علت کنجکاوی کودکان، میل شدید کشف کردن


علت کنجکاوی کودکان، میل شدید کشف کردن

تمام کودکان، یادگیرنده‌های باهوش و زرنگی هستند. در هنگام بعد از تولد، آن‌ها خیلی کنجکاو هستند و می خواهند هر چیزی را که در اطرافشان هست بگیرند. آن‌ها خیلی کنجکاو هستند و تمایل زیادی دارند که از محیط اطرافشان سر درآورند . اصولاً کنجکاوی یک نوع میل زیاد برای یادگیری و فهمیدن اموری است که در اطراف ما وجود دارد.

تمام کودکان، یادگیرنده‌های باهوش و زرنگی هستند. در هنگام بعد از تولد، آن‌ها خیلی کنجکاو هستند و می خواهند هر چیزی را که در اطرافشان هست بگیرند. آن‌ها خیلی کنجکاو هستند و تمایل زیادی دارند که از محیط اطرافشان سر درآورند . اصولاً کنجکاوی یک نوع میل زیاد برای یادگیری و فهمیدن اموری است که در اطراف ما وجود دارد. یک میل شدید و ضروری برای کشف کردن، یافتن و فهمیدن و جستجو کردن است. هنگامی که او کنجکاوی را می آموزد و آن را افزایش می‌دهد، طبعاً سریعتر هم یاد می‌گیرد. یکی از بهترین کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید این است که کنجکاوی فرزند خود را رشد دهید.
کودکی که کنجکاوی خود را به خوبی بیاموزد، در آینده نیز وقت زیادی را صرف و وقف آن خواهد کرد. کنجکاوی پدیده ای ارثی و ذاتی است که به طور خودکار در ذهن کودک به راه می‌افتد و نیازی نیست که او را برای کنجکاوی ترغیب کنیم. این صفت در او وجود دارد اما ممکن است عوامل سازنده و شکل دهنده‌ی رشد کنجکاوی را به خوبی نداند و در وجودش شکل نگیرد. آنچه که کودکان نیاز دارند این است که باید برای آن‌ها گستره و دامنه‌ای از کنجکاوی را فراهم کنیم .
دامنه‌ای از فرصت‌هایی که او به آن‌ها نیاز دارد تا کنجکاوی‌اش رشد یابد. حس کنجکاوی از ژرف‌ترین بخش وجودی کودک سرچشمه می گیرد و خیلی انگیزه‌ی بیرونی ندارد بلکه محیط می‌تواند آن را غنی‌تر کند. اگر محیط و موقعیت‌های مختلف، مطلوب و مساعد باشند آن‌ها این توانایی را که برای فهم تجارب پیچیده‌تر است را رشد می‌دهند. کنجکاوی یک عامل پیچیده‌ی روانشناختی است و این سائق در آن‌ها به آهستگی رشد می‌کند. برای شناخت کنجکاوی در کودکان به چند نکته توجه کنید.
1- کودکی که تازه متولد می‌شود، می‌تواند به راحتی برخی از صداهای متوسط را دنبال کند و صورت پدر و مادر را البته به صورت مبهم درک کرده و با حرکت آن، آن را تعقیب کند. این تعقیب چشمی هنوز نارس است.
2- کودک 6 ماهه می‌تواند یک جغجغه را به طور آزمایشی، به تکان درآورد یا آن را در دهانش ببرد و با این کار می‌خواهد بداند که چه اتفاقی می‌افتد؟
3- کودکی که حدود 2 سال سعی دارد می‌کند که به چیزها به صورت کنجکاوانه نگاه ‌کند و هیجان خاصی در بازی کردن از خود نشان ‌دهد.
به هر روی، کنجکاوی یک هیجان وابسته به رفتار کنجکاوانه‌ا‌ی طبیعی ذهن است که در حیوان و انسان مشاهده می‌شود.

فوایدکنجکاوی
1- کنجکاوی یک آمادگی همه جانبه برای نگریستن به چیزهای اطراف را مهیا می‌کند.
2- کنجکاوی منجر به پرورش ذهنی عاری از تعصب می‌شود که شخص از وقایع اطرافش به وجد بیاید و لذت ببرد.
3- کنجکاوی باعث ایجاد یک هیجان و بر انگیختگی یا شور و شعف برای دانستن و فهمیدن وقایع مختلف می‌شود.
4- کنجکاوی، خود آگاهی و آگاهی در مورد رویدادهای گوناگون را پدید می‌آورد.
5- کنجکاوی منجر می شود که یادگیری شخص، هوشمندانه و سریع‌تر اتفاق بیفتد.
6- کنجکاوی سبب می‌گردد که مجموعه ای از تجارب خوب و بد برای شخص پدید آید.
7- به واسطه‌ی کنجکاوی است که شخص می‌آموزد از امور جدید برای تفکر کارآمدتر استفاده نماید.
8- کنجکاوی سطح اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد.
9- توسط کنجکاوی است که عملکرد افراد در کارها بالا می‌رود و مثلاً نمرات بهتری در مدرسه کسب می‌کنند و..
10- خلاقیت، محصول کنجکاوی است. کودکان زمانی خلاقیت خود را نشان خواهند داد که کنجکاوی شان کارآمدتر و بیشتر باشد.
11- کنجکاوی موجب فعال شدن کودکان یا سایر اشخاص می‌شود و آن‌ها را از رکود و خمودگی بیرون می‌آورد.
12- قدرت و توان مشاهده ی اشخاص به سبب کنجکاوی رشد می یابد .
13- کنجکاوی ، احساس سودمند بودن و موثر بودن را در فرد تقویت می کند .
کودکان کنجکاو همیشه مشتاق به پرسش هستند و همواره می‌خواهند پاسخ سوالات را بدانند و به سوالات درست نیز دست یابند. اصولاً کنجکاوی به هر شکلی باشد، برای رشد و تعالی شخصیت افراد خیلی اهمیت دارد. کودکانی که کنجکاو هستند، پر شور و هیجان هم هستند و گویی که با سوالات خود زندگی آینده خود را تمرین می‌کنند. اگر کودکی خیلی کنجکاو باشد، احتمال بیشتری دارد که در مسیر زندگی ، تغییراتی ایجاد کند و به راه‌های غیر متعارف‌تری دست یافته و در یک کلام در امر خلاقیت موفق شود. با این ویژگی است که احتمالات گوناگون در ذهن شکل می‌گیرد و همین احتمالات است که خلاقیت را به وجود می آورند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس