امامزاده باباپیر احمد(ع) شهرستان بن؛ میزبان گردشگران نوروزی


امامزاده باباپیر احمد(ع) شهرستان بن؛ میزبان گردشگران نوروزی

گروه فرهنگی - آستان مقدس حضرت امامزاده سید میر احمد (ع) همه ساله در مناسبت‌های مختلف از جمله عید نوروز پذیرای تعداد بی‌شمار گردشگران و زائران در این فضای مطهر، باصفا و دلپذیر زیارتی و سیاحتی استان چهارمحال و بختیاری است.

امامزاده باباپیر احمد(ع) شهرستان بن؛ میزبان گردشگران نوروزیبه گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حضرت امامزاده سیدمیراحمد (ع)، معروف به امامزاده بابا پیر احمد (ع) حدفاصل شهرستان سامان و بن در استان چهارمحال و بختیاری در میان باغات سرسبز حاشیه رودخانه زاینده‌رود قرار دارد که مضجع شریفش، زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان آل طه (ع) است.
شمه‌های از شجره‌نامه امامزاده سید احمد معروف به باباپیراحمد (ع)
زمانی که حضرت امام رضا (ع) به خراسان تشریف فرما شدند، به روایتی حضرت شاه چراغ و میرعلاءالدین حسین و حضرت سید ابراهیم حدوداً با پانزده هزار نفر از امامزادگان و جمعی از شیعیان به سرپرستی شاه چراغ، برای دیدار با حضرت امام رضا (ع) از مدینه به ایران عزیمت کردند و در طول مسیر در نزدیکی شیراز به حاکم منطقه «قُتلُق خان» که از حکام مأمون بوده برخورد می‌کنند و مراتب ورود آنان توسط حاکم به مأمون اطلاع داده می‌شود.
مأمون مانع از ورود آنان به خراسان می‌شود، اما یاران امام رضا (ع) به این دستور اهمیتی نمی‌دهند و حاکم منطقه قتلق خان با چهل هزار نیرو با یاران امام وارد جنگ می‌شود که در این جنگ نابرابر شاه چراغ و میرعلاءالدین حسین سید ابراهیم به شهادت می‌رسند و بقیه متواری می‌شوند، اما دشمن به تعقیب آنان پرداخته و اکثر آنان را به شهادت می‌رساند که مزار آنان زیارتگاه محبان علوی می‌شود.
امامزاده سید احمد معروف به باباپیراحمد ابن سید بهاءالدین محمدبن حمزه بن موسی الکاظم واقع در محدوده باغ‌های دره دراز شهر بن (ملاسجان) دفن شد.
این امامزاده دارای دو برادر به نام‌های سید محمد معروف به بازار در شوشتر دفن و دیگری به نام سید ابراهیم در منطقه کرکن اصفهان مدفون است و یک خواهر به نام فاطمه که در چهار سوق اصفهان دفن شده است.
بنای تاریخی مقبره
بنای تاریخی بقعه متبرکه حضرت امامزاده سید میر احمد (ع) مشهور به بابا پیراحمد متعلق به دوره قاجاریه، با مصالح آجر و گچ است که پلان اصلی این بنا، هشت ضلعی بوده و با ۱۶ طاق نما به گنبد دوپوش و مدور بنا، تبدیل و متصل شده که دو گنبد دو پوش این بنا، به سبک گنبد‌های رک ساخته شده است.
این بنای تاریخی، دارای سه ورودی در جهات مختلف است و تزئینات بنا، شامل نقاشی‌هایی با موضوعات مذهبی از جمله صحنه‌های عاشورا در زیر سقف گنبد است.
در پی اعلام اخیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری؛ پروژه استحکام‌بخشی گنبد حرم مطهر حضرت امامزاده بابا پیر احمد (ع)، با الیاف gfrp در همایش ملی نقد مرمت از بین ۶۰ پروژه کشوری، جزء ۱۲ پروژه برتر مرمت، معرفی شده است و عملیات اجرایی تعمیر، مرمت و استحکام‌بخشی گنبد حرم مطهر امامزاده بابا پیر احمد (ع)، از اوایل سال ۱۳۸۸ آغاز و در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید.
آستان مقدس حضرت امامزاده سید میر احمد (ع) معروف به امامزاده بابا پیر احمد (ع)، همه ساله در مناسبت‌های مختلف ازجمله عید نوروز پذیرای تعداد بیشمار گردشگران و زائران در این فضای مطهر، باصفا و دلپذیر زیارتی و سیاحتی است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید