أَحْسَنِ الْحَال با ظهور معنا می شود/بهار واقعی با امام زمان(عج) می آید


أَحْسَنِ الْحَال با ظهور معنا می شود/بهار واقعی با امام زمان(عج) می آید

حجت الاسلام پرهیزگار با اشاره به آموزه های منتظرانه دعای تحویل سال، گفت: زمانی هست که بوسیله منجی موعود(عج) و یارانش همه خشونت ها و ظلم ها برچیده می شود؛ این همان احسن الحالی است که در حلول بهار از خدا می خواهیم یعنی آمدن رَبِیعِ الْأَنَامِ.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: به منظور بررسی وجوه مهدویِ دعای تحویل سال و احسن الحالی که با ظهور امام عصر(عج) به دست می آید با حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی پرهیزگار»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

آیا می توان از دعای کوتاه تحویل سال و تصریحی که بر رسیدن به احسن الحال دارد، برداشت های مهدوی به ویژه در حوزه سبک زندگی منتظرانه داشت؟

دعای معروف تحویل سال «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» در عین کوتاهی نکته های بسیار جالب و عمیقی دارد.

نخست آنکه این دعا به ما می آموزد در هر تغییری خصوصاً تغییرات بزرگ و شیرین مثل بهار و طراوات آن، به یاد خدا باشیم و اینطور نباشد که صرفاً در گرفتاری ها و تلخی ها خدا خدا کنیم.

دوم آنکه این دعا به ما می آموزد که فقط متوجه جسم و جان خود نباشیم بلکه در تغییرات اطراف همچون روز و شب که همه افلاک در آمدن و رفتن آنها دخالت دارند، توجه کنیم و حتی فراتر از روزها و شب ها به سال ها توجه کرده و متوقف در حال نباشیم و در گذشته به عنوان عبرت برای آینده تامل کنیم که «حَوِّلْ حَالَنَا» با توجه به روز و شب و سال های گذشته و سال های پیش رو رقم می خورد و «أَحْسَنِ الْحَالِ» را برای ما به ارمغان می آورد.

نکته سومی که این دعا به ما می آموزد آنکه هم به جزئیات زندگی توجه کنیم اعم از لیل و نهار و هم به کلیات همچون حال و احوال، چراکه برای رسیدن به احسن الحال اگر فقط به کلیات زندگی توجه کرده و از جزئیات غافل شویم یا نه بر جزئیات متمرکز شده و از کلیات چشم بپوشیم، حتما زندگی ما مختل می شود.

چه آموزه های مهدوی دیگری در این دعای کوتاه اما پرمغز وجود دارد؟

نکته چهارم آنکه این دعای بسیار کوتاه اما بسیار عمیق به ما می گوید همه لذات در تسخیر انسان است برای توجه به جان و معنا و در این صورت است که می توان به احسن الحال رسید «ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند/ تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری».

اگر تن انسان در آسایش باشد اما روح او در آرامش نباشد، احسن الحال رخ نمی دهد. اولویت با آرام جان است لذا وقتی روح آرامش داشته باشد تن را به دنبال خود می کشاند برای همین هم بسیاری از خوبان عالم آسایش تن را در پرتوی آرامش روح یافته اند و سبب آرام دیگران هم می شوند.

احسن الحال چیست و چگونه به دست می آید؟

می دانیم که بهار رستاخیز طبیعت بوده و طبیعت منتظر ناقوص اسرافیل بهار است تا صور طراوت و سرسبزی را با نزول باران و گرمای لطیف به جان زمین مرده بدمد و شکوفه ها بر درختان برویند و زمین شادمانی خویش را با نغمه نشان دهند، انسان ها نیز از این شادی مستثنی نیستند بلکه گوی سبقت را در استقبال از بهار با پاکیزه کردن خانه و لباس و محیط، با دید و بازدید، تفریح و شادی و ... از دیگر موجودات ربوده اند.

باید توجه داشت اگرچه با کمک به دیگران و دیدو بازدید و پذیرایی از خویش و آشنا و دوست و همنوع به ظاهر انسان، دیگران را خوشحال می کنند اما با توجه دقیق درمی یابیم انسان ها با این امور درپی خوشحالی خود اند چون اگر انسان خود خشنود باشد اما اطرافیانش بدحال باشند، این بدحالی به او نیز سرایت می کند.

لذا اگر توجه دقیقی به ویژگی های بهار داشته باشیم با الهام از آن به احسن الحال دست می یابیم.

آیا همه جا با آمدن بهار طبیعت خرم می شود یا هنوز هستند برخی جاها که سرد و بی روح و بدون تحرک هستند و نیاز به بهاری جز این بهار ظاهری دارند؟

در پاسخ به این پرسش، این سوالات مطرح می شود: آیا همه آنها که شاد هستند در فکر دستگیری دیگران اند یا در فکر خود و غافل از دیگران و حتی ظالم به دیگران؟ آیا نابودکننده هستی و گوهر هستی یعنی عمر خود هستیم یا ارزش گذار بر عمر خود؟ آیا زمانی هست که همه جا آبادان و هم خشونت ها و ظلم ها و ستم ها برچیده شود؟ آیا دورانی می رسد که فکر و برنامه و عمل و کار و کوشش به سود و نفع همگان باشد؟ آیا کسی هست که فصل اعتدال طبیعت و انسانیت و بهار همه مردمان باشد و احسن الحال را برای عالم به ارمغان بیاورد؟

در پاسخ باید گفت: بله، زمانی هست که بوسیله او و یاران منجی موعود(عج)، همه خشونت ها و ظلم ها برچیده می شود و همه ناپاکی ها دور ریخته شده و ابرها بارور و باران نازل می شود، به برکت وجود مقدس اش زمین گرما گرفته و فکرها و عقل ها شکوفا شده و بر خودسازی و دیگرسازی در مسیر رضای خدا گام برمی دارند و سرفصل اصیل انسانی آغاز شده و زندگی همه سامان می یابد.

وجود مقدس امام زمان(عج) به عنوان خلیفه خدا که بهار فراگیر با ایشان می آید، چنین حیاتی به جهان می دهد لذا در زیارت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می خوانیم «السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام؛ سلام بر بهار مردمان و شادی روزگاران».

کیفیت بهار وجود مقدس امام زمان(عج) چگونه است که به همه عالم نشاط و سرزندگی می بخشد؟

در روایات به ابعاد و وجوه این بهار به کرات اشاره شده است، چنان که در دعای قنوت امام حسن عسکری(ع) که برای فرزندشان گفته اند، آمده: «خدایا! چهره ما را با ظهور او زینت ببخش».

و نیز در دعای قنوت امام عصر(عج) است که عرضه داشتند: «خدایا! قول تو حق است، زمانی فرا می رسد که زمین همه زیورها و زینت های خود را بیرون آورد.»

به عبارت بهتر، چنان که ویژگی بهار بخشش عمران و طراوت است، در دعای عهد نیز می خوانیم که به وسیله امام عصر(عج) همه شهرها آباد شده و به بندگان زینت بخشیده می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج