کالای ایرانی یعنی محصول نهایی/ سخنان رهبری در سال 97 درباره حمایت از کالای ایرانی


کالای ایرانی یعنی محصول نهایی/ سخنان رهبری در سال 97 درباره حمایت از کالای ایرانی

حمایت از کالای ایرانی یکی از اصلی‌ترین شعار‌های رهبری در سال 1397 بود

کالای ایرانی یعنی محصول نهایی/ سخنان رهبری در سال 97 درباره حمایت از کالای ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۹۷ را سال "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری کرده بودند. ایشان در ابتدای سخنان خود در آغاز سال ۹۷ در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه "شعار سال ۹۷ ، هم خطاب به مسئولین است، هم خطاب به مردم است" تاکید کردند که "کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعالیت اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه‌چیز. سرمایه‌گذار با سرمایه‌ی خود، کارگر با کار خود، طراح با ذهن خود و با دانش خود، این‌ها همه تلاش میکنند و محصول کالای ایرانی می‌شود."

تولیدات داخلی باید رقابت‌پذیر باشد

رهبر معظم انقلاب راه حل حمایت از کالای ایرانی را اینطور بیان کردند که "این حمایت اولاً به‌‌صورت افزایش تولید است که به‌عهده‌ی مسئولین دولتی است که برنامه‌ریزی کنند و همچنین به‌عهده‌ی خود مردم تا تولید داخلی افزایش پیدا کند."

ایشان در ادامه بیانات خود با اشاره‌ به این موضوع که "تولید کالای ایرانی به این معنا است که باید چیزی تولید بشود که مطابق با سلیقه‌ی مردم و میل مردم، همراه با ظرافت‌های لازم باشد" معتقد بودندکه "یکی از کارهای بسیار مهم در کشور این است که بتوانیم تولید داخلی را رقابت‌پذیر با جنس خارجی به وجود بیاوریم؛ در حد امکان ارزان‌تر از جنس خارجی بتوانیم تولید کنیم که البتّه خود این مقدّماتی دارد؛ بعضی از مقدّمات به‌عهده‌ی دولت است، بعضی هم به‌عهده‌ی خود ما است."

حضرت آیت الله خامنه‌ای معتقدند که حمایت الزاماتی دارد و یکی از این الزامات "مدیریت جدی واردات از سوی دولت است و دولتی‌ها باید به‌طورجدّی واردات را مدیریّت کنند" و دومین الزام "مبارزه‌ی جدی با قاچاق است که متأسّفانه در سالهای گوناگون، این مبارزه‌ی جدی بدرستی انجام نگرفته است و باید انجام بگیرد".

ایشان در همان سخنرانی با اشاره به اینکه "ما نسبت به اقتصاد ملّیِ خودمان باید تعصّب داشته باشیم" بیان کردند که "مصرف جنس خارجی یکی از عیوب مهمّ ما است؛ ما بایستی تعصّب داشته باشیم نسبت به مصرف داخلی و جنس داخلی و اقتصاد ملّی‌مان."

حمایت از کالای ایرانی، جلوگیری از آفت بیکاری

۱۰ اردیبهشت ۹۷ بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران مجددا درباره شعار سال بیانات خود را مطرح کردند و فرمودند "مؤسسات بزرگ، دولت، دیگران، همه تصمیم بگیرند که از کالای ایرانی حمایت کنند. ما تعصب علیه دیگران نداریم، نمیخواهیم دشمنی کنیم؛ ما می‌خواهیم فرزند خودمان، جوان خودمان و کارگر خودمان را وادار به کار کنیم؛ می‌خواهیم او را سرگرم اشتغال کنیم، می‌خواهیم او را از مضرّات بیکاری نجات بدهیم. "

در همان دیدار ایشان با بیان اینکه بیکاری مضرات اجتماعی، امنیتی، اخلاقی دارد؛ معتقد بودند که برای جلوگیری از این آفت‌ها حمایت از کالای ایرانی است. رهبری انقلاب در پایان سخنان خود در دیدار با کارگارن خاطر نشلن کردند که " از کالای ایرانی، از تولید ایرانی، بایستی طرف‌داری و حمایت بشود. "

رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام در ۲ خرداد ۹۷ با تاکید فراوان به مسئولان فرمودند که " تولید داخل و کالای ایرانی را باید تقویت کنیم و مسئولان بخش‌های مختلف، نیرو‌های مسلّح که خرید‌های عمده برای آن‌ها است، هزینه‌های مهم این‌طور چیز‌ها به عهده‌ی آن‌ها است، سعی کنند که مطلقاً از محصولات غیر ایرانی آنجایی که محصول ایرانی وجود دارد استفاده نکنند. "

همچنین ایشان در نماز عید فطر ۹۷ خطاب به تمامی مسئولان فرمودند که "مسئله‌ی مبارزه‌ی با فساد به‌صورت جدّی بایستی دنبال بشود؛ همین‌طور مبارزه‌ی با اسراف".

فرصتی به نام نقدینگی

رهبر معظم انقلاب در ۲۲ مرداد ۹۷ در دیدار با اقشار مختلف مردم با اشاره بر اینکه "نقدینگی که امروز تهدید است، تبدیل خواهد شد به فرصت" فرمودند که "بنده از همه‌ی دولت‌ها حمایت میکنم و مؤکداً سفارش میکنم که بنشینند فکر کنند، از آدم‌های وارد و مطلع و باهوش کمک بگیرند و راه‌هایی پیدا کنند برای هدایت این نقدینگیِ عظیم به‌سمت تولید؛ می‌شود، این کار شدنی است، این کار عملی است؛ وظیفه‌ی مسئولین محترم دولتی و اقتصادی است و باید این کار را انجام بدهند. "

ایشان در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در ۷ شهریور ۹۷ معتقد بودند که "اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، آن لُبّش عبارت است از تکیه بر تولید داخلی؛ اساسِ آن، این است". همچنین رهبر انقلاب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، را به‌معنای سنگرسازی دفاعی در مقابل دشمن بیان کردند و فرمودند که "سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم جنبه‌ی پدافندی دارد، هم جنبه‌ی آفندی دارد، محورش هم تولید است".

حضرت آیت الله خامنه‌ای در همان دیدار یکی از مسائل کشور را معیشت مردم دانستند و معتقدند که "معیشت مردم باز به همین تولید ارتباط پیدا میکند؛ یعنی یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه ما بخواهیم معیشت مردم را ترمیم کنیم و اصلاح کنیم، واقعاً باید بر روی مسئله تولید داخلی تکیه کنیم. "

ایشان در پایان سخنان خود خاطر نشان کردند که "یک تلاش همه‌جانبه‌ای باید بشود برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها یا زیر ظرفیت کار کردن کارخانه‌ها. "

رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهدا در ۲۱ آذر ۹۷ ضمن اشاره به اینکه "امروز همه‌ی ملّت بیدارند و در طول این سال‌ها هم ملّت بیدار بودند" فرمودند: " برای تقویت اقتصاد کشور، برای تولید داخلی، هر کسی در هر جایی که هست تلاش خودش را بکند. به مسئولین هم سفارش کرده‌ام؛ باید به تولید داخلی اهتمام ورزیده بشود؛ مشکلات اقتصادی مردم ان‌شاءالله کم خواهد شد، اگر چنانچه به این سمت و در این جهت حرکت جدّی و خوبی انجام بگیرد. "

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر