شرط مهم محیط زیست با انتقال آب خزر؛ عدم مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت


شرط مهم محیط زیست با انتقال آب خزر؛ عدم مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکلی با انتقال آب خزر به سمنان مشروط بر اینکه برای مصرف کشاورزی و صنعتی نباشد، نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکلی با انتقال آب خزر به سمنان مشروط بر اینکه برای مصرف کشاورزی و صنعتی نباشد، نداریم.

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: در مورد انتقال آب خزر به سمنان من نظرم را صریحم گفتم، ما با هر نوع انتقال به خصوص از دریای شمال برای مسائل غیر کشاورزی با رعایت مسائل زیست محیطی موافق هستیم. با انتقال آب از دریاهای جنوب حتی اگر توجیه اقتصادی داشته باشد برای کشاورزی با رعایت مسائل زیست محیطی نیز موافقت کرده ایم.

وی افزود: یک حرف غیر علمی است که دوستان مطرح می‌کنند مثلا می‌گویند ما حق دریای شمال را با ساخت سد سفید رود گرفتیم . در استانی مثل گیلان که حدود ۹۰۰ میلی متر بارندگی دارد آب را از استان‌های با بارش سالانه ۲۰۰ میلی متری می‌گیریم و در گیلان برنج می‌کارند که بارش سالیانه ۹۰۰ میلی متری دارد یعنی ما سالی ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب داریم. بیش از ۵۰ سال است هیچکس حرفی نمی‌زند، اما وقتی ۱۰۰ میلیون متر مکعب اب می‌خواهد برود منطقه جنوب البرز همه سر و صدایشان در می‌آید و معترض می‌شوند.

42237

کلانتری گفت: سالانه بیش از ۳۰‌میلیارد متر مکعب تبخیر در دریای مازندران داریم. تبخیر بالای ۲۵۰ میلیارد متر مکعب ، حالا ۱۰۰ میلیون از ۸۰ هزار میلیارد متر مکعب اب دریای مازندران عدد بسیار کوچکی است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم جنبه‌های زیست محیطی مورد نظر نیست و بیشتر جنبه‌های تبلیغی و انتخاباتی مد نظر است وگرنه ۱۰۰ میلیون ۲۰۰‌میلیون برای برداشت آب اعدادی نیستند.

معاون رئیس جمهور گفت: در دریای مازندران ۳۰ میلیارد فقط اختلاف سنواتی تبخیر وجود دارد پس این حرف‌ها نیست و تازه فرض کنیم اگر کشورهای همسایه نیاز داشتند مگر آب بر نمی‌داشتند؟ اما از خزر نیازی ندارند و برداشت ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ میلیون آب از خزر هیچ تاثیری در دریا ندارد، برای این که در استان گیلان می‌توانیم از ۴۰ درصد آب بارندگی استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ما کمتراز ۲۵ درصد از اب های تجدید پذیر استفاده می‌کنیم که این جز اصول محیط زیست است وهمه دنیا قبول کرده اند که شما می‌توانید از ۴۰ درصد اب‌های تجدید پذیر استفاده کنید.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه گفت: ما در کشور بیش از ۱۰۰ درصد استفاده می‌کنیم، اما در استان گیلان ۲۵ درصد استفاده می شود اما این آب بارش‌ها وارد دریای مازندران می‌شود از نظر فرمول‌های زیست محیطی فرقی نمی کند که اب از گیلان یا مازندران وارد شود.

کلانتری در رابطه با مخاطرات زیست محیطی انتقال آب تصریح کرد: شما سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب انتقال می‌دهید در ۱۰۰ سال می‌شود ۱۰ میلیارد متر مکعب و این عدد در طول برداشت ۱۰۰ سال کمتر از یک سوم وریشن تبخیر دریا مازنداران است.

وی افزود: ظرفیت بارش استان مازندران ۸۰هزار میلیارد متر مکعب است که سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آن آب برداشت می‌شود کمتر از چهارده هزارم درصد نمک. من تعجب نمی‌کنم از دوستانی که این مسائل را مطرح می‌کنند چرا که برخی دوستان از نمایندگان مجلس هستند که برای شعارهای انتخاباتی ممکن است این مسائل را مطرح کنند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: واقعیت این است حق کشور است که از آب‌های حوزه مازندران برداشت کند. اصلا فکر کنید این ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را از پشت سدهای ساخته شده برداشت کنیم و آب وارد دریا نشود چه فرقی می‌کند منتهی با رعایت ضوابط زیست محیطی باید برداریم یعنی اگر به فرض ۱۰۰ میلیون می‌خواهیم اب برداشت کنیم باید ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برداریم که با غلظت ۱.۴ درصد نمک دریا مازنداران ۲.۸ به دریا بر می‌گردد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بدون نمک می‌ماند. آن برگشت را باید طوری برگردانیم که مشکلات زیست محیطی برای دریا به وجود نیاید.

وی با اشاره به انتقال صنایع آب بر به مناطق جنوبی کشور اظهار کرد: از ابتدای سال صدور مجوز برای صنایع اب بر در درون سرزمین را قطع کردیم یعنی صنایعی که درون سرزمین فعالیت دارند و آب بر هستند حق فعالیت ندارند واجازه فعالیت ندادیم.

وی در پایان گفت: این صنایع باید در ۲۵۰۰ کیلومتر ساحل جنوب و ۱۰۰۰ کیلومتر ساحل شمال با رعایت استانداردهای زیست محیطی سرمایه گذاری کنند لذا این کار را متوقف کردیم چرا که در درون سرزمین از بی آبی رنج می‌بریم.

انتهای پیام/

کد خبر 1243141

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید