دولت آمریکا به مجری سیاست های تل آویو تبدیل شده است


دولت آمریکا به مجری سیاست های تل آویو تبدیل شده است

فیصل مقداد با اشاره به اینکه دولت آمریکا به مجری سیاست های رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، تاکید کرد توانایی ارتش سوریه، صهیونیست ها را به وحشت انداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، معاون وزیر امور خارجه سوریه، با اشاره به اینکه دولت آمریکا به مجری سیاست ها و راهبردهای مورد نظر رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، تاکید کرد توانایی ارتش سوریه، صهیونیست ها را به وحشت انداخته است.

فیصل المقداد در مصاحبه با این شبکه، در پاسخ به سوالی درباره تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن منطقه اشغالی جولان سوریه به عنوان بخشی از حاکمیت اسرائیل گفت: پیش از آغاز سخنان خود اجازه بدهید ابتدا خطاب به اهالی جولان سخن بگویم. زیرا امروز مسئله اصلی آنها هستند. آنها قهرمانانی هستند که چشمان ما و همه سوریها و حتی همه عرب ها و مبارزان و مخالفان بازگشت استعمار و امپریالیسم، به آنها دوخته شده است. کسانی که نمی خواهند صهیونیسم بتواند اهدافش را در منطقه عربی محقق کند. تاکید می کنم اشغالگری آینده ای ندارد و آینده متعلق به ملت هاست. اگر به سال 1967 که اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه آغاز شد، نگاه کنیم می بینیم که تعداد کمی از شهروندان سوری در این منطقه بودند، اما قهرمانانه ایستادگی کردند. آنها همچنان هر روز ثابت می کنند که در سرزمین خودشان زندگی می کنند و سوریه را وطن خود می دانند. آنها در برابر سخت ترین، بدترین و شدیدترین سرکوبگری از سوی اشغالگران اسرائیلی، از درخواست به بازگشت به آغوش کشور خود یعنی سوریه، تردید نمی کنند. آنها امید و الگوی ما هستند. اسیر صدقی المقت بیش از سی و دو سال را در زندان های اسرائیل سپری کرده است. این مسئله ثابت می کند سوریه در وجدان همه شهروندان سوری و همه شهروندان عرب وجود دارد.

وی افزود: همه کشورهای جهان، سخنان دونالد ترامپ را محکوم کردند. ما می خواهیم به افکار عمومی جهان بگوییم این هجمه علیه سوریه هرگز به اهدافش نخواهد رسید. در هشت سال جنگ تروریستی و کور علیه سوریه میلیاردها دلار هزینه کردند و بیشتر کشورهای همسایه سوریه و نظام های مزدور و وابسته به آمریکا و اسرائیل در منطقه، در آن مشارکت کردند. بنابراین ما با مسئله جدیدی روبرو نیستیم، زیرا روشن است که دونالد ترامپ نماینده صهیونیست ها، اشغالگران و کسانی است که می خواهند نظر خود را به همه منطقه تحمیل کنند. دونالد ترامپ نماینده بزرگترین کشور حامی تروریسم و بزرگترین کشور یاغی در جهان است. او منشور ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه 497 سال 1981 را به چالش می کشد. این قطعنامه اشغالگری اسرائیل را محکوم می کند و از این رژیم می خواهد تا از جولان سوریه عقب نشینی کند.
المقداد در پاسخ به این سوال که چرا دولت آمریکا در این زمان و شرایط منطقه ای و بین المللی، چنین تصمیمی اتخاذ کرده است؟ افزود: تردیدی نیست که این اقدام به همه این مسایل مرتبط است. دولت فعلی آمریکا از همان ابتدا، به چالش کشیدن همه جهان را آغاز کرده و باعث نفرت پراکنی در برابر آمریکا شده است. آمریکا امروز یک کشور یاغی است، زیرا قطعنامه های شورای امنیت را به چالش می کشد. این در حالی است که آمریکا خودش به قطعنامه 497 رای داده بود. تنها علت موضع متناقض دولت فعلی آمریکا با دولت های قبلی این کشور آن است که امروز اسرائیل در عمل بر واشنگتن تسلط پیدا کرده است و بر تصمیمات و راهبردهای آن تسلط دارد. ما به جایی رسیده ایم که می بینیم ترامپ فقط عنصر کوچکی در تبلیغات انتخاباتی بنیامین نتانیاهو است. آمریکا با وجود امکانات گسترده خود، با عقل بسیار کوچکی اداره می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره موضع گیری کشورهای عربی در برابر این تصمیم دونالد ترامپ خاطر نشان کرد: ما امیدوار بودیم کشورهای عربی حداقل همبستگی را حفظ کنند و به اجرای طرح های آمریکا و صهیونیست ها در منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک نکنند. از جمله طرح های آنها، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نیز حمله تروریستی و نژادپرستانه علیه سوریه بود. امیدوار بودیم کشورهای عربی برای ایستادگی در برابر چنین حملاتی علیه ما و علیه کشورهای خود آمادگی داشته باشند، زیرا هر کسی اجازه تعرض به مسئله فلسطین را بدهد، دیگر اعتباری نخواهد داشت. به ویژه که مسئله فلسطین برای همه امت عربی، یک مسئله مقدس و اساسی است. تردیدی نیست که موضع کشورهای عربی در برابر این تصمیم ترامپ، موضع گیری حداقلی است، اما ما امیدواریم کشورهای عربی بتوانند بار دیگر با حاکمیت، استقلال و اعتبار کامل عمل کنند. کسانی که فقط حرف بزنند و همراه آن اقدامی صورت ندهند، دیگر اعتباری نخواهند داشت.

وی افزود: شاهد تناقض هایی در تصمیم سازیهای عربی هستیم. چگونه با سوریه علیه تصمیمات دولت آمریکا و مقامات اسرائیلی درباره جولان ابراز همبستگی می کنند، اما از سوی دیگر، سوریه را خارج از چارچوب های هماهنگی و همکاری عربی یعنی اتحادیه عرب نگه می دارند؟ این اقدامات متناقض در سیاست عربی، قابل بخشش نیست. ما درک می کنیم که سیاست های اتحادیه عرب را کشورهای عضو آن تعیین می کنند. پیش از سفر قبلی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، تحرکاتی برای تصمیم گیری در اتحادیه عرب صورت گرفت تا از یک سو به اشتباه خود اعتراف کند و از سوی دیگر، سوریه نقش مهم و بزرگ خود در این اتحادیه را از سر بگیرد. اتحادیه عرب از سال 2011 از این نقش مهم سوریه محروم شده است. اما مایک پمپئو در سفر به منطقه حامل سه پیام منفی، نه به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، نه به از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه و نه به حمایت از بازسازی سوریه، بود. پس از آن شاهد بودیم که همه این تحرکات به یکباره متوقف شد. برای عملی کردن این موضع گیریها، اقدامات عملی ضروری است. هر کسی که می خواهد با سوریه درباره تلاش های مستمر اسرائیل و آمریکا برای جدا کردن بخشی از خاک سوریه همبستگی کند، باید بداند که اسرائیل و عواملش در منطقه فقط به دنبال فروپاشی سوریه نیستند، بلکه نوبت آنها هم خواهد رسید. ما در این باره هشدار می دهیم. از سال 2011 که بحران در سوریه آغاز شد، به آنها گفتیم ما نگرانی درباره خود نداریم و می توانیم در برابر این هجمه ایستادگی کنیم، اما برای شما می ترسیم که نمی توانید حتی چند روز هم در برابر چنین هجمه ای ایستادگی کنید. اگر طرف های عربی در موضع گیری در برابر این تصمیم آمریکا صادق هستند، باید موضع خود را در حد حرف نگه ندارند و موضع گیری خود را عملی کنند.
معاون وزیر امور خارجه سوریه، در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم جدید دولت آمریکا، سیلی جدیدی برای متحدانش در منطقه است؟ گفت: آمریکا سیلی های پی در پی به متحدانش در منطقه زده است که همچنان ادامه دارد. تصمیم سازان آمریکاییها در برابر اوضاع سوریه، لیبی، یمن و عراق هیچ اعتبار و ارزشی برای موضع کشورهای وابسته به خود و نیز برای افکار عمومی جهان و سازمان ملل، قائل نیستند.
فیصل المقداد در پاسخ به سوالی درباره تلاش ها برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل، همزمان با اقدامات اسرائیل و آمریکا علیه منافع کشورهای عربی، افزود: مسئله عادی سازی روابط مطرح نیست، بلکه اسرائیل پای خود را بر سر این حاکمان عرب قرار می دهد تا آنها را تسلیم خواست خود کند. ما امروز شاهد فروپاشی جهان عرب و دشمنی با خواست امت عربی هستیم. ما شاهد اوضاعی هستیم که حداقل روابط عادی بین کشورهای عربی وجود داشته باشد. بنابراین اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای منطقه نیست، بلکه می خواهد بر این منطقه مسلط شود. اسرائیل از مرحله عادی سازی روابط عبور کرده است، روابط امروز بین برخی نظام های عربی به ویژه در منطقه خلیج فارس و اسرائیل،‌ فراتر از روابط بین کشورهای عربی است. یعنی روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با اسرائیل، بهتر از روابط بین بعضی از خود این کشورهاست. اما هیچ کسی جرات نمی کند به طور مستقیم به این مسئله بپردازد. آنها نگران کرسی های پادشاهی و نگرانی نظام خود هستند.
المقداد خاطر نشان کرد: دیدارهای ما با بسیاری از مقامات کشورهای عربی قطع نشده بود و آنها را به عنوان مثال در سازمان ملل ملاقات می کردیم و درباره دغدغه های خود و تهدیداتی که با آن روبرو هستند، سخن می گفتند. فقط اگر به نشست ورشو نگاه کنید می بینید که تا چه اندازه هویت عربی از بین رفت و با اسرائیل علیه مسئله فلسطین همکاری می کنند. در غیر اینصورت آمریکا چگونه جرات پیدا کرد قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد؟ اگر بعضی طرف های عربی با طرح معامله قرن موافقت نکنند، امکان عملی شدن این طرح وجود نخواهد داشت. دولت مستبد آمریکا برای ویرانی جهان تلاش می کند و از همه تعهدات بین المللی واشنگتن خارج می شود. این دولت حتی علیه منافع خود ملت آمریکا عمل می کند. شاهد آن هستیم که این دولت دیوانه آمریکا اقداماتی علیه کشورهای جهان صورت می دهد. من هر روز شاهد این اقدامات دولت آمریکا هستم و با صراحت سوال می کنم چه زمانی رئیس جمهور آمریکا تحریم هایی را علیه آمریکا و خانواده خودش اعمال خواهد کرد؟
وی درباره تاکید سوریه بر بازگرداندن جولان به خاک این کشور با توسل به هر شیوه ممکن و اینکه این شیوه ها چه حد و مرزی دارد، گفت: من با صراحت تاکید می کنم که این شیوه ها هیچ حد و مرزی ندارد. سران سوریه درباره همه این مسایل گفتگو می کنند. ما به برقراری امنیت و ثبات در سراسر منطقه باور داریم، اما این امنیت و ثبات به ضرر ما نخواهد بود. این امنیت و ثبات در منطقه، قواعدی دارد که قوانین بین المللی آن را تصویب کرده است. مسئله اساسی برای امت عربی، مسئله ملت فلسطین و احیای حقوق تاریخی و قانونی ملت فلسطین است. یکی از پایه های اساسی رسیدن به راه حل فراگیر و عادلانه در منطقه، عقب نشینی اسرائیل از همه سرزمین های اشغالی عربی از جمله مناطق فلسطینی، جولان سوریه و بخش هایی از خاک لبنان است. این کشورها باید استقلال و کرامت خود را احساس کنند و هیچ نوع سلطه ای بر آنها اعمال نشود.
فیصل المقداد در پاسخ به سوالی درباره موضع کشورهای اروپایی و نیز ترکیه در مخالفت با تصمیم دولت آمریکا درباره جولان افزود: در موضع ترکیه تناقض آشکار وجود دارد. ترکیه از تروریسم علیه سوریه حمایت کرد و به سوریه و به روابط تاریخی بین دو کشور رحم نکرد. ما معتقدیم این موضع ترکیه، منافقانه است و این موضع گیریها برای توجیه یا اعمال فشار بر حوادث موجود در شمال سوریه صورت می گیرد. می خواهند از این دولت آمریکا که ترکیه با آن متحد شد، امتیاز بگیرند. ترکیه برای دولت آمریکا، جنگ علیه سوریه را به راه انداخت، اما اکنون بر سر منافع ترکیه در شمال سوریه، بین دو طرف تناقض ایجاد شده است. این مسئله باعث می شود به اهالی کرد شمال سوریه بگویم که شما بخش جدایی ناپذیر از جامعه سوریه هستید و باید از مسیر اشتباه خود بازگردید. به آنها می گویم که به همراهی با آمریکا ادامه ندهید، زیرا سوریه آمریکا و متحدانش را در منطقه و جهان شکست خواهد داد.
المقداد در پاسخ به سوالی به نشست سه جانبه روسای ستاد ارتش های عراق، سوریه و ایران در دمشق گفت: ما می گوییم طبیعی است که فرماندهان ارتش های سه کشور با یکدیگر دیدار کنند. سفر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به سوریه هم طبیعی بود. زیرا ما در حال نبرد مشترک هستیم و منافع بسیار نزدیک با یکدیگر داریم. ما به خوبی از هجمه ای که منطقه در سایه سیاست های احمقانه دولت آمریکا، با آن روبروست، آگاهی داریم. اما در پایان این مصاحبه با اطمینان می گویم که شاهد بازگشت جولان به آغوش سوریه خواهیم بود و ان شاء الله این زمان دور نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی