت نمی‌کنند وجود ندارد و این می‌تواند به مشکلی جدی برای امنیت سفر‌های آینده فضایی تبدیل شود.
منبع: cnn
انتهای پیام/

خطراتی که فضای اطراف کره زمین را تهدید می‌کند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی