شهر خشتی کهن+فیلم و عکس


شهر خشتی کهن+فیلم و عکس

یزد انگار شی‌ای است که سالم از دل تاریخ به ما رسیده. شهری خشتی با قدمتی کهن و بناهایی به جا مانده از تاریخ دور ایران.

یزد انگار شی‌ای است که سالم از دل تاریخ به ما رسیده. شهری خشتی با قدمتی کهن و بناهایی به جا مانده از تاریخ دور ایران.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهر یزد، بافت زنده تاریخی است؛ بافتی از خشت و گل، به سبک معماری کهن کویری ایران. این بافت تاریخی که به ثبت جهانی هم رسیده، به خاطر قدمتش، آثار تاریخی فراوانی در دل خود جای داده؛ از خانه لاری‌ها گرفته تا باروی کهن و زندان اسکندر. فصل بهار فرصت خوبی است و آب و هوا هم مساعد تا در کوچه‌پس‌کوچه‌های خشتی این شهر پیاده‌روی کرد و با گردش در میان آثار تاریخی این شهر کویری زیبا، لذت یک سفر منحصربه‌فرد را تجربه کرد. یزد شهری پر از جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی و طبیعی بوده و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به این شهر جهانی سفر می‌کنند.

چطور برسیم؟

از تهران می‌توانید در مسیرهای جاده‌ای، ریلی و هوایی به یزد برسید.

خودروی شخصی: از تهران تا یزد ۶۳۱ کیلومتر راه دارید؛ در آزادراه، شهرهای قم، کاشان، اردستان، نائین، اردکان، میبد و اشکذر به مقصد می‌رسید.

اتوبوس: بلیت اتوبوس از تهران تا یزد بین ۴۲ هزار تا ۷۲ هزار تومان است. مسیر زمینی با اتوبوس از تهران به قم، کاشان و به یزد می‌رسد.

قطار: مسیر ریلی یزد هم گزینه مناسبی است. با قطار معمولی ۹ ساعت و با قطار تندرو شش ساعته به یزد می‌رسید. بلیت قطار تهران به یزد ۵۶هزار و ۹۵۰ تومان است

هواپیما: اگر با هواپیما به یزد سفر کنید، فرودگاه شهید صدوقی یزد میزبان شما خواهد بود. فرودگاه در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و از تهران پرواز مستقیم به یزد برقرار است. قیمت‌ بلیت‌ها بین ۲۳۱ هزار تومان تا ۳۶۰ هزار تومان است.

چطور بگردیم؟

دیدن بافت تاریخی یزد، احتمالا لذت‌بخش‌ترین بخش سفر به یزد است. بدون اهمیت به اینکه چقدر اهل تاریخ و فضاهای تاریخی هستید، بافت قدیمی شهر و کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ و دالان‌های مارپیچش دلبرترین جایی هست که در یزد می‌توانید پیدا کنید.

محله فهادان: از قدیمی‌ترین محله‌های این شهر است که شکل سنتی خود را حفظ کرده و یکی از معدود بافت‌های سنتی زنده ایران را دارد. پیاده‌روی در این بافت یکی از جذاب‌ترین بخش‌های یزدگردی‌تان خواهد بود؛ مخصوصا اینکه آثار و عمارت‌های تاریخی مثل موزه سکه (خانه عرب‌زاده)، خانه نواب وکیل، مسجد جامع، خانه لاری‌ها، زندان اسکندر (مدرسه ضیائیه) و هتل فهادان هم در همین محله قرار دارند.

مجموعه امیرچخماق: یزدگردی‌تان را با مجموعه امیرچخماق ادامه دهید که قدمتش به دوره تیموریان بازمی‌گردد. مسجد، تکیه، بازارچه، آب‌انبار و البته یک میدان بزرگ در انتظار شماست. باید تا خیابان امام‌خمینی(ره) بروید که شاهراه اصلی بافت تاریخی یزد است و بعد به سمت خیابان مسجد جامع حرکت کنید.

مسجد جامع یزد: شاهکاری در معماری ایران است که باید حتما به دیدن آن بروید. این مسجد به شیوه یک ایوان در دل کویر ساخته شده و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شده‌است. پایه‌های اصلی مسجد را ساسانیان و بنای فعلی مسجد، از لحاظ شیوه معماری متعلق به دو دوره موسوم به آذری دانسته‌اند. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌اند.

موزه آب: خانه زیبای کلاهدوزها در خیابان مجاهدین و نزدیکی میدان امیرچخماق تبدیل به موزه آب شهر یزد شده. در این خانه سه ‌طبقه با قدیمی‌ترین شیوه‌های دستیابی و نگهداری آب در ایران آشنا خواهید شد.

آتشکده: یکی از بهترین نقاط برای دیدن یادگارهای به‌جانده در آتشکده زرتشتیان است که در نزدیکی میدان «مارکار» واقع شده. مخصوصا آتش این آتشکده که گفته می‌شود از دوره ساسانی تا امروز هنوز شعله‌ور است.

باغ دولت‌آباد: گردش شما در باغ دولت‌آباد یزد که اتفاقا در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، متفاوت خواهد بود، چون در کنار یک مجموعه تاریخی و یک بادگیر ۳۳ متری، یک باغ ایرانی سرسبز هم خواهید دید. این باغ در انتهای خیابان ایرانشهر قرار دارد. بعد از بازدید می‌توانید روی نیمکت و تخت‌های چوبی کافه باغ استراحتی کنید و چای یا بستنی و فالوده بخورید.

زورخانه صاحب‌الزمان: رفتن به یک زورخانه و دیدن مراسم آن از نزدیکم می‌تواند یکی از خاص‌ترین تجربه های شما باشد. زورخانه‌ صاحب الزمان یزد در یکی از کوچه‌های منتهی به میدان امیرچخماق قرار گرفته و ورود خانم‌ها هم به آن آزاد است.

آب انبارها: یکی از جذابیت‌های آب‌انبارهای قدیمی آن است. آب‌انبار شش بادگیری در محدوده‌ی بلوار کاشانی یکی از زیباترین آن‌هاست که در حوالی آتشکده‌ بهرام، موزه مارکار، مجموعه‌ی امیر چخماق است. می‌توانید سری هم به رستوران ملک‌التجار،‌ رستوران حمام خان یا رستوران خان دوحد بزنید و غذا میل کنید.

خرید:

بازار بزرگ یزد جای خوبی است که می‌توانید یک دل سیر در آن سیاحت کرده و خرید کنید. با این‌که یزد شهر سنتی به‌شمار می‌رود، مرکز خرید مدرن هم دارد. مرکز خریدهای آریا،‌ شقایق،‌ الماس، علاالدین، شهاب و ستاره انواع کالاهای معمول در مجتمع‌های تجاری را عرضه می‌کنند. بازار کویتی‌ها و بازار قدیمی یزد همان‌طور که از نام‌شان پیدا است،‌ بازارهای سنتی هستند.

باقلوای یزدی،‌ پشمک یزدی،‌ قطاب یزد، حلوا ارده اردکان، کیک یزدی، لوز، نقل، سوهان خانی و شیرینی حاج بادومی؛ از خوردنی‌های دلپذیر یزد هستند. شیرینی فروشی حاج خلیفه رهبر یکی از پاتوق‌های محبوب برای خرید شیرینی است. صنایع دستی شهر یزد نیز به ترتیب سفال و سرامیک، دارایی‌بافی، ترمه، شعربافی، شمد، چادرشب، زیلو است.

اقامت:

برای اقامت در یزد گزینه‌های مختلفی وجود دارد: از هتل چند ستاره گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در واقع خانه‌های قدیمی‌ای هستند که تبدیل به مهمانسرای سنتی شدند و همچینین هاستل‌هایی که امکان اجرای یک تخت را با قیمت مناسب به شما می‌دهند. اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در مکان‌هایی که برای این کار در نظر گرفته شده، کمپ بزنید.

شهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکسشهر خشتی کهن+فیلم و عکس
حجم ویدئو: 11.83M | زمان ویدئو: 00:02:30

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان