اتکا به توانمندی داخلی کلید تبدیل تهدید تحریم به فرصت است


فعال حوزه کسب و کار دانش بنیان می گوید : برای تبدیل تهدیدِ تحریم به فرصت باید به توانمندی‌های داخلی رجوع کنیم، همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند این به معنای «درون زا و برون نگر بودن» است نه اینکه ارتباط مان را با دنیا قطع کنیم.

بازار | اقتصاد آنلاین | 4 ساعت پیش |3/23/2019 10:59:56 PM 56 بازدید

اتکا به توانمندی داخلی کلید تبدیل تهدید تحریم به فرصت است
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد حافظ حکمی» درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) درباره تبدیل تهدید تحریم به فرصت ها، گفت: باید بازارهای حوزه تمدن ایران شهری را که هیچ تحریمی نمی تواند روی آنها اثر بگذارد را تقویت کنیم ، کشوری که مرزهای گسترده خشکی و دریایی دارد غیر قابل محاصره است.
وی ادامه داد: این موضوع حتما به تدابیر ویژه ای نیازمند است. نه اینکه که به همان شیوه سنتی بازارچه های مرزی عمل کنیم بلکه تدابیر ویژه و بازارسازی می‌خواهد و ماموریت اصلی این حوزه بر دوش سازمان توسعه تجارت است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه برای این شرایط باید قوانین متناسبی تدوین شود، افزود: نمی توانیم مواد اولیه را با ارز 4200 تومانی وارد کنیم و بعد از صادر کننده بخواهیم صادراتش را توسعه دهد؛ این کار به معنای اختصاص ارز 4200 تومانی برای مصرف کننده خارجی است و نه چیز دیگر، باید مناطق آزاد خود را تقویت کرده ، اجازه بدهیم در این مناطق با هر ارزی تولید و صادرات صورت گیرد.
حکمی یادآور شد: باید ارز 4200 تومانی حذف شود وگرنه نمی توانیم توسعه صادرات داشته باشیم. بنابراین اگر بخواهیم از بازارهای مصرفی خود استفاده کنیم و جاپایی خود را در کشورها داشته باشیم راهی جز حذف مقررات اشتباه و دست و پاگیر نیست .
وی خاطرنشان کرد: نامگذاری سال 1397 توسط مقام معظم رهبری هدف گذاری دقیقی را برای جریان اقتصادی در سال جدید مشخص می کند که اتفاقا گره اساسی در چند سال گذشته کشور بوده است. مشکلاتی که ایشان به آن اشاره کردند مانند اصلاح نظام بانکی ریشه ای و عمیق است.
حکمی افزود: قوانین بالادستی و مصوب، بانک ها را از بنگاه داری بر حذر داشته است ، بنگاه داری بانک ها موجب اخلال در روند گردش سرمایه و وارد نشدن سرمایه های عمومی بازار پولی کشور به چرخه اقتصاد شده است و شاهد هستیم تمام بانک ها، بنگاه های سرمایه گذاری بسیار متعدد در حوزه های مختلفی دارند.

**سرمایه موجب رونق تولید می شود
این فعال حوزه کسب و کار دانش بنیان اظهار داشت: آنچه که موجب رونق تولید می شود قطعا سرمایه است و هیچ گروهی بیشتر از بخش خصوصی نگران سرمایه گذاری نیست. یکی از راهکارهای رونق تولید، حمایت واقعی از بخش خصوصی است. در شرایط سخت اقتصادی که هزینه تولید به دلیل تحریم های بین المللی بالا رفته است باید بخش خصوصی را با سرمایه در گردش تجهیز کنیم.
حکمی با بیان اینکه در کوتاه مدت افقی برای اصلاح رویه بانک ها نمی بینم، اضافه کرد: همانطور که از عملکرد بانک ها مشخص است آنها به قوانین اعتنایی ندارند و با قانون و بخشنامه نمی توان نظام بانکی را اصلاح کرد . به همین دلیل بازار سرمایه نقش پررنگ تری را بازی می کند. سازمان بورس و فرابورس باید قوانین خود را برای استفاده از انواع اسناد، صکوک، اجاره و تامین مالی از طریق بازار سرمایه تسهیل کنند.
وی عنوان داشت: فرایند تامین مالی از طریق بازار سرمایه بسیار پیچیده و طولانی است صاحبان کسب و کار نمی توانند این مسیر را در کوتاه مدت طی کنند بنابراین بازار سرمایه باید خود را با شرایط جدید و هدفگذاری مبتنی بر نامگذاری سال جدید تطبیق دهد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: از طرفی، مبارزه جدی با رانت، فساد و ترویج شفافیت، اعتماد بخش خصوصی را برای فعالیت بیشتر می کند. درست است که تحت تحریم قرار داریم ولی به لحاظ سرمایه داخلی وضعیت مناسبی داریم همانطور که شاهد بودیم سرمایه‌های سرگردان در بازار خودرو، سکه و ارز چه تغییراتی داشت. بنابراین باید بتوانیم با ساز و کارهای مطمئن چون سازمان بورس و فرابورس این سرمایه ها را به سمت تولید هدایت و مردم را به سمت مصرف کالای ایرانی هدایت کنیم.

**باید بازارهای غیرتحریمی را شناسایی کنیم
حکمی با بیان اینکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید بازارهای غیرتحریمی را شناساسی کند، گفت: با وجود تحریم همچنان پسته، فرش، زعفران یا خرمای ایرانی در همه جهان وجود دارد. سفر اخیر رئیس جمهوری به عراق و تصمیم سران دو کشور برای افزایش سطح همکاری های تجاری به 20 میلیارد دلار نشان دهنده ظرفیت تمدنی ما است. بنابراین باید از ظرفیت حوزه تمدنی ایرانشهر از هندوستان، افغانستان و ترکمنستان گرفته تا ترکیه و عراق استفاده کنیم.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت باید بیدار، پویا و چابک باشد . نهادهایی چون تامین اجتماعی، دارایی و نظام بانکی باید خود را معینِ صنعت، تولید و کارآفرینی بدانند نه اینکه سد راه باشند. در این باره شهرداری ها به عنوان متولیان اقتصاد شهری و خرد برای تسهیل شرایط کسب و کار می توانند در توانمندسازی اقشار ضعیف نقش ویژه ای داشته باشند.
این فعال حوزه کسب و کار دانش بنیان خاطرنشان کرد: ایجاد بازارچه های محلی یا برداشتن موانع بر سر فعالیت کسبه ای که این روزها شرایط سختی را تحمل می کنند از مواردی است که باید آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. باید هزینه تعطیلی کارگاه ها را برای مجموعه اقتصادی کشور بسنجیم و بعد تصمیم گیری کنیم. تامین اجتماعی باید نسبت به اعطای بیمه بیکاری به کارگران کارگاه های تعطیل شده، برآورد داشته باشد. این موضوع در مورد دارایی، شهرداری ها و نظام بانکی صدق می کند
حکمی تاکید کرد: اگر نگاه جامع به تولید، صنعت و کارآفرینی در کشور باشد و همه نهادها خود را در قبال تعطیلی یک کارگاه مسئول بدانند، می توان به سمت رونق تولید پیش رفت .
وی عنوان داشت: در کنار رونق تولید به رونق خدمات هم نیازمندیم؛ یعنی کسب و کارهای دانش بنیان به عنوان زیست- بوم «استارتاپ» های کشور می توانند به رونق تولید کمک کنند. در کشور بازارهای آنلاین زیادی برای فروش سراسری کالا و بنگاه های کوچک و متوسط که نقش اصلی و یاری دهنده برای رونق تولید هستند، وجود دارد.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: مخاطب اصلی کلام رهبری، وزارت صنعت، معدن و تجارت است امیدوارم دغدغه پیام ایشان را درک کرده باشند و چه در سطح معاونت شهرک های صنعتی و شرکت های کوچک و متوسط و چه در سازمان توسعه تجارت، بتوانند سازوکارهای درستی را برای تحقق شعار امسال طراحی کنند.

**باید از تجارب اقتصادهای نوظهور استفاده کنیم
حکمی ادامه داد: قرار نیست که از همان ابتدا چرخ را اختراع کنیم چون بسیاری از مشکلاتی که در کشور داریم در کشورهای دیگر جهان چون اندونزی، مالزی و ترکیه هم داشته اند. باید بدانیم آنها برای «خیز صنعتی» از چه حمایت هایی برخوردار بودند و چه سازوکارهایی را در پیش گرفتند. البته شرایط ما به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا ویژه تر است؛ اما اصل و اساس حمایت از صنعت، تولید و کارآفرینی در همه جای جهان یکسان است. در این باره باید بومی سازی انجام شود و امیدوارم بتوانیم از الگوهای موفق بین المللی برای طراحی این سازوکار استفاده کنیم.
وی افزود: پیام مقام معظم رهبری عام بود و همه دستگاه های را شامل می شد. دولت به معنای مجموعه دستگاه های حاکمیتی، باید خود را پاسدار اشتغال و متولی رونق تولید بدانند.

**فرهنگ سازی برای خرید محصول ایرانی
این فعال حوزه کسب و کار دانش بنیان عنوان داشت: در حوزه نرم یعنی در مباحث فرهنگی در صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای رونق تولید، مصرف کالای ایرانی و ارتباط میان صنعت و دانشگاه باید فرهنگ سازی شود ، دانشگاه ها باری از دوش صنعت ما بر نمی دارند.
حکمی در پاسخ به پرسشی درباره فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی گفت: باید رفتار مصرف کننده را با عقل معاش سنجید. مصرف‌کننده در شرایط سخت اقتصادی قطعا چرتکه می اندازد و آن کالایی که به لحاظ کیفی و خدمات، مقرون به صرفه است را بر می گزیند. در این باره اطلاع رسانی و فرهگ سازی بسیار مهم است مردم باید کالای ایرانی را بشناسند.
وی با طرح این پرسش که چه تعداد نمایشگاه‌های که همچنان به شکل سنتی در بیشتر استان ها برگزار می شود به تغییر عادت خرید مصرف کنندگان ایرانی منجر شده است ، در پایان افزود: وقت آن نرسیده که وزارت صنعت از سازوکار جدیدی استفاده کند؟ نمایشگاه های بهاره، تخصصی و صنفی که هر روز در تهران و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود چقدر موفق بوده است؟ شبکه بانکی کشور بالاخره می تواند کارت اعتباری خرید محصول ایرانی را در جامعه ایجاد و ترویج کند؟ تولیدکنندگان این توان را دارند که به لحاظ کیفی محصول خود را ارتقا دهند؟
برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟