جغتای خطه ای سرسبز با جاذبه های طبیعی بی نظیر


جغتای خطه ای سرسبز با جاذبه های طبیعی بی نظیر

سبزوار- ایرنا- همزمان با آغاز بهار، شهرستان جغتای واقع در غرب خراسان رضوی با طبیعتی زیبا و دلنواز و همچنین دارا بودن 150 اثر تاریخی پذیرای مسافران و زائران نوروزی است.

شهرستان جغتای با توجه به موقعیت جغرافیایی، مرکز مواصلاتی و محور ارتباطی بین سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان است و با بهره مندی از ظرفیتهای تاریخی و دارا بودن باغستانها و ییلاقهای خوش آب و هوا در کوهستانهای زیبا و با صفایش همه ساله پذیرای خیل زیادی از مسافران و گردشگران است.
تاریخ جغتای نشان می‌دهد که این شهر بیش از 130 سال سابقه مرکزیت و حاکم نشینی داشته است و مرکز حکومت ولایت ثلاث (جغتای بام، صفی آباد و میان آباد) شناخته می شده که نقش عمده‌ای از نظر سیاسی و اجتماعی در منطقه داشته است.
نام قدیم جغتای درگذشته کارزی بوده که در اثر کثرت استعمال و تغییر واژگان به قارزی تبدیل شد. کارزی نام قلعه ای در دو کیلومتری شهر کنونی جغتای است که در گذشته دو دروازه و 12 برج در اطراف آن قرار داشت.
گروهی بر این باورند که جغتای نام محلی است که طایفه جغتای به هنگام کوچ از اولوس ماوراء النهر به این مکان نام طایفه خود را بر آن گذاشته اند یا این که به هنگام فتح این محل توسط تیموریان نام جغتای بر آن گذاشته شده است.

* بقاع و اماکن تاریخی
مسجد جامع جغتای، مسجد قلعه قارزی جغتای که سنگ بنای آن به تاریخ 1045 هجری قمری در زمان شاه صفی صفوی گذاشته شده ‌است، مسجد تاریخی روستای خسرو شیر جغتای، مزار معصوم زاده جغتای منسوب به اولاد امام موسی بن جعفر (ع) و آرامگاه سلطان سید احمد علوی از اعقاب امام زین العابدین (ع) در روستای خداشاه برخی از آثار تاریخی جغتای است.
همچنین آرامگاه سید حسن غزنوی شاعرغزل سرای معروف قرن ششم هجری قمری در روستای آزادوار جغتای، آرامگاه امامزاده سید حسن در روستای شفیع‌آباد، آرامگاه سلطان سید عبدالله در روستای گفت، قلعه کهنه و حاکم نشین آزادوار و الله آباد از دیگر مکانهای فرهنگی و تاریخی این شهرستان است.
علاوه بر آن سد کمایستان و تفرجگاههای حومه آن، روستای زیبا و ییلاقی زرقان، باغات جنوبی شهر جغتای با کوچه باغهای بی نظیر و زیبا برخی از جاذبه های گردشگری و طبیعی شهرستان جغتای است.
این شهرستان در غربی ترین نقطه استان خراسان رضوی واقع شده که از شمال و شمال غرب به شهرستانهای اسفراین و جاجرم در خراسان شمالی، از غرب به استان سمنان، از جنوب به شهرستان داورزن و از شرق به شهرستان جوین محدود می‌شود.
جغتای در 350 کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع است و در سال 1387 از بخش به شهرستان ارتقا یافت.
1922/7495/8145

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در