کوچکی سر به معنی IQ پایین تر است؟


کوچکی سر به معنی IQ پایین تر است؟

کوچکی جمجمه می‌تواند مسئله‌ای ارثی باشد اما در ماه‌های نخست تولد بهتر است با مراجعه به متخصص اطفال اندازه دور سر بررسی شود.اگر دور سر رشد کافی نداشته باشد و ستورهای مابین استخوانهای جمجمه زودتر از موعد بسته شود کودک مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنی خواهد شد.

سوال مخاطب نی نی بان :کودک 2 ساله ای دارم که در مقایسه با سایر کودکان هم سن و سالش سر و صورت کوچکتری دارد .آیا این به آن معنی است که هوش پایین تری هم خواهد داشت؟

پاسخ دکتر اکبر کوشانفر متخصص کودکان و استاد دانشگاه شهید بهشتی:

اندازه طبیعی دور سر در تمام نوزادان رسیده هنگام تولد 35 سانتی‌متر است اما در نوزادان نارس یا نوزادانی که چند هفته زودتر سزارین می‌شوند، طبیعتا کمتر است. گاهی رشد جمجمه به صورت ژنتیکی 2-1 سانتی‌متر بیشتر یا کمتر است. در این کودکان دور سر پدر یا مادر نیز چند سانتی‌متر بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از حد طبیعی است. با وجود این کوچک یا بزرگ بودن، رشد مغز طبیعی است و از نظر هوشی کودک مشکلی ندارد. اما برخی بیماری‌ها می‌تواند باعث شود حجم جمجمه زودتر استخوانی شود و دور جمجمه رشد نکند. این کودکان دچار میکروسفای هستند. در این کودکان ستورهای مابین استخوان‌های جمجمه زودتر بسته می‌شود و بسته شدن این ستورها و سفت شدن استخوان‌های جمجمه باعث عدم رشد مغزی نوزاد خواهد شد. درصورتی که اندازه‌گیری دور جمجمه در ماه‌های نخست توسط پزشک انجام شود و پزشک متوجه این مساله باشد، با تشخیص زودرس می‌توان با انجام عمل جراحی، ستورها را باز کرد. اگر جمجمه کوچک بماند ممکن است رشد مغز کامل نشود و کودک دچار عقب‌ماندگی ذهنی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»