حرکات جنین در رحم، از سه ماهه اول تا سوم (3)


حرکات جنین در رحم، از سه ماهه اول تا سوم (3)

سومین مطلب از بسته حرکات جنین به بررسی نوع و شدت حرکات فرزند شما در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری می پردازد.

نی نی بان: سومین مطلب از بسته حرکات جنین به بررسی نوع و شدت حرکات فرزند شما در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری می پردازد.

حرکات جنین در رحم، از سه ماهه اول تا سوم (3)

حرکاتی که مادر طی دوران بارداری در رحم خود احساس می کند ناشی از تکان هایی است که توسط ماهیچه های جنین ایجاد می شود و در طول بارداری گسترش پیدا می‌کند. عضلات به‌ محض اینکه عصب دار می‌شوند، به حرکت می ‌افتند. البته این حرکت‌ها در ابتدا رفلکسی یا بازتابی نیستند بلکه به خاطر پالس‌های عصبی که منشأشان نخاع است به وجود می‌آیند. البته به محض اینکه سیستم عصبی به تکامل برسد، عضلات نیز می توانند در پاسخ به محرک ها حرکت کنند.

سه ماهه اول بارداری
1. مرحله رویان: حتی قبل از این که مرحله جنینی شروع شود، کودک شما در شش هفتگی می تواند کمر و گردنش را خم کند و با ورود به هفته هفتم بارداری حرکت بازوها و پاهایش توسط سونوگرافی قابل تشخیص است.

2. مرحله جنینی: قسمت هایی از مغز جنین که کنترل حرکات او را بر عهده دارد تا پایان سه ماهه دوم و ابتدای سه ماهه سوم به تکامل نمی رسد. نوزاد حتی هنگام تولد هم کنترل کاملی روی حرکاتش ندارد و این جنبه از رشد و تکامل او تا سن بلوغش ادامه پیدا می کند. البته در هفته 18 بارداری و بعد از آن حرکات خود به خودی و کم کم تبدیل به حرکات آگاهانه می شوند و جنین این توانایی خود را تا زمان تولدش گسترش خواهد داد.
در ابتدا دست و پاهای جنین با هم حرکت می کند و بعد از هفته نهم که سیستم عصبی تا حدی کامل می شود جنین می تواند این اندام ها را به صورت جداگانه تکان دهد. در هفته یازدهم بارداری جنین می تواند دهانش را باز کرده و انگشت هایش را بمکد و از هفته دوازدهم هم شروع به بلعیدن مایع آمنیوتیک می کند.
حرکات دست، زانو و ران جنین در سونوگرافی هفته نهم قابل تشخیص است. او در هفته دهم می تواند کمی خودش را کش و قوس دهد و خمیازه بکشد و حرکت های مجزای اندامش هم در همین زمان آغاز می شود.

سه ماهه دوم بارداری
حدود هفته دوازدهم، جنین قادر به لگد زدن و خم کردن انگشت شست پای خود است و حتی ممکن است با ناخن هایش پای خود را خراش دهد او همچنین در پاسخ به تماس با پوستش می تواند خودش را حرکت بدهد. در هفته دوازدهم با شروع تنفس جنین، بالا و پایین شدن دیافراگم هم قابل تشخیص است اما این حرکت به مرور و حوالی هفته شانزدهم از بین می رود و دیگر تا سه ماهه سوم بارداری نباید انتظار دیدن آن را داشته باشیم.
جنین همچنان به لگد زدن‌های خود ادامه می دهد و مادر معمولا در این هفته هاست که می تواند حرکات جنین خود را احساس کند. در ماه پنجم حرکات جنین کمی سریع تر و پیچیده تر می شود و او کم کم می تواند مفاصلش را نیز تکان دهد. عضلات رحم مادرانی که قبلا تجربه زایمان را پشت سر گذاشته اند، ریلکس تر است به همین خاطر ممکن است این خانم ها حوالی چهاردهمین هفته بارداری حرکات جنین خود را احساس کنند.
در هفته بیست و یکم الگوی حرکات جنین در رحم مادر منظم می شود. رفلکس استارتل (نوعی رفلاکس اولیه که باعث می شود جنین در اثر یک استرس ناگهانی محیطی مثل صدا پاهایش را باز کرده و دست هایش را بالا ببرد) در بعضی جنین ها از هفته 24 بارداری شروع شده و از هفته بیست و هشتم به بعد در همه جنین ها قابل مشاهده است.

سه ماهه سوم بارداری
در سه ماهه سوم بارداری حرکات جنین پیشرفت می کند و پیچیده تر می شود. در این سه ماه حرکات جنین شبیه به دوچرخه زدن است که باعث می شود او بتواند 180 درجه بچرخد و در وضعیتی قرار بگیرد که برای به دنیا آمدن مناسب است.

اگر می خواهید درباره حرکت های جنین در رحم مادر بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درگ بی ام و M3 تورینگ با 911 و R8؛ باشگاه 1000 اسب بخاری‌ها!