سنگ صفرا در بارداری، بروز زردی


سنگ صفرا در بارداری، بروز زردی

سرطان‌های مجاری صفراوی علایم شدیدی را به دنبال نداشته و به تدریج به صورت زردی بروز می‌کند؛ چاقی، تغذیه، چربی خون بالا و زایمان‌های مکرر از عوامل زمینه‌ساز ایجاد سنگ‌های صفراوی است.

یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان این که سرطان‌های مجاری صفراوی علایم شدیدی را به دنبال نداشته و به تدریج به صورت زردی بروز می‌کند؛ چاقی، تغذیه، چربی خون بالا و زایمان‌های مکرر را از عوامل زمینه‌ساز ایجاد سنگ‌های صفراوی عنوان کرد.
دکتر سید محمد حسن امامی، فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌های مجاری صفراوی گفت: در ایران ابتدا سنگ‌های صفراوی و سپس سرطان‌های مجاری صفراوی از جمله سرطان پاپی (انتهای مجرای صفراوی) سرطان‌های داخل مجرا یا سرطان‌هایی که از مکان‌های دیگر مجاری صفراوی را درگیر می‌کنند،‌از جمله بیماری های شایع مجاری صفراوی هستند.همچنین اشکال مادرزادی غیر طبیعی در مجاری صفراوی ممکن است به صورت اولیه مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده یا زمینه‌ساز بیماری دیگری باشند.
وی تنگی‌های مجاری صفراوی، ناشی از بیماری‌های التهابی، را از دیگر بیماری‌های مجاری صفراوی عنوان کرد و گفت:‌ به عنوان نمونه در بیماری التهابی روده، با علل ناشناخته‌ای، مجاری صفراوی مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرد و به این ترتیب مجاری صفراوی التهاب یافته و به تدریج تنگ می‌شود. همچنین بیماری‌های خود ایمنی دیگری شناخته شده که اختصاصا مجاری صفراوی را درگیر می‌کنند.

سرطان مجاری صفراوی به تدریج به صورت زردی بروز می‌کند
دکتر امامی در توضیح علایم بیماری‌های مجاری صفراوی گفت: در سرطان مجاری صفراوی، از آنجا که مجرا به تدریج دچار تنگی می‌شود، علایم حاد و شدیدی را به دنبال ندارد وممکن است بیمار با دردهایی در سمت راست و بالای شکم یا قسمت فوقانی شکم مواجه شود که این دردها شدید نبوده و بیماری به تدریج به صورت زردی بروز می‌کند. به این ترتیب با بررسی‌های انجام شده، سرطان مجاری صفراوی تشخیص داده می‌شود.

علایم سنگ‌های صفراوی با درد شدید و ناگهانی سمت راست شکم همراه است
وی در رابطه با علایم سنگ مجاری صفراوی گفت: علایم این بیماری اغلب به طور ناگهانی و با درد شدید ناحیه راست شکم که ممکن است به شانه یا سمت راست پشت بدن انتشار یابد، همراه باشد. این سنگ‌ها اغلب از کیسه صفرا وارد مجاری می‌شوند. این در حالی است که در برخی مواقع سنگ‌ها در خود مجاری صفراوی نیز تشکیل می‌شوند.

زمینه‌های ژنتیکی از مهم‌ترین عوامل تشکیل سنگ‌های صفراوی
چاقی، چربی خون بالا و زایمان‌های مکرر از عوامل زمینه ساز این بیماری

این فوق تخصص گوارش و کبد زمینه‌های ژنتیکی را از مهم‌ترین عوامل تشکیل سنگ‌های صفراوی عنوان کرد و گفت: تغذیه، چربی خون بالا، چاقی، قرص‌های ضد بارداری، زایمان‌های مکرر و دیابت می‌توانند از عوامل زمینه‌ساز ایجاد سنگ‌های صفراوی باشند. همچنین گروهی از بیماری‌های خونی که خون در آنها همولیز می‌شود و عفونت‌های مجاری صفراوی می‌توانند باعث ایجاد سنگ‌های صفراوی شوند. انگلهایی که ممکن است در مجاری صفراوی وجود داشته باشند، اغلب در کشورهای جهان سوم زمینه ساز تشکیل سنگ هستند.
وی در مقایسه روش‌های درمان و تجهیزات درمانی بیماری‌های مجاری صفراوی در ایران با خارج از کشور، گفت: ‌اگرچه در زمینه برخی تجهیزات محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد و بیمه‌ها به طور کامل حمایت نمی‌کنند؛ اما، در زمینه درمان بیماری‌های صفراوی پیشرفت‌های مطلوبی حاصل شده و درمان‌های انجام شده در این خصوص هم سطح کشورهای پیشرفته است.

علیرغم هزینه‌بر بودن،ERCP امن‌ترین روش درمانی خارج کردن سنگ مجاری صفراوی است
دکتر امامی گفت: در صورتی که سنگ در مجاری صفراوی یا مجاری مشترک کبدی تشکیل شده باشد، امن‌ترین و اولین قدم درمانی ERCP‌ است و با این روش درمانی سنگ خارج می‌شود. در اغلب شهرهای بزرگ حداقل یک مرکز دولتی ERCP‌را انجام می‌دهند. از آنجا که قیمت تمام شده این روش درمانی هزینه بر بوده و معمولا تحت پوشش بیمه‌ها نیست، بسیاری از بیماران توان پرداخت آن را ندارند، ‌به همین دلیل بسیاری از بیمارستان‌ها اقبالی به آن نشان نمی‌دهند.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: روش‌های جراحی و لاپاراسکوپی اغلب برای سنگ‌های کیسه صفرا به کار گرفته می‌شوند. در مواردی که سنگ علاوه بر کیسه صفرا در مجاری نیز تشکیل شده، ابتدا با روش ERCP سنگ مجاری خارج شده و سپس به وسیله لاپاراسکوپی سنگ کیسه صفرا خارج می‌شود. پس از آنکه مجاری و کیسه صفرا مورد عمل جراحی قرار گرفت معمولا بیمار نیازی به دارو نداشته و از زندگی کاملا طبیعی برخوردار می‌شود. همچنین احتمال برگشت مجدد سنگ‌های صفراوی بسیار ضعیف است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !