تبخال زدن در بارداری، تاثیرش بر جنین


تبخال زدن در بارداری، تاثیرش بر جنین

وقتی زنان باردار تبخال می زنند چه آسیبی آنها را تهدید می کند؟

تبخال مادر باردار باعث ورم جنین می شود
وقتی زنان باردار تبخال می زنند چه آسیبی آنها را تهدید می کند و ممکن است برای سلامت مادر و جنین چه مشکلاتی به وجود آید؟

دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی درباره ابتلای زنان باردار به تبخال گفت: تبخال یا ویروس هرپس دو نوع 1 و 2 دارد و فرد مبتلا به تبخال می تواند به راحتی ویروس را به فرد دیگری منتقل کند.

این متخصص زنان و زایمان در این باره گفت: فردی که به خاطر ابتلا به تبخال، ضایعه گوشه لب دارد با تماس با فرد سالم او را هم مبتلا می کند و حتی استفاده از یک لیوان مشترک هم می تواند باعث بیماری شود.

او در ادامه گفت: بعد از تبخال زدن، ویروس آن در بدن می ماند و می تواند در شرایط استرس زا دوباره فعال شود. نوع ویروس عوارضی را در دهان بوجود می آورد. البته نوع دو این بیماری از راه جنسی منتقل می شود و در ناحیه تناسلی فرد بروز می کند و در صورتی که زن بارداری به این عارضه مبتلا شود، ممکن است آن را به جنین هم انتقال دهد.

به گفته این متخصص زنان و زایمان ممکن است ابتلا به تبخال در سه ماهه نخست بارداری موجب سقط جنین شود. در سه ماهه دوم بارداری هم که زمان ارگانوژنز است و ممکن است موجب اختلال چشم، مغز و گوش شود، اما بعد از هفته بیستم بارداری خطر خاصی ندارد.

او یادآوری کرد: در صورتی که سیستم ایمنی بدن زن باردار ضعیف باشد، ابتلا به این نوع ویروس قوت بیشتری می گیرد . در این مورد هم مانند دیگر بیماری ها، لازم است در دوران بارداری اقدامات اولیه انجام گیرد تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

برجیس به عوارض تبخال روی جنین هم اشاره کرد و گفت: ابتلا به ویروس تبخال در زنان باردار باعث می شود جنین ورم کند و شکم آب بیاورد. البته ممکن است با علائمی چون کاهش شنوایی حس عصبی، عقب ماندگی ذهنی، اختلال یادگیری و .. . همراه باشد. هنوز برای این ویروس هیچ واکسنی تجویز نشده است. پس اگر زن بارداری نمی داند که پیش از این به این ویروس مبتلا شده یا نه، باید در دوران بارداری از تماس با کسانی که علائم بیماری را دارند خودداری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد