خیابان «سپه» قزوین، نخستین خیابان ایران


خیابان «سپه» قزوین، نخستین خیابان ایران

گروه فرهنگی- یک راهنمای گردشگری گفت: خیابان سپه اولین گذری بوده که اسم «خیابان» را بر آن گذاشتند؛ این خیابان بعدها به نام «دولتی» و بعدازآن در سال 1307 به خیابان «سپه» تغییر نام پیدا کرد و در حال حاضر به نام خیابان «شهدا» نام‌گذاری شده است.

خیابان «سپه» قزوین، نخستین خیابان ایران

راضیه رحمانی در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: با تصمیم شاه‌طهماسب صفوی، پایتخت ایران از تبریز به قزوین منتقل شد که باید برای پایتختی قزوین برخی زیرساخت‌ها آماده می‌شد؛ این زیرساخت‌ها شامل دولت‌خانه، کاخ‌های حکومتی و اقامتی شاه و همراهانش بود؛ هم‌زمان با دولت‌خانه یک خیابان اصلی داخل قزوین به نام «خیابان» کشیده شد که درواقع این خیابان از جلوی مسجد جامع عبور می‌کرد و به سردر عالی‌قاپو ختم می‌شد.
وی ادامه داد: این خیابان، خیابان دولتی و اصلی بود و مراسم رسمی و استقبال‌های مهم از این مسیر انجام می‌گرفت. برای نمونه اگر زمانی سفیر خارجی می‌آمد و شاه‌طهماسب را ملاقات می‌کرد از این مسیر به سمت عالی‌قاپو هدایت می‌شد؛‌ علاوه بر این در گذشته رژه نظامیان و لشکریان در این خیابان انجام می‌گرفت و شاه در این خیابان از نظامیان سان می‌دید.
این راهنمای گردشگری استان قزوین اضافه کرد: همچنین مراسم و جشن‌های مهم در سال‌های بعد از صفوی در این خیابان انجام می‌شد، عکس‌هایی از دوره قاجار وجود دارد که نشان می‌دهد این خیابان برای مراسم تزئین شده است.
وی با بیان اینکه درواقع خیابان سپه اولین گذری بوده که اسم «خیابان» را بر آن گذاشتند، تصریح کرد: درواقع این گذر قبل از ساخت هم وجود داشته اما ویژگی‌های آن باعث شده به‌عنوان اولین خیابان ایران طراحی شود و به ثبت ملی برسد.
رحمانی عنوان کرد: این خیابان در سال 1307 به نام «سپه» تغییر نام پیدا کرد و در حال حاضر به نام خیابان شهدا نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس