چه کنیم تا در دنیا راحت زندگی کنیم؟ چرا این قدر بلا و سختی؟


بلا و سختی . همه ی ما انسان ها خواهان زندگی راحت هستیم ولی ابتدا  باید از خودمان بپرسیم: زندگی راحت چه زندگی است؟ شاید به محض پرسیدن این سئوال، در ذهن بعضی ها اینگونه تداعی شود که، زندگی راحت یعنی اینکه هیچ گونه سختی و مشکلاتی در زندگی نداشته باشیم و یا بعضی ها … نوشته چه کنیم تا در دنیا راحت زندگی کنیم؟ چرا این قدر بلا و سختی؟ اولین بار در...

بلا و سختی .

همه ی ما انسان ها خواهان زندگی راحت هستیم ولی ابتدا باید از خودمان بپرسیم:
زندگی راحت چه زندگی است؟
شاید به محض پرسیدن این سئوال، در ذهن بعضی ها اینگونه تداعی شود که، زندگی راحت یعنی اینکه هیچ گونه سختی و مشکلاتی در زندگی نداشته باشیم و یا بعضی ها بگویند: اینکه پول و ثروت فراوان داشته باشیم و در رفاه زندگی کنیم و…

افراد مختلف از زندگی راحت ، تفاسیر متفاوتی دارند ولی اگر بخواهیم واقع بینانه به زندگی نگاه کنیم، زندگی راحت، زندگی است که سرشار از آرامش باشد … در حقیقت ما باید ابتدائاً راه های رسیدن به آرامش را پیدا کنیم تا ان شاء الله از این مجرا به آن راحتی برسیم.
به تأکید و اذعان همه ی اندیشه ها و تفکرات، مخصوصاً تفکر اسلامی این آرامش فقط و فقط در پرتو ایمان به خدا و ارتباط با او و توسل به ائمه و اهل بیت (علیهم السلام) و عمل به دستورات آنها به دست می آید.می پرسید: چگونه؟…
کارمند بانک،یک روز مسئول دریافت پول مردم می شود و روز دیگر مسئول پرداخت پول به مردم می شود. نه آن روزی که پول می گیرد خوشحال است و نه آن روزی که می پردازد، ناراحت! زیرا او می داند هر دو روز، امانتداری بیش نبوده است.

همه ی ما ممکن است نمونه های بسیاری از انسان ها را دیده باشیم که علی رغم داشتن ثروت، پول و امکانات کافی و یا مقام و شهرت بسیار، همیشه مشوش و نگرانند و از زندگی خود هیچ لذتی نمی برند! که سرچشمه ی همه ی این نگرانی ها و تشویش ها نداشتن ارتباط با یگانه معبود عالم هستی است چرا که سرمایه های ایشان (مال و ثروت و پول و مقام و…) هر لحظه در حال آب شدن و از بین رفتن است، بدون اینکه حاصلی برای آنها در پی داشته باشد…
لازم به ذکر است که، داشتن پول، ثروت و مقام به خودی خود فاقد ارزش نیست به شرطی که این مواهب الهی با رعایت موازین و حدود شرعی، در راه رسیدن به عدالت و خدمت به خلق خدا و آباد ساختن خانه ی آخرت انسان استفاده گردد.

راضی به رضای خدا باشیم

سرچشمه ی همه ی این نگرانی ها و تشویش ها نداشتن ارتباط با یگانه معبود عالم هستی است چرا که سرمایه های ایشان (مال و ثروت و پول و مقام و…) هر لحظه در حال آب شدن و از بین رفتن است، بدون اینکه حاصلی برای آنها در پی داشته باشد…

راه دیگری که برای رسیدن به آرامش بیان و تجربه شده است، رسیدن به مقام رضا است؛ یعنی اینکه انسان به وضعیت حال و شرایط موجود خود و حوادثی که در زندگی او به وقوع می پیوندد، راضی و به آنچه دارد قانع باشد.

بلا و سختی

البته راضی بودن به وضع موجود دلیل بر تلاش نکردن برای رسیدن به وضعیت بهتر نیست بلکه باید تلاش کرد و نتیجه را به خداوند سپرد و بر خداوند توکل نمود.
گاهی نیز دلبستگی های دنیوی، آرامش و زندگی راحت را از انسان سلب می کند.
قرآن می فرماید: «لِکَیْلا تَاْسُوا عَلَی مافاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِمَا آتاکُمْ»
«آن گونه باشید که اگر چیزی را از دست دادید تاسف نخورید و اگر چیزی به شما دادند،شاد نشوید.»

به راستی، آیا می شود انسان اینگونه متعادل باشد که دادن ها و گرفتن ها در او اثری نگذارد؟

کارمند بانک،یک روز مسئول دریافت پول مردم می شود و روز دیگر مسئول پرداخت پول به مردم می شود. نه آن روزی که پول می گیرد خوشحال است و نه آن روزی که می پردازد، ناراحت! زیرا او می داند هر دو روز، امانتداری بیش نبوده است.

در حقیقت این راضی بودن به رضای خدا نوعی حُسن ظن به خداوند بزرگ بوده که از برترین مراتب است و در آیات و روایات فراوانی نسبت بدان ترغیب شده، راهی به سوی تفکر مثبت است که از عقل بر می ‌خیزد؛ زیرا خداوند متعال عاقبت کارها را به خوبی می‌ داند و از ما به خودمان مهربان ‌تر است.

راه دیگری که برای رسیدن به آرامش بیان و تجربه شده است، رسیدن به مقام رضا است؛ یعنی اینکه انسان به وضعیت حال و شرایط موجود خود و حوادثی که در زندگی او به وقوع می پیوندد، راضی و به آنچه دارد قانع باشد.
البته راضی بودن به وضع موجود دلیل بر تلاش نکردن برای رسیدن به وضعیت بهتر نیست بلکه باید تلاش کرد و نتیجه را به خداوند سپرد و بر خداوند توکل نمود.

اگر انسان معتقد باشد آنچه خداوند برایش پیش آورده، و آنچه به تأخیر انداخته، برای او بهتر است، گرچه دلخواه وی نباشد، مثبت فکر می ‌کند؛ اگرچه به دلیل جهلش نتواند کارهایی را که برخلاف میلش روی داده است توجیه کند.

در این رابطه از امام رضا (علیه السلام) روایت شده که فرمود: «أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِ‏ عَبْدِیَ‏ الْمُۆْمِنِ بِی إِنْ خَیْراً فَخَیْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً.» نسبت به خداوند حُسن ظن داشته باش، چه خداوند عزوجل می‌ فرماید: من نزد حُسن ظن بنده مۆمنم هستم، اگر نیک باشد، نیک و اگر بد باشد، بد هستم. (تفسیر نور الثقلین ج ۵، ص ۹۱)

در حقیقت این حسن ظن حالتی است که موجب شادی دائمی و خشنودی خداوند متعال می ‌شود و از بهره‌ های آن در دنیا نیز زندگی راحت و خوب و رضایت ‌بخش است. در دعا می‌ بینیم که امام (علیه السلام) می ‌فرماید:

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِیمَاناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ یَقِیناً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَا یُصِیبُنِی إِلَّا مَا کَتَبْتَ لِی وَ رَضِّنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی.» (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، ج ۷۰، ص ۳۹۴)
بارخدایا از تو ایمانی می‌خواهم تا بدانم که به من نرسد جز آنچه تو برای من نوشتی و راضی دار مرا به همان زندگانی که قسمتم کردی.

بلا و سختی

? بلاهایی با رنگ محبت ?

✅ حالا کافرین درست؛ چرا خدا دوستانش رو گرفتار بلا میکنه؟
چرا بعضی از مؤمنین و اولیاءش رو به بیماری و فقر و گرفتاری مبتلا می‌کنه؟

◾️ به این آیات توجه کنید:

?ولَنُذیقنَّهم من العذاب الاَدنی دون العذاب الاکبر لعلّهم یَرجِعون(سجده آیه ۲۱ )

?ما حتما عذاب نزدیک را زودتر از عذاب بزرگ به آنها میچشانیم تا شاید به فکر راه خطای خود افتاده و برگردند.

⭕️ چرا؟
?چون: لَعذاب الا خره أشقّ (رعد آیه ۳۴)
? به تحقیق عذاب آخرت شدیدتر است!

✅ و در آیه‌ای دیگر بعد از آنکه میفرماید: هر که از یاد ما اعراض کند او را به زندگی سختی در دنیا گرفتار میکنیم، چنین ادامه میدهد:

?و لَعَذاب الا خرهِ اَشدُّ و اَبقی (طه آیه ۱۲۷)
?بتحقیق عذاب روز قیامت سخت‌تر و پایدارتر است.

✅ از این آیات فهمیده میشه علت خیلی از بلاها و گرفتاریهای بندگان خدا اینه که، اگه بعضاً گناهی بکنند و از مسیر منحرف شوند، خدا با این عذابها اونها رو گوشمالی میکنه که به خودشون بیان و در مسیر درست قرار بگیرن تا گرفتار عذاب بزرگ قیامت و برزخ نشوند.
? و این بلا از محبت خداست.
کلام آخر:

انسان های بزرگ، به خاطر سعه ی صدری که دارند، مسائل جزئی در روح آنان اثر چندانی ندارد، باید آنگونه باشیم که فراز و نشیب های زندگی ما را همچون موج متلاطم نکند و همیشه همچون اقیانوس آرام، بزرگ باشیم و آرام…

حکم خوردن منی و لیسیدن آلت تناسلی زن توسط شوهر و بالعکس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر