نرخ بهره در کدام کشورها منفی است؟


نرخ بهره در کدام کشورها منفی است؟

نرخ بهره به عنوان یک ابزار مالی در بنیادهای اقتصادی نقش کلیدی دارد و نباید تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن بر یا از سایر متغیرهای اقتصادی را نادیده گرفت. در این گزارش، چهار کشوری را که نرخ بهره بانکی منفی دارند، مورد بررسی قرار داده‌ایم. نوشته نرخ بهره در کدام کشورها منفی است؟ اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

نرخ بهره به عنوان یک ابزار مالی در بنیادهای اقتصادی نقش کلیدی دارد و نباید تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آن بر یا از سایر متغیرهای اقتصادی را نادیده گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، نرخ بهره بانکی در برخی بانک‌ها منفی است. یعنی اگر کسی بخواهد پول خود را در بانک به صورت سپرده بانکی نگهداری کند، باید هزینه آن را پرداخت کند.

دلیل اصلی اعمال سود بانکی منفی این است که بانک‌های مرکزی کشورها نمی‌توانند سیاست دیگری برای تحریک اقتصاد اتخاذ کنند. در حالت عادی، بانک مرکزی نرخ سود را پایین می‌آورد تا وام‌ها ارزان‌تر و تمایل شکرت‌ها برای وام گرفتن بیشتر شود.

هدف از برنامه‌های تحریک اقتصادی، ایجاد قدری تورم است. زمانی که تورم در برخی کشورها رشد منفی داشته باشد، سیاستگذاران بانک‌های مرکزی امیدوارند نرخ سود منفی باعث به حرکت درآوردن اقتصاد شود تا با ایجاد تورم رشد اقتصادی حاصل شود.

در این گزارش تجارت‌نیوز، چهار کشوری را که نرخ بهره بانکی منفی دارند، مورد بررسی قرار داده‌ایم:

سوئیس

در سپتامبر ۲۰۱۸، بانک مرکزی سوئیس، نرخ بهره را بدون تغییر و منفی ۰٫۷۵ درصد اعلام کرد.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، فرانک سوئیس در بازارهای ارز خارجی بسیار ارزشمند است. نرخ تورم برای سال ۲۰۱۹ از ۰٫۹ درصد به ۰٫۸ درصد و برای سال ۲۰۲۰ از ۱٫۶ درصد به ۱٫۲ درصد کاهش یافت.

نرخ تورم در سال ۲۰۱۸ در سوئیس، ۰٫۹ درصد گزارش شده است. نرخ بهره در سوئیس در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ به طور متوسط ۰٫۸ درصد بود. نرخ بهره در ژوئن ۲۰۰۰ به بالاترین میزان خود یعنی ۳٫۵ درصد و در ژانویه ۲۰۱۵ به پایین‌ترین میزان خود یعنی ۰٫۷۵ درصد رسید.

دانمارک

آخرین بار در سال ۲۰۱۸ نرخ بهره دانمارک، منفی ۶۵ درصد ثبت شد.

نرخ بهره در این کشور در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۸ به طور متوسط ۲٫۸۱ درصد بوده است. در ماه نوامبر ۱۹۹۲، به بالاترین میزان خود یعنی ۱۵ درصد و در فوریه سال ۲۰۱۵ به پایین‌ترین میزان خود یعنی ۰٫۷۵ درصد رسید.

سوئد

نرخ بهره سوئد در سپتامبر سال ۲۰۱۸، منفی ۰٫۵ درصد اعلام شد. سوئد اقتصادی قدرتمند دارد و نرخ تورم آن نزدیک به نرخ تورم هدف‌گذاری‌شده از سوی دولت یعنی دو درصد است.
با وجود این، بانک مرکزی قصد دارد تا سیاست پولی انبساطی خود را ادامه دهد.

در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸، نرخ بهره در سوئد به طور متوسط، ۳٫۱۴ درصد بوده است.

بالاترین میزان نرخ بهره در فوریه ۲۰۱۶ و معادل ۸٫۹۱ درصد و پایین‌ترین میزان در فوریه ۲۰۱۶ و منفی ۰٫۵۰ درصد بوده است.

ژاپن

در سپتامبر ۲۰۱۸، بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را بدون تغییر و منفی ۰٫۱ درصد گزارش کرد.

نرخ تورم در این کشور نزدیک به نرخ تورم هدف‌گذاری‌شده از سوی دولت و کمتر از دو درصد است؛ بنابراین بانک ژاپن قصد دارد تا نرخ بهره پایین را برای مدتی طولانی حفظ کند.

در فاصله زمانی ۱۹۷۲ تا ۲۰۱۸، به طور متوسط ۲٫۸۲ درصد بوده است بالاترین میزان نرخ بهره در دسامبر ۱۹۷۳ و معادل ۹ درصد و پایین‌ترین میزان در ژانویه ۲۰۱۶ و منفی ۱۰ درصد بوده است.

منبع: investopedia

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !