مسجد جامع عتیق قزوین یادگاری اصیل از معماری اسلامی


مسجد جامع عتیق قزوین یادگاری اصیل از معماری اسلامی

گروه اجتماعی- یک راهنمای گردشگری قزوین گفت: مسجد جامع عتیق یکی از کهن‌ترین و کم‌نظیرترین مساجد ایران است که شیوه‌های معماری و هنر ادوار مختلف در آن به‌کار رفته است و قدیمی‌ترین بخش آن به سده دوم اسلامی تعلق دارد.

مسجد جامع عتیق قزوین یادگاری اصیل از معماری اسلامی

مهناز منتظری در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: مسجد جامع قزوین یکی از کهن‌ترین و کم‌نظیرترین مساجد ایران است که شیوه‌های معماری و هنر ادوار مختلف در آن به‌کار رفته است.
وی افزود: قزوین ازجمله شهرهایی است که دارای دو مسجد جامع بوده؛ مسجد جامع عتیق یا همان مسجد جامع شافعی‌ها و مسجد جامع حیدریه یا همان مسجد حنفی‌ها است.
منتظری بیان کرد: مسجد جامع عتیق از آثار معماری دوران مختلف به شمار می‌رود که قدیمی‌ترین بخش آن به سده دوم اسلامی تعلق دارد؛ پیش از آنکه در این محل مسجدی بنا شود، آتشکده‌ای از دوران ساسانیان در آن قرار داشته که با مسلمان شدن ساکنان قزوین و مهاجرت گسترده قبایل عرب به این شهر به مسجد تبدیل می‌شود. بر اساس ساخت‌وسازهای امروز مسجد، احتمالاً آتشکده در محل بخش ایوان جنوبی آن واقع بوده است.
این کارشناس معماری تصریح کرد: مقصوره کهن با طاق‌های هارونی قدیمی‌ترین بخش از بنای مسجد جامع است که به دهلیز ورودی شرقی آن متصل بوده و توسط هارون‌الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری بر روی آتشکده‌ای از دوره ساسانی بناشده است.
وی گفت: این مسجد چهار ایوانه که در دو سوی هر یک رواقی طولانی ساخته‌شده است چهار هزار مترمربع مساحت دارد.
منتظری ابراز کرد: ایوان شمالی و مناره‌های کاشی‌کاری شده نفیس آن در دوران شاه‌طهماسب صفوی ساخته‌شده و مأذنه‌های آن در قسمت بالا در دوران ناصرالدین‌شاه تکمیل‌شده است.
وی عنوان کرد: ایوان غربی نیز به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۸۱ قمری بناشده و ایوان شرقی که بسیار ساده و فاقد تزئینات است در دوران ناصرالدین‌شاه به بنای مسجد اضافه‌شده است.
این کارشناس معماری در پایان خاطرنشان کرد: درب شرقی که در کنار خیابان شهدا یا همان سپه که اولین خیابان ایران است قرار دارد و در سال ۱۰۷۴ در دوران شاه‌عباس دوم ساخته‌شده است.
به گفته منتظری این مسجد در قرن هفتم درب‌های متعدد داشته و در حال حاضر دو درب تودرتو در شرق و دربی دیگر در شمال غربی دارد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در