بررسی‌ راه‌ حل‌های ممکن برای استفاده از تلفن همراه حین رانندگی


بررسی‌ راه‌ حل‌های ممکن برای استفاده از تلفن همراه حین رانندگی

در این مطلب قصد داریم روش‌های مختلف را برای استفاده از تلفن همراه حین رانندگی معرفی و بررسی کنیم و به ابعاد مختلف استفاده از آن‌ها بپردازیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به معضل بزرگی تبدیل شده که از یک سو برای برخی مشاغل اجتناب‌ناپذیر است و از سوی دیگر پلیس راهنمایی و رانندگی به جد از این کار ممانعت به عمل می‌آورد، چرا که یکی از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات است. اما آیا به راستی راهکاری برای کاهش ریسک تصادف یا حداقل جلوگیری از جریمه استفاده از تلفن همراه وجود ندارد؟ می‌دانیم که باوجود ابزارها و امکانات جدیدی که در اختیار داریم، پاسخ این سوال منفی نیست، اما باید توجه داشت که هر ابزاری کاربرد خود را دارد. در این مطلب قصد داریم روش‌های مختلف را برای استفاده از تلفن همراه حین رانندگی معرفی و بررسی کنیم و به ابعاد مختلف استفاده از آن‌ها بپردازیم.

ارزان‌ترین و خطرناک‌ترین گزینه: هدفون

استفاده پنهانی از هدفون کارچندان سختی نیست ولی باید توجه داشت که این روش بیشترین تبعات را خواهد داشت زیرا خیلی از صداهایی که راننده باید بشنود توسط هدفون حذف می‌شود و به غیر از این مورد شما امکان استفاده از دیگر قابلیت‌های تلفن همراه خود را ندارید. همچنین تشخیص کابل هدفون برای پلیس نیز چندان کار سختی نیست و به طور کلی پیشنهاد می‌شود که هرگز از این گزینه استفاده نشود.

گزینه جنجال برانگیز: هندزفری

از چند سال پیش استفاده از هدفون‌های بی‌سیم که البته خیلی هم بدون دخالت دست کار نمی‌کنند(!) به‌عنوان جایگزین در دست گرفتن تلفن همراه رایج شد. در شرایط فعلی نیز باتوجه به افزایش سرقت تلفن همراه در پیاده‌روها پیشنهاد می‌شود از این گزینه استفاده کنید. اما باید اطلاع داشته باشید که استفاده از این وسیله حین رانندگی درصورت تشخیص پلیس جریمه یکسانی با استفاده از تلفن همراه خواهد داشت. از سوی دیگر با هندزفری نیز همچون هدفون نهایتا می‌توانید با استفاده از دستیارهای صوتی از برخی کاربردهای تلفن همراه هوشمندتان استفاده کنید.

کارکیت یا کیت‌های بلوتوث خودرویی

تفاوت کارکیت با هندزفری در این است که محل پخش صدا از کنار گوش شما به مکانی در داخل اتاق منتقل شده است. باوجود اینکه در این روش تمرکز شما کمتر برای برقراری تماس پرت می‌شود، اما بازهم امکان دسترسی به تمام قابلیت‌های تلفن همراه هوشمندتان را ندارید.

البته همانطور که اشاره کردیم دستیارهای صوتی هوشمند این روزها کمک بزرگی هستند و می‌توانند بسیاری از عملکردهای ساده و حتی مسیریابی‌های خاص را بدون دخالت دست انجام دهند. به هر حال راننده حق حرف زدن داخل کابین را دارد و هیچ کسی نمی‌تواند به خاطر صحبت با شاگرد یا هر فرد یا دستگاه دیگری در داخل کابین راننده را مواخذه کند، مگر اینکه تشخیص دهد این کار منجر به حــــــواس‌پرتی راننده شده است.

گیره‌های داخل کابین یا کارمانت

موردی که این روزها در تاکسی‌های اشتراکی داخل کشور خیلی رایج شده است و البته از تمام گزینه‌های آورده شده (حتی از هدفون) هزینه کمتری دارد، گیره‌ای است که به برخی از اجزای کابین ( از شیشه گرفته تا کنار فرمان، روی داشبورد و خروجی هوا) متصل می‌شود تا تلفن همراه را به صورت ثابت در مکانی قرار دهد. مشکل اصلی این روش پرکاربرد بودن آن است. به این صورت که افراد استفاده کننده از این مانت‌ها به دفعات توجه خود را از مسیر خارج برمی‌دارند و تلفن همراه خود را چک می‌کنند.

از سوی دیگر امکان دزیده شدن تلفن همراه از روی گیره‌ها وجود دارد که دزد محترم با ادعای مسافر بودن در خودرو را باز کرده و به سرعت تلفن همراه را جدا می‌کند. همچنین در تصادف‌ها نیز امکان درگیری این مانت‌ها با ایربگ وجود دارد یا حتی ممکن است تلفن همراه را به سمت سرنشینان پرت کند که بسیار خطرناک است. بنابراین حتی به دلیل هزینه پایین این گیره‌ها نیز استفاده از آن‌ها به‌صرفه نیست و ممکن است هزینه‌های زیادی را به بار بیاورد.

یونیت‌های قابل اتصال به تلفن همراه

این روزها بسیاری از سیستم‌های مولتی‌مدیای قرار گرفته در خودروهای اقتصادی نیز از امکان نمایش و کنترل صفحه موبایل‌های هوشمند بهره می‌برند. در غیر این صورت نیز با کمی جست‌وجو می‌توانید جایگزین مناسبی برای هدیونیت خودرویتان به صورت غیر رسمی انتخاب کنید که شاید هزینه نگه‌داری سیستم برقی خودرو را افزایش دهد، ولی از تمامی موارد آورده شده ضرر جانی کمتری دارد.

از این مورد می‌توان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها یادکرد، چراکه علاوه‌بر کاهش حواس‌پرتی، احتمال دزدیده شدن تلفن همراه را کاهش می‌دهد. همانطور که گفته شد حتی محصولات چینی مونتاژ داخل نیز این روزها از این امکان برخوردار هستند و نمی‌توان از آن به عنوان یک آپشن لوکس یادکرد. اما استفاده از یونیت‌های غیراستاندارد به احتمال زیاد به سیستم برقی خودرو شما آسیب وارد می‌کند.

نمی‌خواهیم به آپشن‌های لوکسی همچون کنترل بدون اتصال اندام (جستچرها) یاد کنیم که صرفا در خودروهایی همچون ب‌ام‌و سری ۷ دیده می‌شود، اما به هر سوی استفاده از سیستم ناوبری این روزها تاحدی اجتناب ناپذیر شده و درصورت افزایش توجه به این مسیریاب‌ها احتمال تصادف افزایش پیدا می‌کند. اما دستوردهی صوتی یکی از ارزان‌ترین گزینه‌هایی است که متاسفانه نرم‌افزارهای تاکسی اشتراکی به خوبی از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. درصورتی که با چند خط کد می‌توان از چندین تصادف جلوگیری کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی