تغذیه در ماه دوم بارداری، غذاهای ضروری


تغذیه در ماه دوم بارداری، غذاهای ضروری

ماه دوم بارداری از هفته پنجم بارداری شروع می شود. در این زمان، رژیم غذایی شما مهم ترین چیز است و به رشد جنین کمک می کند.

ماه دوم بارداری از هفته پنجم بارداری شروع می شود. در این زمان، رژیم غذایی شما مهم ترین چیز است و به رشد جنین کمک می کند. در ماه دوم بارداری، مادر از حالت تهوع رنج می برد و نمی تواند غذا بخورد. اما باید سع کیند تا جایی که می توانید غذاهای مفید مصرف کنید. در این زمان لوله عصبی در حال تشکیل است و مغز و نخاع و اعصاب نوزاد در حال تشکیل هستند. بعلاوه، سیستم خون و ضربان قلب نوزاد نیز در این زمان در حال تشکیل است. به همین دلیل رژیم غذایی ماه دوم بارداری بسیار مهم است.

تغذیه در ماه دوم بارداری:
فولیک اسید:
فولیک اسید یا فولات نوعی ویتامین ب است که باید در هفته های اول بارداری مصرف شود زیرا برای رشد لوله عصبی الزامی است. اگر مکمل های فولیک اسید مصرف نکنید، احتمال نقص لوله عصبی یا زایمان زودرس وجود دارد.
غذاهایی مانند اسفناج، موز و غلات غنی از فولیک اسید است. باید در ماه دوم بارداری، روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنید.
آهن:
در این زمان، خون بدن افزایش می یابد تا به جنین نیز خون کافی برسد. اگر آهن کافی از غذاها دریافت نکنید، احساس خستگی می کنید و دچار کم خونی می شوید. از زمانی که متوجه شدید باردار هستید باید روزی 27 میلیگرم آهن مصرف کنید. پس از مشورت با پزشک، بهتر است مکمل های آهن نیز مصرف کنید.
کلسیم:
در ماه دوم بارداری، استخوان های جنین شروع به رشد می کنند. برای رشد استخوان ها کلسیم لازم است. باید روزانه 1000 میلیگرم کلسیم مصرف کنید. می توانید کلسیم را از محصولات لبنی و سبزیجات دریافت کنید. اگر کلسیم در رژیم غذایی نداشته باشید، بدن جنین کلسیم لازم را از استخوان و دندان شما دریافت می کند و باعث ضعف شما می شود.
پروتئین:
برخی افراد فکر می کنند مصرف پروتئین در سه ماهه دوم بارداری لازم است اما درست نیست. هنگامی که متوجه می شوید باردار هستید باید مصرف پروتئین را افزایش دهید. مصرف پروتئین باعث افزایش مقدار خون و افزایش رشد ماهیچه های جنین می شود. می توانید پروتئین را از طریق ماهی و پنیر جذب کنید. اما مطمئن شوید مقدار جیوه موجود در ماهی کم است. مقدار پروتئین مصرفی در روز باید 75 تا 100 گرم باشد.
غذاهایی که نباید در ماه دوم بارداری بخورید:
بیشتر خانم های باردار بر روی غذاهایی که باید برای رشد جنین بخورند تمرکز می کنند اما به غذاهایی که نباید در طول بارداری مصرف کنند توجه نمی کنند.
در اینجا لیست غذاهایی که نباید در ماه دوم بارداری مصرف کنید ذکر شده است:
پنیر نرم:
پنیر نرم نباید در طول ماه دوم بارداری مصرف شود چون شامل باکتری E.coli. با مصرف پنیر نرم در طول بارداری احتمال مشکلات و عفونت افزایش می یابد.
جگر:
از آن جایی که می خواهید مقدار آهن بدن را افزایش دهید، در ماه دوم بارداری به مصرف جگر رو می آورید. اما این ماده غذایی به دلیل رتینول موجود در آن، موجب سقط جنین می شود. در موردن خوردن جگر در بارداری بیشتر بدانید.
شیر غیر پاستوریزه:
اگر شیر غیر پاستوریزه است نخورید. برخی شیرها حاوی میکروارگانیسم و پاتوژن هستند که برای سلامتی ضرر دارد. همچنین شیر غیر پاستوریزه حاوی باکتری های مضر است.
الکل:
مصرف الکل در طول بارداری خطرناک است. زیرا باعث نقص تولد می شود. بنابراین بهتر است به طور کامل از الکل دوری کنید.
تخم مرغ خام:
تخم مرغ خام در ماه دوم بارداری نباید مصرف شود زیرا باعث عفونت سالمونلا می شود. این عفونت برای جنین و مادر ضرر دارد.
گوشت فراوری شده:
سعی کنید از گوشت های فرآوری شده اجتناب کنید زیرا یخ زده هستند و مستعد دریافت پاتوژن هستند. سعی کنید گوشت را بخوبی بپزید تا تمام باکتری ها و میکرواورگانیسم های مضر آن از بین برود.
ماهی خام:
سعی کنید غذاهایی مانند سوشی، خرچنگ و میگو مصرف نکنید. اگر می خواهید ماهی پخته مصرف کنید مطمئن شوید مقدار جیوه آن کم است.
پرنده:
بوقلمون و سایر ماکیان باید در ماه دوم بارداری مصرف نشوند. مگر اینکه در دمای بالای 180 درجه سانتی گراد پخته شوند. آب گوشت خام باعث رشد باکتری ها و عفونت در جنین می شود.
خمیر شیرینی:
احتمالا عادت دارید پیش از قرار دادن شیرینی در فر، خمیر آن را مزه کنید. سعی کنید در بارداری این کار را نکنید زیرا خمیر حاوی تخم مرغ خام است و باعث می شود جنین و مادر را در معرض عفونت سالمونلا قرار دهد.

نکات تغذیه ای در ماه دوم بارداری:
سعی کنید مواد غذایی تازه مانند سبزی تازه و میوه تازه مصرف کنید. غذاهای فریز شده نخورید. به مقدار کافی پروتئین مصرف کنید تا ماهیچه های جنین رشد کنند. کالری دریافتی را در روز افزایش دهید و سعی کنید کالری از غذاهای شیرین گرفته نشود.
مراقب رژیم غذایی خود باشید. غذاهای شور، چرب و شیرین نخورید. اگر حالت تهوع دارید، محلول زنجبیل یا چای بابونه بخورید. نگران نباشید. بعد از هفته 12 بارداری حالت تهوع شما از بین می رود و می توانید غذاهای سالم و مقوی بخورید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی