امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرویه؛ نگینی در دامنه تپه‌های الله‌اکبر


امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرویه؛ نگینی در دامنه تپه‌های الله‌اکبر

گروه معارف_ بقعه متبرکه امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) در 12 کیلومتری غرب بشرویه خراسان‌جنوبی و در دامنه تپه‏ های الله اکبر در غرب روستای هوگند، واقع شده و مکانی زیبا، دیدنی و زیارتی و آرامش‌بخش برای گردشگران است.

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرویه؛ نگینی در دامنه تپه‌های الله‌اکبربه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، تغذیه معنوی شیعیان در زمان غیبت امام عصر(عج) از طریق بقاع و حرم‌های متبرکه امامان و فرزندان و نوادگان ائمه معصومین(ع) امری لازم است، لذا امامزاده‌ها از مهمترین پناهگاه‌های دینی و عقیدتی شیعیان به شمار می‌آیند.

در دین اسلام زیارت قبور و توسل نمودن و شفاعت خواستن از اهم امور دینی تلقی می‌گردد، یکی از اماکن کسب فیض و نزول رحمت الهی جوار قبور امامزادگان است که بزرگان دین و علمای اسلام به مستحب بودن زیارت آن نظر داده اند و در اکثر مناطق ایران قبور امامزادگان مانند ستارگان درخشان شناخته شده و مورد احترام همگان می‌باشد.

ایرانیان به امامزادگان اعتقاد بسیار بالایی دارند و همین سبب می‌شود که افراد متمکن و خیراندیش، بخشی از اموالشان را جهت کمک به زائران و مسافران و تدارک وسایل سفر آن‌ها و تهیه مقدمات پذیرایی و اقامت آنها اختصاص بدهند و حتی موقوفاتی را برای بقاع متبرکه در نظر می گیرند که باعث ماندگاری اماکن مذهبی می‌شود.

انجام نذر و قسم بسیار کارساز است و ساخت و ساز بناهای مذهبی و هزینه کردن بر اساس نذر و قسمی که انجام می‌گیرد از جمله کارهای مورد نظر شیعیان می باشد، در تمدن ایرانیان بقاع متبرکه هم نقش ویژه‌ای داشته است و وقتی به وضعیت معماری بقاع متبرکه نگاه کلی می اندازیم به راحتی می‌توانیم به تمدن دیرینه ایرانیان و اهتمام آن‌ها به معماری سنتی و خلق آثار بدیع و نو پی ببریم.

بقعه متبرکه امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) در 12 کیلومتری غرب بشرویه خراسان جنوبی و در دامنه تپه‏ های الله اکبر در غرب روستای هوگند واقع شده و از آنجا دشت وسیع و زیبایی که در دوردست آن نیز شهر بشرویه دیده می‏ شود.

سمت چپ امامزاده نیز در فاصله نه چندان دور قلعه دختر مربوط به قرون گذشته بر بالای کوهی بلند مشاهده می‌شود که همراه با منطقه باستانی آن چشم‌انداز بسیار زیبایی را از طبیعت، خلق و از تلفیق دو بعد زیارتی و تفریحی این مکان مقدس، محیطی دلنشین را برای زائران فراهم آورده و از خود روستای هوگند که در سمت شرق آن می‏ باشد کمتر از یک کیلومتر فاصله دارد.

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرویه؛ نگینی در دامنه تپه‌های الله‌اکبر

مقبولیت امامزاده در نزد مردم

این مکان مقدس در نزد مردم شریف شهرستان بشرویه و خارج از شهرستان دارای مقبولیت زیادی بوده و مردم در تمام ایام سال به‌ویژه در بهار و تابستان و همچنین شب‏ های آن به جوار امامزاده مشرف و ضمن زیارت و نماز جماعت و قرائت ادعیه روح خود را تلطیف و از فضای تفریحی سالم آن نیز در جمع‏ های خانوادگی کمال استفاده را می‌برند‌.

در اواسط سال 1390 با تلاش‏‌های انجام شده از طرف اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه و هیئت امنا، شجره‌نامه امامزاده محمدبن اصغر(ع) از مرکز دایرة‏المعارف بقاع متبرکه استخراج و تحویل داده شد و طی مراسم باشکوهی در محل بقعه و با حضور انبوه مردم شهرستان و مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از آن پرده‏ برداری و مشخص شد که این بزرگوار با ده واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منسوب بوده و معلوم شد که یکی از گوهرهای گرانبهای خاندان عصمت و طهارت(ع) که قرن‏‌های متمادی مردم این دیار پروانه شمع وجودش بوده‏ اند از فرزندان دومین امام شیعیان حضرت امام حسن مجتبی(ع) می‏‌باشند.

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع)؛ نگینی نورانی در دل کویر


دل مشتاقان بقیع از همجواری و خدمتگذاری فرزند آن امام مظلوم و مدفون در بقیع سرشار از عشق و شادمانی شده و اینک ضریح مطلای این بزرگوار همچون نگینی نورانی در حلقه حضور مردم و طواف زوار دلسوخته‌اش می‏‌درخشد‌.

در شهریورماه هر ساله قافله چند هزار نفری از مردم بشرویه و بخش‌ها و روستاهای اطراف در جوار امامزاده و با نصب چادر اتراق کرده و با برگزاری مراسم‌های تعزیه‌خوانی و ادعیه و زیارات، شور و حال دیگری را پدید می‌آورند.

امکانات

از امکانات این امامزاده می‌توان به بخش فعال فرهنگی ـ قرآنی بقعه که دارای امکاناتی نظیر رایانه و چاپگر و کتابخانه و همچنین انبار بقعه که دارای احتیاجات مسافران اعم از فرش، ظروف و چراغ و سایر وسایل مورد نیاز زائران و مسافران است، اشاره کرد.

این امامزاده از لحاظ تأسیسات و امکانات دارای هشت اطاق زائرسرا همراه با آشپزخانه و سرویس بهداشتی بوده و نیز سه محل پارکینگ برای خودروها و قسمت بازی کودکان نیز از دیگر امکانات موجود است، در سه طرف امامزاده سکوهای سیمانی همراه با سیستم نورپردازی مناسب و فضای سبز و مناسب تعبیه شده است‌.

چشمه و قنات آب که به وسیله کانالی پوشیده شده از شمال بقعه به‌سمت پائین سرازیر و توسط جوی آب به داخل استخر سرازیر می‌شود که یک سهم از 12 سهم شبانه ‌روز آن مربوط به امامزاده بوده که با آن درخت‌ها آبیاری و بقیه سهم اهالی روستا است و ضمناً آب شرب امامزاده توسط شبکه لوله‌کشی تأمین می‌شود.

از لحاظ اقلیمی مانند مناطق کویری دارای زمستان سرد و تابستان گرم می‌باشد ولیکن شب‌های بهار و تابستان، دارای هوای دلنوازی است، تعداد حدود 70 خادم افتخاری و یک نفر خادم ثابت و پنج نفر خادم فصلی در همه مراسم‌‌ها به زائران این امامزاده خدمت می‌کنند.

امامزاده محمد‌بن اصغر(ع) بشرویه؛ نگینی در دامنه تپه‌های الله‌اکبر

میزبانی از زائران نوروزی در 5 بقعه

محمود قیصری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه با بیان اینکه طرح نوروزی آرامش بهاری در پنج امامزاده و بقعه متبرکه شهرستان بشرویه در حال اجرا است، گفت: این طرح در آستان مقدس امامزاده محمد بن اصغر روستای هوگند، مزار امامزاده بی بی نجمه خاتون روستای مجد، امامزاده سید عبدالکریم روستای ده کرم، امامزاده محمد بن اسحاق روستای کرند و امامزاده سید محمد ساغند در حال برگزاری است.

وی اسکان موقت زائران، برگزاری نمایشگاه فرهنگی، توزیع بسته‌های فرهنگی، نصب پوستر نمایشگاهی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، خانوادگی و وقف، جشن میلاد حضرت علی(ع)، جشن بزرگ عید مبعث را از دیگر برنامه‌های اوقاف در قالب طرح آرامش بهاری در ایام نوروز ذکر کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه با اعلام اینکه با گذشت چهار روز از اجرای این طرح بیش از 1000 زائر و گردشگر از اماکن متبرکه این شهرستان بازدید کردند، تصریح کرد: همچنین جهت رفاه حال مسافران سوئیت‌هایی در جوار بقاع متبرکه در نظر گرفته شده که به زائران ازائه خدمت می‌دهند.

قیصری با اشاه به برپایی خیمه‌های معرفت در جوار امامزادگان، خاطرنشان کرد: آشنایی عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان با مسائل مختلف اعتقادی، مذهبی، دینی و تقویت باورهای اسلامی از جمله اهداف برپایی خیمه‌های معرفت است.

گزارش از منصور کلاته نایبی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید