آموزش موسیقی به کودکان، نقش والدین و مربیان


آموزش موسیقی به کودکان، نقش والدین و مربیان

دلایل بسیاری زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان نیاز به تجارب موسیقی و یا فراگیری و یا علاقه مند شدن به آن را داشته باشند .موسیقی به کودک اعتماد به نفس می‌دهد و وسیله‌ای برای بیان و ابزار وجودش است‌.

دلایل بسیاری زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان نیاز به تجارب موسیقی و یا فراگیری و یا علاقه مند شدن به آن را داشته باشند .موسیقی به کودک اعتماد به نفس می‌دهد و وسیله‌ای برای بیان و ابزار وجودش است‌. موسیقی وسیله ای برای تخلیه‌ی هیجانات گوناگون آدمی است و می‌توانند از آن طریق خوشحالی و شادی، غم و رنج و نگرانی و سایر هیجانات خود را بیرون بریزند. از سوی دیگر از طریق موسیقی آنها یاد می‌گیرند که همکاری جمعی و گروهی داشته‌باشند زیرا به هر روی می‌باید از رهبر گروه تبعیت کرده و با او و با سایر اعضای گروه هماهنگ شوند و روابط اجتماعی کودکان تقویت می‌شود. اصولاً یادگیری همین مهارت‌های گروهی است که او را برای مواجه شدن با زندگی آینده آماده می‌سازد. البته برخی از فعالیت‌های موسیقیایی از برخی دیگر از آن‌ها کمک کننده‌تر است مثلاً در هنگام آواز یا سرود و خواندن، کودک با زبانی رسا و با تخلیه‌ی انرژی کافی، خودش را برون می‌ریزد و با همین کار ساده، ممکن است خیلی از تعارضات و عقده‌های و نگرانی‌هایش در جمع گروه دوستان از بین برود. خود موسیقی اصولاً نقش آرامش بخشی دارد و وقتی که کودک تحت فشار امور مختلف است مثلاً امور تحصیلی یا سایر تنش‌ها‌، شنیدن یا اجرای یک موسیقی کمک زیادی به او خواهد کرد. البته شما می‌باید آهنگ‌ها و ترانه‌های مفید و کمک کننده را به خوبی بشناسید. شما می‌باید از خلق‌وخو و هیجانات کودک خود اطلاع خوبی داشته‌باشید تا تشخیص دهید که چه نوع موسیقی یا ابزاری برای او سودمند خواهند بود. مثلاً اگر کودکی هیجان‌زده و عصبانی و.. است طبعاً نباید یک موسیقی تند با ریتم‌هایی که او را برای پرخاشگری تحریک می‌کنند برایش پخش کنید.
از سوی دیگر، کاری کنید که کودک یک شناخت کلی و جامعی از موسقی پیدا کند مثلاً اگر کودک دارد شعری را با ترانه گوش می‌دهد، خود شعر را برایش معنی کنید، واژه‌های آن را توضیح دهید و به هر روی کاری کنید که خود آگاهی او به موسیقی زیاد شود. یا وقتی همین شعر یا سرود و جز آن دارد پخش می‌شود و او به آن گوش می‌دهد، شما می‌توانید آن را هماهنگ با همان واژه‌ها بخوانید تا واژه‌های به کار رفته را به خوبی تشخیص دهد. به آن‌ها فرصت خواند شعر را بدهید مثلاً کتاب درسی‌اش یا کتاب‌های داستان و شعر گونه یا اشعار را بخواند و تکرار کند تا به اعتماد به نفس کافی برسد و به آن موضوع علاقه‌مند شود. به طور کلی، یادگیری شعر با این روش‌ها آسان‌تر هم خواهد شد.
همانگونه که قبلاً نیز اشاره کرده‌ایم، اصلاً به کودک خود فشار نیاورید که کاری را به اصرار شما انجام دهد یا مثلاً یک ریتم را به درخواست شما تکرار کند بلکه او باید آزاد باشد و شادی و خوشحالی و سلامت روانی او از هر چیز دیگری مهم‌تر است. اگر کودک شما در این فعالیت‌ها یا حتی مهارت‌های کلامی از ضعف‌هایی برخوردار است یا مثلاً خجالتی است و.. شما می‌توانید از همسالان وی کمک بگیرید تا با همراهی آن‌ها، به اعتماد به نفس لازم دست یابد. کودکان برای یکدیگر، بهترین معلمان خویش هستند. اگر کودکی چیزی را می‌داند، از او استفاده کنید و از او بخوانید تا به کودک شما آموزش دهد.
اگر آواز یا ترانه یا شعر خواندن حتی خیلی از فعالیت‌های دیگر کودک را ضبط کنید و برایش پخش کنید، ضمن این که این کار را برایش خیلی مفرح وجذاب خواهد بود، سبب می‌شود که کودکان با ضعف‌ها ونقاط قوت خود به طور حدی‌تری آشنا شوند اما شما در این خصوص تذکری ندهید بلکه می‌توانید پیشنهاد کنید که کار یا عمل خاصی را به این یا آن روش انجام دهد. او را سرزنش نکنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022