تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم خودرو


تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم خودرو

عصر خودرو- تسمه تایم در خودرو وظیفه زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ‎‌ها را بر عهده دارد و در صورت شل یا سفت شدن، زمان‌بندی سوپاپ‌ها به هم می‌ریزد و می‌تواند آسیب‌های هزینه برداری به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از میزان، تعویض تسمه تایم به علت تخصصی و گران بودن هزینه سرویس برای بسیاری از صاحبان خودرو کاری ترسناک است.

به جز مواقعی که تسمه واقعا فرسوده و قدیمی شده باشد، در بیشتر موارد ممکن است خود تسمه سالم باشد و تنها میزان کشش آن به هم خورده باشد. در بیشتر موارد ممکن است تسمه به خاطر شل بودن پولی یا کشش کم یا زیاد در اثر تماس تسمه با قاب آن پاره شود.

مرحله اول
در ابتدا به صدای موتور گوش دهید. کشش کم یا زیاد تسمه تایم معمولا با سر و صدا همراه است. این سر و صدا می‌تواند به صورت جیغ یا تق تق باشد که از زیر قاب تسمه تایم شنیده می‌شود. اگر تسمه شل شده باشد، ممکن است هنگام حرکت با دور موتور بالا یا بار زیاد دچار مشکلاتی شویم. اگر میزان کشش تسمه تایم مناسب نباشد، زمان‌بندی سوپاپ‌ها به هم می‌خورد و باعث پایین آمدن توان موتور و ریپ زدن می‌شود. حتی ممکن است موتور استارت نخورد.

مرحله دوم
اگر موتور روشن می‌شود، در سمتی از ماشین که پولی‌ها قرار دارند، بایستید و سعی کنید تشخیص دهید صدا از کدام قسمت به گوش می‌رسد. اگر صدا از قسمت جلوی موتور است، ایراد از اجزا موتور نیست و ممکن است به خاطر شل شدن تسمه تایم باشد.

مرحله سوم
اگر موتور روشن نمی‌شود و خودتان می‌خواهید عیب‌یابی تسمه تایم را انجام دهید، باید بعضی قسمت‌ها را باز کنید تا به قاب تسمه تایم دست یابید. سپس قاب تسمه تایم را بردارید و میزان شل بودن تسمه را چک کنید. البته باید کمی آزاد باشد، اما نه خیلی زیاد.

مرحله چهارم
وقتی که قاب را برداشتید، میزان شل و سفت بودن پولی‌ها و تسمه را چک کنید. اگر قسمتی از آن شکسته شده باشد به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

مرحله پنجم
حالا که قاب را باز کرده‌اید، عاقلانه است که تسمه تایم و بلبرینگ‌های معیوب را تعویض کنید.

مرحله ششم
مطمئن شوید که تمام اجزا باز و تعویض شده را در جای صحیح خودش ببندید و کشش تسمه را تنظیم کنید.

علائم شل بودن تسمه تایم و تسمه دینام: اگر هنگام گاز دادن تسمه صدای سوت زدن بدهد، تسمه شل یا آلوده است. این حالت موجب تاثیر بر کارکرد سایر اجزا مانند هیدرولیک فرمان شده و در دراز مدت به پارگی تسمه می‌انجامد.

اگر تسمه به میزان کافی سفت شده باشد، هنگام گاز دادن دیگر صدای سوت از آن شنیده نمی‌شود.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایران با چه موشک‌هایی آسمان منطقه را به 2 نقطه در فلسطین اشغالی دوخت؟