نحوه شستن نوزادان قبل و بعد از افتادن بند ناف


نوزاد را می‌توان درهر نوع لگن یا وان، حمام کرد. بهتر است قبل از حمام کردن، وسایل، لوازم و لباس‌های تمیز او را آماده و محیط را گرم نمود.

سیمرغ: نوزاد را می‌توان در هر نوع لگن یا وان، حمام کرد. بهتر است قبل از حمام کردن، وسایل، لوازم و لباس‌های تمیز او را آماده و محیط را گرم نمود. حرارات آب حمام باید در حدود درجه حرارت بدن یعنی ۳۷ درجه سانتی گراد باشد.

نحوه شستن نوزادان قبل و بعد از افتادن بند ناف


قبل از افتادن بند ناف

قبل از افتادن بند ناف نوزاد را خارج از وان حمام کنید. برای این کار به ترتیب زیر عمل نمایید:


ابتدا چشم‌ها و صورت نوزاد را تمیز کنید. هر یک از چشم‌ها را با یک گلوله پنبه تمیز که در آب جوشیده، خیس کرده اید، از گوشه داخل چشم به طرف خارج پاک کنید. برای هر یک از چشم‌ها از یک تکه پنبه جداگانه استفاده نمایید. صورت نوزاد را نیز به همین طریق با یک تکه پنبه خیس تمیز کنید.


در حالی که نوزاد را در پارچه نرمی‌ پیچیده‌اید و صورتش به طرف شما قرار دارد، سر نوزاد را با دست گرفته و با دست دیگر با شامپوی ملایم سر و موهای او را بشویید. دقت کنید که شامپو در چشم‌های کودک نرود.


سر و موهای نوزاد را به خوبی خشک نموده، پارچه دور بدن نوزاد را باز کنید. نوزاد را در حالت طاقباز قرار داده و گردن، زیر بغل، سینه و شکم نوزاد را با لیف تمیز و نرم آغشته به صابون پاک نمایید.

سپس با یک پارچه مرطوب، صابون را پاک کرده و نوزاد را بر روی شکم برگردانید و به همین نحو پشت او را نیز تمیز کرده و او را با حوله نرمی ‌خشک کنید. نوزاد را روی زمین قرار داده، لباس‌هایش را بپوشانید، کهنه او را باز کرده و باسن او را بشویید. دست‌های خود را صابونی کرده و ران‌ها، ساق‌ها و پاهایش را صابون بزنید و با پارچه مرطوب، کف صابون را تمیز کرده و این قسمت‌ها را کاملاً خشک نمایید.


بعد از افتادن بند ناف

بعد از افتادن بند ناف می‌توان نوزاد را در داخل وان یا لگن حمام کرد. توجه نمایید که حرارت آب داخل لگن مناسب باشد. برای تعیین حرارت مناسب می‌توانید با آرنج خود آب را امتحان کنید.

دمای آب باید به اندازه‌ای باشد که نه احساس گرمی‌ و نه احساس سردی نمایید. صورت و چشم‌های نوزاد را مطابق با آنچه گفته شد تمیز کرده، بدن نوزاد را به آرامی‌ در داخل لگن آب قرار دهید، به طوری که سروصورت او خارج از آب باشد.

بعد از شستشوی بدن، او را از لگن خارج کرده و با حوله نرمی‌ که از قبل گرم شده است، خشک کنید. دقت نمایید که تمام قسمت‌های بدن از جمله پشت گوش‌ها، چین گردن، آرنج، کشاله ران و زیر بغل نوزاد کاملا خشک شود. ۲ یا حداکثر ۳ بار حمام درهفته برای نوزاد کافی است، لذا از شستشوی روزانه وی اجتناب کنید.

بعد از حمام کردن نوزاد و بعد از خوب خشک کردن وی، اگر بدن نوزاد خشک یا پوست پوست است، دست خود را با لوسیون بچه یا روغن زیتون چرب کرده و با ملایمت تمام بدن نوزاد را ماساژ دهید، به طوری که چربی از دست شما به بدن نوزاد منتقل شود. در آخر سر، نوزاد را با شیر مادر سیر کرده و بعد از گرفتن باد گلو او را به پهلو در بستر خودش بخوابانید.

در اینجا نوزاد به خواب خوشی فرو می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام