دانستنی‌هایی درباره سمعک


رسانه کلیک – سمعک وسیله ای برای کمک به شنوایی افراد است. در این مطلب این دستگاه را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم. قسمت‌های مختلف سمعک به بیان ساده، سمعک‌ها مانند سیستم PA (شنود) مینیاتوری و بسیار کوچک هستند و از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌اند: میکروفون، آمپلی‌فایر، یک اسپیکر (دریافت‌کننده) و […] نوشته دانستنی‌هایی درباره سمعک اولین بار در...

رسانه کلیک – سمعک وسیله ای برای کمک به شنوایی افراد است. در این مطلب این دستگاه را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

قسمت‌های مختلف سمعک

به بیان ساده، سمعک‌ها مانند سیستم PA (شنود) مینیاتوری و بسیار کوچک هستند و از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

میکروفون، آمپلی‌فایر، یک اسپیکر (دریافت‌کننده) و منبع تغذیه (باتری‌).

انواع سمعک‌های موجود در بازار

امروزه سمعک‌ها در سایزها و مدل‌های مختلف در بازار وجود دارند: از انواعی که پشت گوش قرار می‌گیرند گرفته تا انواع نامرئی آن‌ها که کاملا در کانال گوش قرار می‌گیرند یا سمعک هوشمند و سمعک دیجیتال.

دانستنی‌هایی درباره سمعک

علاوه بر این در ساخت هر یک از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده شده که باعث می‌شود هر یک از مدل‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود باشد و بدین ترتیب شما می‌توانید با توجه به نیازهای خاص خود و بودجه‌ای که برای خرید سمعک دارید، و پس از انجام شنوایی سنجی مدل مناسب خود را انتخاب کنید.

تکنولوژی‌های موجود به‌کار رفته در ساخت سمعک

درست مانند بسیاری از وسایل مدرن و دارای آخرین تکنولوژی، نظیر تلویزیون، تلفن و کامپیوتر، در طی دهه گذشته و به ویژه در طی چند سال اخیر شاهد انقلابی در زمینه تکنولوژی ساخت سمعک‌ها بودیم و به دنبال آن شاهد ظهور انواع مدل‌های جدید سمعک مانند سمعک دیجیتال و سمعک هوشمند بودیم.

ویژگی بهترین انواع سمعک هوشمند

یکی از بهترین ویژگی‌هایی که در سمعک‌های جدید وجود دارد قابلیت حذف صداهای پس زمینه است و بدین ترتیب شنیدن صداها در محیط‌های بسیار شلوغ خیلی راحت‌تر و ساده‌تر از قبل شده است. در مدل‌های جدید صداهای استریو مانند صدای تلویزیون و رادیومستقیما به خود سمعک می‌رسند. این قابلیت که بسیار در شنوایی‌سنجی مورد توجه قرار گرفته به بیمار امکان صحبت کردن با تلفن همراه با استفاده از هندزفری را می‌دهد.

علاوه بر این امروزه اندازه سمعک‌های جدید و سعک هوشمند آنقدر کوچک است که در گوش جای گرفته و کاملا نامرئی ولی در عین حال قدرتمند است.

باورهای عامیانه درباره سمعک

درست مانند هر محصول دیگری، درباره سمعک‌ و شنوایی‌سنجی نیز باورهای عامیانه اشتباهی وجود دارد که بهتر است اقدام به اصلاح آن‌ها کنیم.

باور عامیانه: سمعک باعث بازیابی شنوایی نرمال (20/20) می‌‌شود، درست مانند آنچه عینک برای چشم انجام می‌دهد.

حقیقت: سمعک باعث بازگشت حس شنوایی نرمال نخواهد شد. سمعک کمبود شنوایی را درمان نمی‌کند بلکه باعث بهبود ارتباط با دیگران خواهد شد. سمعک می‌تواند توانایی شنیداری و شنود شما را افزایش داده و درنتیجه باعث ارتقای سطح کیفی زندگی شود.

باور عامیانه: با خرید یا سفارش آنلاین سمعک می‌توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

حقیقت: با مراجعه به یک مرکز شنوایی‌سنجی می‌توانید از مراقبت‌ها و خدمات حرفه‌ای وی استفاده کرده و با راهنمایی‌های وی سمعکی مناسب همراه با تنطیمات مخصوص به خود را دریافت کنید. دیگر خدماتی که یک شنوایی‌سنج می‌تواند به شما ارائه دهد عبارتند از:

ارزیابی میزان شنوایی ارجاع برای دریافت مراقبت‌های پزشکی (در صورت نیاز) ارزیابی سمعک تغییر اندازه سمعک متناسب با گوش ارائه دستورالعمل‌ و چگونگی استفاده و نگهداری صحیح سمعک مراقبت‌ها و حمایت مداوم خدمات تعمیر سمعک خدمات توانبخشی

باور عامیانه: سمعک باعث زوال شنوایی می‌شود.

حقیقت: به هیچ عنوان سمعکی که مناسب گوش باشد و به خوبی از آن نگهداری شود به شنوایی آسیب نمی‌زند.

باور عامیانه: در کم شدن خفیف شنوایی نیازی به استفاده از سمعک نیست.

حقیقت: کاهش شنوایی و نیازهای شنیداری هر فردی متفاوت است. با کمک شنوایی سنج می‌توانید تشخیص دهید که آیا شما به سمعک نیاز دارید یا نه و اینکه سمعک تا چه حد می‌تواند به بهبود شنوایی‌تان کمک کند.

باور عامیانه: سمعک‌های کوچکی که درون گوش قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند بهترین نوع سمعک هستند.

حقیقت: چند نوع سمعک وجود دارد اعم از سمعک دیجیتال، هوشمند، نامرئی و مواردی دیگر و تفاوتی که با یکدیگر دارند از جنبه زیبایی و نوع کارکردشان است. آنچه در انتخاب سمعک بیش از هر چیز اهمیت دارد انتخاب سمعک با توجه به کاهش شنوایی‌ و نیاز‌های شنوایی‌تان است. صرف اینکه دوستتان از یک نوع سمعک استفاده می‌کند بدین معنی نیست که شما هم باید از همان نوع استفاده کنید. نوع سمعکی که دوستتان استفاده می‌کند ممکن است اصلا مناسب نیاز‌های شما نباشد.

باور عامیانه: استفاده از دو سمعک نیازی نیست.

حقیقت: ما با هر دو گوش خود می‌شنویم. شنوایی از طریق هردو گوش به ما در شناسایی موقعیت و مکان صدا کمک کرده و در مکان‌های شلوغ و پر سروصدا به ما یاری ‌می‌کند و کیفیت صدای نرمال را فراهم می‌آورد. اغلب افرادی که کاهش شنوایی را در هر دو گوش تجربه می‌کنند مسلما با داشتن دو سمعک بهتر می‌شنوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»