تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر


بارش شدید باران 28 و 29 اسفند ماه 97 در شرق استان گلستان، باعث سر ریز شدن سد گلستان واقع در 15 کیلومتری شرق شهر گنبدکاووس و طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان شد. با آغاز فعالیت سامانه سرد و بارشی اخیر بیش از 300 میلی متر باران در گلستان بارید و ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان به 1.5 متر رسید. سرریز آب شدهای گلستان 2 و بوستان...

آفتاب‌‌نیوز :
وزیر کشور با تشریح آخرین وضعیت استان سیل زده گلستان گفت: خدمات اولیه در روستاهای آسیب دیده تقریبا برقرار و با تخلیه آبگرفتگی بزودی شرایط حالت عادی می گیرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ عبدالرضا رحمانی فضلی امروز شنبه با حضور در مناطق آسیب دیده از سیل گلستان طی گفتگوی خبری اظهار داشت: از 52 روستای استان که با قطعی برق مواجه بودند مشکل 50 روستا حل شد و آب آشامیدنی در 40 روستا برقرار اما همچنان اهالی 20 روستا آب شرب ندارند.

تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر

وی با تصریح بر اینکه اقدامات پیشگیری مانع بروز تلفات زیاد انسانی در گلستان شد، گفت: اسکان سیل زدگان استان وضعیت خوبی دارد ضمن اینکه امداد رسانی روند مطوبتری گرفته است.

وزیر کشور افزود: با مساعد شدن شرایط جوی و افزایش پرواز بالگردها کمک به آسیب دیدگان شتاب گرفته و تلاش می کنیم هرچه زودتر شرایط به حالت عادی برگردد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: حجم سنگین آب با دبی 530 لیتر در ثانیه باعث طغیان رودخانه های گلستان و تشدید خسارات شد.

علی اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال احمر نیز گفت: فقط طی امروز سوم فروردین 50 سورتی پرواز با 6 بالگرد انجام و اقلام غذایی و سایر مایحتاج عمومی در اختیار آسیب دیدگان سیل گلستان قرار گرفت.

وی افزود: تاکنون به 60 هزار نفر از سیل زدگان گلستان خدمات رسانی شده و 8 هزار نفر اسکان اضطراری داده شدند.

اسکان موقت بیش از 8 هزار حادثه‌دیده سیل و برف در گلستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان از اسکان موقت بیش از 8 هزار حادثه‌دیده سیل، برف و کولاک در این استان خبر داد.

براساس گزارش جمعیت هلال احمر، محمدعلی هروی روز شنبه در خصوص آخرین آمار امدادرسانی به مناطق سیل زده استان گلستان و گرفتار در برف و کولاک اظهار داشت: از تاریخ 26 اسفند سال گذشته تا ساعت 23 دوم فروردین جاری که 10 شهرستان درگیر حادثه سیل، برف و کولاک بوده و 56 هزار و 253 نفر دچار حادثه شده اند که به 50 هزار و 231 نفر امدادرسانی شد.

وی ادامه داد: از این تعداد 8 هزار و 15 نفر اسکان موقت داده شده و عملیات تخلیه آب از 10 هزار و 83 منزل اجرایی شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با اشاره به اینکه در این مدت 289 خودرو رهاسازی شد، تاکید کرد: یک هزار و 551 امدادگر و نجاتگر در قالب 349 تیم در این مدت عملیات امداد و نجات را بر عهده داشته اند که 47 دستگاه آمبولانس، 11 دستگاه خودروی نجات، 216 دستگاه خودروی کمک‌دار، 12 قایق نجات، 148 موتور پمپ لجن‌کش و چهار فروند بالگرد در عملیات‌ امداد و نجات به کار گرفته شد.

تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر

هروی اظهار داشت: چهار بالگرد در این مدت 24 ساعت و 15 دقیقه پرواز را در 25 سورتی همراه 61 نیروی امدادی اجرا کردند که 9 هزار و 800 کیلوگرم بار از قبیل تجهیزات و مواد خوراکی مورد نیاز برای حادثه دیدگان توسط این بالگردها به منطقه ارسال شد.

وی تاکید کرد: در این مدت 21 هزار بطری آب معدنی، یک هزار و 291 چادر امدادی، 16 هزار و 704 قوطی کنسرو، 32 هزار و 120 قرص نان، 200 کیلوگرم برنج، 7 هزار و 180 تخته پتو، 10 هزار و 910 بسته غذلیی، 67 بطری روغن، 3 هزار و 284 تخته موکت و 3 هزار و 170 کیلوگرم نایلون بین حادثه دیددگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان تصریح کرد: خوشبختانه نگاه مهربانانه هم استانی‌ها و مردم خوب کشور در حوادث همیشه وجود داشته و با هماهنگی‌های صورت گرفته کمک‌های مردمی به پایگاه‌های امدادی هلال احمر در استان تحویل و با مدیریت و برنامه‌ریزی بین حادثه دیدگان توزیع شد.

تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر

هروی گفت: در این مدت 8 هزار و 200 بطری آب معدنی بزرگ و 250 بطری آب معدنی کوچک، 78 قوطی شیر خشک و 25 عدد پوشک اقلام اهدایی جمع‌آوری شده بوده است.

وی اظهار داشت: افرادی که قصد کمک نقدی به مردم سیل زده استان گلستان دارند می‌توانند از طریق کد دستوری #112*780* اقدام کنند.

فعال کردن اشتغال مردم اولویت اصلی بازسازی سیل مازندران است

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز ظهر امروز شنبه در جمع مردم مناطق سیل زده استان افزود: خوشبختانه سیلاب اخیر خسارت جانی گسترده ای نداشت و این خود جای شکر دارد.

تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر

وی با اشاره به خسارت گسترده سیلاب به بخش اقتصادی و کسب و کار مردم مناطق سیل زده، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور هر چه سریع تر باید این بخش ها فعال شوند تا به معیشت مردم آسیبی نرسد.

رئیس مجلس با بیان اینکه بیشتر آسیب ها به بخش کشاروری استان مازندران بود، افزود: به دلیل اینکه این کشاورزی فقط مختص مردم محلی نبوده و جنبه ملی دارد، باید در اولویت برنامه های مسئولان برای مقابله با سیل قرار بگیرد.

لاریجانی همچنین گفت: با توجه به خسارت سیلاب به اقتصاد محلی، باید برای مردم منطقه بسته های حمایتی تعریف و در سریع ترین زمان به دست انها برسد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از خسارت اخیر ریشه در دخل و تصرف انسانی دارد، گفت: متاسفانه به بهانه کار کشاورزی و دیگرفعالیت ها برخی اقدام به بستن خروجی های آب رودخانه ها می کنند که نتیجه آن پس زدن آب از رودخانه ها به مناطق مسکونی است.

رئیس مجلس تاکید کرد که باید هرچه زودتر برنامه ای اتخاذ شود تا هرگونه مانعی از سر رودخانه ها برچیده شود تا مسیر آبی به سمت دریا همانند گذشته بشود.

هشدار پلیس راهور نسبت به لغزندگی معابر از فردا شب

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز نسبت به لغزندگی معابر از فردا شب هشدار داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی سامانه جدید بارشی از فردا شب از نیمه غربی وارد کشور می‌شود.

به گزارش پلیس راهور، سرهنگ نادر رحمانی افزود: بر این اساس در استان های ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان احتمال آبگرفتگی شدید در مسیرهای منتهی به رودخانه ها وجود دارد؛ لذا توصیه می کنیم شهروندان از توقف در اطراف رودخانه های این استان ها تا اطلاع ثانوی جداً خودداری کنند.

تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: در عین حال برای استان ‌های یاد شده و به تدریج استان‌های مرکزی و شرقی کشور انتظار لغزندگی معابر را داریم؛ بنابراین توصیه می شود رانندگان حتما با سرعت مطمئنه در این محورها تردد کنند.

وی همچنین از خروج از جاده یک دستگاه اتوبوس مدل مان در محور گرمسار خبر داد و گفت: حوالی ساعت 2:10 بامداد شنبه در کیلومتر 50 محور گرمسار - قم یک دستگاه اتوبوس مان از جاده خارج شد که در این حادثه دو تن مجروح شدند.

به گفته وی اتوبوس مذکور دربستی با 47 مسافر از آزادشهر تبریز به سمت مشهد در حال حرکت بود و از مشهد به سمت قم می‌رفت که به دلیل عدم توجه به جلو راننده دچار این حادثه شد.

مراجع تقلید با سیل زدگان گلستان ابراز همدردی کردند

آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله فاضل لنکرانی و نماینده آیت الله سیستانی از علما و مراجع عظام تقلید در تماس تلفنی با نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان با سیل زدگان این خطه شمالی بویژه مردم ترکمن صحرا اظهار همدردی کردند.

به گزارش دفتر امام جمعه گرگان، آیت الله صافی گلپایگانی در تماس تلفنی با نماینده ولی فقیه در گلستان ضمن اطلاع از آخرین وضعیت سیل در استان و مشکلات مردم به سیدکاظم نورمفیدی گفت: سلام و همدردی اینجانب را به مردم عزیزی که گرفتار سیل شده اند و مشکلات زیادی برای آنها پدید آمده بویژه اهالی ترکمن صحرا برسانید و از مسوولین می خواهم همه توان خود را برای خدمت به مردم به کار گیرند. من دعا گوی همه شما هستم.

آیت الله فاضل لنکرانی هم در تماس تلفنی با نماینده ولی فقیه در گلستان با عموم مردم سیل زده استان بویژه اهالی ترکمن صحرا اظهار همدردی کرده و نگرانی بزرگان و فضلای حوزه علمیه قم را نسبت به مشکلات مردم سیل زده ابراز کرد.

همچنین نماینده آیت الله سیستانی در گفت و گوی تلفنی با امام جمعه گرگان آخرین وضعیت سیل زدگان گلستان را جویا شد.

حجت الاسلام شهرستانی در این تماس ضمن ابلاغ سلام و اظهار همدردی آیت الله سیستانی از مراجع معظم تقلید با مردم سیل زده استان گلستان بویژه اهالی ترکمن صحرا گفت: از همه می خواهم به کمک مردم گرفتار در سیل بشتابند.

هموطنان به استان‌های درگیر سیلاب سفر نکنند

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل راهور نیروی انتظامی از هموطنان خواست از رفتن به استان‌های درگیر سیلاب بویژه به شهر آق قلا در استان گلستان اجتناب کنند.

سرهنگ نادر رحمانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون شرق شهر آق قالا در استان گلستان، سیل زده و تمام معابر شهری بسته شده است.

وی از ادامه تلاش‌ها برای بازگشایی معابر شهری و فرونشاندن آب توسط مسئولان استانی خبر داد.

رحمانی همچنین به لغزنده بودن برخی از جاده ها اشاره کرد و گفت: اکنون در استان هرمزگان بیشتر جاده ها و در استان فارس جاده داراب –شیراز، بارش باران گزارش شده است براین اساس با توجه به لغزنده بودن این جاده ها، طولانی بودن مسیر و کاهش کنترل وسیله نقلیه، لازم است رانندگان با احتیاط و رعایت سرعت مجاز، رانندگی کنند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل راهور گفت: به تازگی تصادفات بسیار بدی به دلیل لغزنده بودن راه‌ها رخ داده که دلیل اصلی آن رعایت نکردن سرعت مجاز بوده است، لازم است هموطنان در طی رانندگی با سرعت مجاز حرکت کنند چرا که در این صورت کنترل وسیله نقلیه به راحتی ممکن می شود.

سرهنگ رحمانی اضافه کرد: ترافیک در جنوب به شمال جاده کرج –چالوس محدوده ابتدای محور تا کیلومتر 2 سنگین و در طول جاده نیمه سنگین گزارش شده است.

وی ادامه داد: همچنین ترافیک در مسیر جنوب به شمال جاده هراز محدوده امامزاده هاشم نیمه سنگین و طول جاده پرحجم و روان است.

خطر سیلاب در غرب و جنوب غرب کشور/ رعد و برق در البرز و زاگرس

همچنین سازمان هواشناسی کشور در اخطاریه‌ای اعلام کرد: یک سامانه بارشی از یکشنبه ۴ فروردین از جنوب، جنوب غرب و غرب وارد کشور می‌شود. انتظار می‌رود که این سامانه از روزهای یکشنبه تا سه شنبه غیر از مناطق جنوبشرق کشور در غالب نقاط کشور موجب بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات البرز و مناطق مرتفع زاگرس بارش برف شود.

تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر

با نفوذ توده هوای نسبی گرم از عرضهای جنوبی، غالباً بارش باران را انتظار داریم و به همین سبب موجب ذوب برف و افزایش شدت روانآب و طغیان رودخانه‌ها در منطقه جنوب و جنوبغرب می‌شود. همچنین به سبب ناپایداری نسبی شدید و بالا بودن احتمال دما وقوع رگبار ورعدوبرق و برخی نقاط تگرگ در مناطق غرب، جنوبغرب و جنوب کشور پیش بینی می‌شود. بیشینه بارش این سامانه در جنوبغرب و غرب کشور در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و کهگیلویه و بویر احمد پیش بینی می‌شود.

بر این اساس با توجه به شدت و مدت بارش در جنوبغرب و جنوب کشور انتظار طغیان رودخانه‌ها، وقوع سیلاب همراه با رگبار و رعدوبرق و وضع هوا در سایر استان‌ها به شرح زیر پیش بینی می‌شود:

یکشنبه ۹۸/۰۱/۰۴:

رگبار و رعدوبرق با احتمال وقوع سیلاب ناگهانی وبالا آمدن موقت رودخانه‌ها در استان هرمزگان و جزایر استان در خلیج فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان، و از اواخر وقت بارش باران و در برخی نقاط همراه با رگبار باران در استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، چهار محال بختیاری که با احتمال سیلابی شدن مسیلها و ابگرفتگی معابر همراه است.

دوشنبه ۹۸/۰۱/۰۵:

بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس و دامنه‌های زاگرس در جنوب اصفهان و بعد از ظهر و شب با شرایط طوفانی (رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت) در غرب یزد، شمال اصفهان و جنوب استان مرکزی، همچنین بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و لغزندگی جاده در جاده‌های کوهستانی و برفگیر استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان و بارش باران همراه با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران.

سه شنبه ۹۸/۰۱/۰۶:

بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، جنوب فارس، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس و دامنه‌های زاگرس در غرب اصفهان رگبار و رعدوبرق و وزش بادشدید با احتمال سیلابی شدن مسیلها در غرب استان یزد، غرب کرمان، قم. سمنان، خراسان شمالی. همچنین بارش برف و باران در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی زاگرس و البرز.

بر این اساس اقدامات زیر توصیه می‌شود:

برای سفر در مسیرهای یاد شده لازم است برنامه ریزی با توجه به شرایط جوی انجام شود و طی روزهای آینده برای سفر در مناطق کوهستانی احتیاط لازم در نظر گرفته شود. همچنین از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.

به سبب بارشهای قابل ملاحظه و رگبار و رعدوبرق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در غرب و جنوبغرب کشور پیش بینی می‌شود و توصیه می‌شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب بعمل آید.

تشریح آخرین وضعیت سیل استان‎های شمالی| هشدار درباره خطر سیلاب در غرب و جنوب کشور و لغزندگی معابر

به سبب پیش بینی وقوع رعدوبرق طی روزهای دوشنبه تا سه شنبه، صعودهای کوهستانی در البرز و بویژه زاگرس توصیه نمی‌شود و در غیر این صورت با رعایت حداکثر اقدامات لازم برای حفظ ایمنی انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش