عیدی شاعر عراقی به رهبرانقلاب


عیدی شاعر عراقی به رهبرانقلاب

از شما چه پنهان، من هنگامی که برخی قصاید جواهری را خواندم، گریستم...

سرویس سیاست مشرق - خون دلی که لعل شد ترجمه فارسی خاطراتی است که آیت‌الله خامنه‌ای به زبان عربی از دوران جوانی و سال‌های مبارزه و زندان خود در دوران تبعید روایت کرده‌اند. در سلسله گزارش پیش رو هر روز برشی از کتاب خون دلی که لعل شد که حاوی خاطره‌ای جذاب از دوران‌های زندگی رهبر فرزانه انقلاب است برای مخاطبان منتشر می‌کنیم.

***

در بخشی از خاطرات رهبرانقلاب، علاقه ایشان به شاعری عراقی به چشم می‌خورد که اشعارش تاثیر زیادی بر آیت‌الله خامنه‌ای داشت. ماجرای آشنایی این شاعر و روحیات او از زبان رهبرانقلاب بدین شرح است:

... من آثار نویسندگان و شعرای بزرگ معاصر مصری، شامی و عراقی را خوانده‌ام؛ اما گمشده خود را از جمله - در سروده‌های محمد مهدی جواهری، شاعر عراقی، یافتم. جواهری به دلیل پرورش ادبی و دینی اصیل خود در خانواده معروف جواهری و محیط دینی و ادبی نجف، زبان و بیان عربی اصیلی دارد؛ کما اینکه توجه به رنجها و آرزوهای مردم و تأثیرپذیری از آن، از ویژگی‌های برجسته شعر او است. ویژگی دیگرش، مواضع شجاعانه او در مقابله با حاکمان ستمگر است، که به خاطر آن بارها بازداشت و زندانی شد.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله خامنه‌ای کدام رُمان‌های خارجی را در نوجوانی خواندند؟

ماجرای مجلس شبانه روحانیون در اطراف مشهد!

اولین تجربه بازداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

اولین آشنایی آیت‌الله خامنه‌ای با حاج آقا روح‌الله

روایت تنگ‌دستی شدید رهبر انقلاب در کودکی

وقتی دوست لبنانی ادیب و فاضلم، مرحوم سید محمدجواد فضل‌الله از انقلابی‌گری و مواضع باصلابت جواهری برایم گفت، به این شاعر بیشتر علاقه‌مند شدم.

از شما چه پنهان، من هنگامی که برخی قصاید جواهری را خواندم، گریستم.

هرگاه شوق ادبیات معاصر عرب در دلم می‌افتد، دیوان جواهری را می‌گشایم و خود به‌تنهایی، یا به همراه کسانی که علاقه به ادبیات عرب را در آن‌ها سراغ دارم، به خواندن اشعار او می‌پردازم.

شنیدم علاقه‌مند است به اتفاق همسرش به زیارت امام رضا (علیه‌السلام) مشرف شود. من از دوستان خواستم تسهیلات لازم را برای زیارت آنها فراهم کنند. اما همسرش پیش از آنکه به آرزوی خود برای زیارت ثامن‌الائمه برسد، درگذشت.

او مدتی اینجا ماند، با من دیدار کرد و نسبت به من و نظام جمهوری اسلامی ایران احساسات خوبی را ابراز داشت. نسخه‌ای از کتاب ذکریاتی را نیز به من هدیه کرد، به همراه ابیاتی با مطلع زیر؛

سیّدی أیّها الأعزّ الأجلُّ أنت ذو منّة و أنت المذلّ

* سرورم ای عزیزترین و گرامی‌ترین / تو بر من منت داری و تو مرشد و رهبری.

سپس در روز عید غدیر قصیده‌ای برایم فرستاد با مطلع زیر:

أباالحسین تحیّات معطرة فی یوم عید [غدیر] رُحت ترعاه

کان الولیّ «أمیرالمؤمنین» به والیوم أنت «ولیّ الأمر» مولاه

* -خطاب به امیرالمومنین (ع) - ای ابالاحسین، درودهای عطرآگین تقدیم شما در روز عید غدیر ی که زیر نظارت عالیه شماست. ولیّ این روز امیرالمومنین بود و امروز شما که ولیّ امرید مولای آنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است