عبدالله ناصری: ائتلاف اصلاح طلبان و دولت تکرار نمی‌شود


عبدالله ناصری: ائتلاف اصلاح طلبان و دولت تکرار نمی‌شود
عبدالله ناصری می‌گوید: روحانی برخی مواقع حرف‌هایی را به دولتمردانش می‌گوید که این حرف‌ها در گفتمان اصلاح طلبی نیست و برای فرماندهان جنگی و اصولگرایان است! به همین جهت این موارد به صورت جدی برای اصلاح طلبان نگران کننده است.

انتقاد اصلاح طلبان از دولت همچنان ادامه دارد؛ آن‌ها معتقدند دولت روحانی به وعده‌های اصلاحی خود پایبند نیست و اقدامات این دولت، سرمایه اجتماعی آن‌ها را از بین برده است. از سوی دیگر اعتدالگرا‌ها معتقدند ائتلافی در کار نبوده و روحانی قولی به اصلاح طلبان نداده است. انتخابات مجلس یازدهم در پیش است و سوال مهم این است که آیا جریان حامی دولت و اصلاح طلبان خواهند توانست بار دیگر به ائتلاف برسند؟

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو بنیاد باران، در گفتگو با رویداد ۲۴، با اشاره به تغییرات رخ داده میان روابط اصلاح طلبان و دولت، گفته راهبردی که اصلاح طلبان از همان سال ۹۲ در برابر دولت آقای روحانی در پیش گرفتند، راهبرد حمایتی بوده است. این رویکرد به هیچ عنوان تغییری نکرده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: در دوره اول مطالبات از دولت آقای روحانی بسیار کمتر از دور دوم بود. زمانی که می‌گوییم مطالبات، منظورمان مطالبات اصلاح طلبان نیست، بلکه منظور مطالبات جامعه مدنی است و همه می‌دانند که حضور شبه رفراندومی مردم در اردیبهشت ۹۶ بالاخره برای تاکتیکی بود که جبهه اصلاحات در پیش گرفت و تمام احزاب اصلاح طلب برای حمایت و رای آوری روحانی بسیج شد تا اتفاقات ۸۴ بار دیگر رخ ندهد.

ناصری ادامه داد: بخش قابل توجهی از مردم در این ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، در هیچ انتخاباتی رای ندادند، اما در انتخابات سال ۹۶ احساس خطر کردند و به پای صندوق‌های رای آمدند. همین مطالبات جامعه مدنی باعث شد روز به روز بیشتر شود و متاسفانه آقای روحانی دولت دوم خود را به مراتب دولتی ضعیف‌تر و غیر قابل انسجام‌تری را شکل داد.

او میگوید: روحانی می‌توانست از تجربه‌های دوره اول خود استفاده کند و مطابق با رای ۲۵ میلیونی خود برخی از تغییرات را انجام دهد که البته این کار را نکرد.

عضو بنیاد باران با اشاره به عمده نارضایتی‌های اصلاح طلبان از دولت تصریح کرد: مهمترین دغدغه و کانون توجه اصلاح طلبان، جامعه مدنی است که آن‌هم فارغ از گرایش‌های سیاسی است. اصلاح طلبان دغدغه این را دارند که آیا جامعه مدنی بدون حضور گرایش‌های سیاسی، در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ آیا حاضر هستند که اتفاقاتی مشابه به ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را شکل دهند یا خیر؟ این مسئله به نظر من جای تردید زیای دارد و باید دولتمردان و بعد اصلاح طلبان تلاش کنند تا این اعتماد از دست رفته را بار دیگر به جامعه برگردانند.

ناصری در ادامه خاطرنشان کرد: باید بدانیم که مردم ما نیز همانند حاکمیت، آنطور که باید قابل پیش بینی نیستند و نمی‌توان در پیش بینی‌ها آن‌ها را گنجاند. ولی بزرگترین دغدغه این است که اعتماد از دست رفته بار دیگر ترمیم شود. همانگونه که می‌دانید اعتماد و به نوعی وجهه جریان اصلاح طلب به دلیل عملکرد آقای روحانی خدشه‌دار شده است و نیاز است تا این اعتماد و وجهه تخریب شده باردیگر بازسازی و ترمیم شود.

عضو بنیاد باران می‌گوید: در صورتی می‌توانیم به حضور جدی و پررنگ مردم در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ امیدوارم باشم که همه تصمیم گیران اقدام جدی برای شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در نظر بگیرند و حرکت جدی را انجام دهند. در غیر اینصورت نمی‌توان امید چندانی به حضور مردم در انتخابات‌های آتی داشت.

ناصری با بیان اینکه دولت در رابطه با اصلاح طلبان محدودیتی ندارد، خاطرنشان کرد: به نظرم دولت آقای روحانی برخلاف دولت آقای خاتمی و احمدی نژاد، یک اتاق فکر منسجمی را ندارد و خطوط کلی و برنامه‌ریزی‌های آینده را برایش ترسیم کند. آقای روحانی برخی مواقع حرف‌هایی را به دولتمردانش می‌گوید که این حرف‌ها در گفتمان اصلاح طلبی نیست و برای فرماندهان جنگی و اصولگرایان است! به همین جهت این موارد به صورت جدی برای اصلاح طلبان نگران کننده است. اما اکنون بزرگان اصلاح طلب و سیاسیون این طیف بزرگترین نگرانی‌هایشان نوع ارتباط جامعه با هئیت حاکمه و نظام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر