اجرای نظام ارجاع عامل کنترل هزینه‌های حوزه سلامت/ افزایش تقاضای القایی در نتیجه اجرا نشدن طرح پزشک خانواده


اجرای نظام ارجاع عامل کنترل هزینه‌های حوزه سلامت/ افزایش تقاضای القایی در نتیجه اجرا نشدن طرح پزشک خانواده

قشلاقی گفت: اجرای سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده باعث کنترل هزینه‌های حوزه سلامت و جلوگیری از تقاضای القایی می‌شود.

قشلاقی گفت: اجرای سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده باعث کنترل هزینه‌های حوزه سلامت و جلوگیری از تقاضای القایی می‌شود.

اجرای نظام ارجاع عامل کنترل هزینه‌های حوزه سلامت/ افزایش تقاضای القایی در نتیجه اجرا نشدن طرح پزشک خانوادهحسین قشلاقی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر نظام ارجاع و پزشک خانواده مانند آنچه که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود، به درستی در کشور اجرایی شود باعث حفظ منابع مالی نظام سلامت می‌شود و از هدر رفتن بودجه جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بخشی از هزینه‌های غیر ضروری حوزه سلامت که منجر به هدر رفتن منابع می‌شود، بیشتر به دلیل ایجاد تقاضای القایی دو سویه است.

قشلاقی افزود: متأسفانه برخی از بیماران و مراجع‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از پزشکان تقاضای خدمت غیرضروری و بیش از نیاز مانند آنژیوگرافی و MRI دارند؛ با این کار کادر درمانی تحت فشار قرار می‌گیرد تا بیش از حد مصرف دارو حتی ملزومات مصرفی تجویز کنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی بیان کرد:‌ سیستم پرداخت و نظام سلامت کشور به گونه‌ای است که تقاضای القایی را از طریق بیماران و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی عملیاتی می‌کند.

وی اضافه کرد: برخی مواقع تقاضاهای القایی از طرف پزشکان و کادر درمانی به بیماران اعمال می‌شود که ضرورتی برای انجام آن خدمت وجود ندارد و ای موضوع تنها باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر حوزه بهداشت و درمان کشور می‌شود.

قشلاقی ادامه داد: برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های قابل توجه به نظام سلامت می‌توان سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع را به درستی انجام داد، همچنین در کنار آن از گایدلاین‌ها در پروسه درمانی بیماران استفاده کرد.

راه کنترل هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت منابع در نظام سلامت

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اجرای نظام ارجاع، پزشک خانواده و خرید راهبردی خدمت که در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه ایران دیده شده است، باعث کنترل هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت منابع مالی حوزه بهداشت و درمان کشور می‌شود.

وی گفت: اگر سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده در نظام سلامت به خوبی اجرا نشود، بخش بهداشت و درمان منابع مالی زیادی را درخود می‌بلعد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی